Кинескиот извоз на електрични возила во Европската унија достигна рекордни нивоа минатиот месец, додека истрагата во Брисел за сомнителните кинески субвенции во овој сектор продолжува. Извозот надмина 2 милијарди американски долари за прв пат во октомври, според пресметките засновани на деталните податоци објавени од кинеските царински власти во понеделникот.
Тие се зголемени за 32,25 отсто во однос на истиот месец лани и речиси двојно повеќе од вредноста на пратките во септември годинава.
Официјални лица од Брисел продолжуваат со истрага за, според нив, големите субвенции на кинеската влада за производителите на електрични возила, кои според нив ги оставаат производителите во Европа во неповолна положба.
Исто така, постои зголемена загриженост за проблемите со прекумерниот капацитет во Кина, поврзана со слабата побарувачка во втората по големина економија во светот, што би можело да доведе до слетување на поевтини производи од кинеско производство на европскиот пазар.
„Во Кина има јасен прекумерен капацитет и овој прекумерен капацитет ќе се извезува. Особено ако вишокот капацитет е поттикнат од директни и индиректни субвенции“, рече претседателката на Европската комисија Урсула фон дер Лајен минатата недела. „Ова ќе се влоши бидејќи кинеската економија ќе забави, а нејзината домашна побарувачка не се зголемува. Ова го нарушува нашиот пазар. И како што не прифаќаме изобличување одвнатре, не треба да го прифаќаме ниту однадвор“.
Во неодамнешното интервју за Пост, претседателот на Стопанската комора на ЕУ во Кина, Јенс Ескелунд, рече дека деловните субјекти имаат „јасна линија на поглед“ на огромниот прекумерен капацитет во критичните сектори на кинеската економија. Тој рече дека Кина има капацитет да произведе 50 милиони автомобили додека има само домашна побарувачка за 23 милиони единици, што исто така укажува на „големо несовпаѓање“ помеѓу производствениот капацитет од 100 GW за енергија на ветер и домашната побарувачка од 47 GW.
„Нервозен сум што на сегашната траекторија ќе видиме многу повеќе од ова. Се плашам дека искри ќе летаат во 2024 година и тоа е причината поради која велиме дека треба да разговараме за тоа сега, пред работите да излезат од контрола“, рече Ескелунд.
Исто така, објавени се истраги за наводното кинеско фрлање на титаниум диоксид и мобилна опрема за пристап што се користи во секторот за одржување на градежништвото. Други се предложени за субвенции во сектори како што се медицински помагала, соларна фотоволтаична опрема, метали и турбини на ветер.
Истрагата за EV е фокусирана на три кинески компании: BYD, SAIC Motor и Geely, сопственик на брендот Volvo.
Доколку истрагата на ЕУ покаже докази за субвенции, блокот би пресметал просечна компензаторна давачка што треба да се примени на сите увозни електрични возила од Кина – вклучително и автомобили произведени во Кина од Tesla и европски производители како Volkswagen и BMW, се разбрало.
SAIC Motor е државен гигант, но другите две се приватни фирми. Сепак, Geely е основана во 1986 година и BYD во 1995 година, што значи дека сите три фирми можеби добивале повеќе директни субвенции во последните децении отколку меѓународните брендови кои работат во Кина. Ова, исто така, значи дека просечната субвенција што се применува насекаде може да биде повисока отколку кога меѓународните фирми беа дел од примерокот на истрагата на ЕУ.
Тесла, кој не е вклучен во примерокот, е убедливо најголемиот извозник на ЕВ од Кина во Европа и лобираше да биде дел од истрагата за да може да се соочи со пониски давачки врз основа на сопствените субвенции, наместо повисоките просечна стапка.
„Одлуката на комисијата да го исклучи од примерокот убедливо најголемиот производител извозник е целосно без преседан и неодржлива“, напишаа адвокатите на Тесла до Европската комисија, според Политико.