Брисел ќе ги олесни новите правила за емисиите на автомобилите со мотори со согорување, дозволувајќи ѝ на загрозената автомобилска индустрија да избегне казни по побавното од очекуваното преминување кон електрични возила.
Европската комисија ќе опстои на својата забрана за бензински автомобили од 2035 година, но ќе дозволи флексибилност во следните три години за тоа како производителите на автомобили ги исполнуваат построгите цели за емисија на CO₂ кои стапуваат на сила оваа година, според претседателката на Комисијата Урсула фон дер Лајен.
„Целите остануваат исти. Но, тоа значи повеќе простор за дишење за индустријата и исто така значи повеќе јасност“, рече фон дер Лајен во понеделникот на прес-конференција.
Според правилата, кои беа дизајнирани како дел од зелената транзиција на блокот, новите патнички автомобили и комбиња мора да ги намалат емисиите на C02 за 15 отсто во споредба со нивоата од 2021 година.
Производителите на автомобили силно лобираат за Брисел да ги олесни регулативите по падот на продажбата на електрични возила на големите европски пазари како Германија и Франција минатата година. Во 2024 година, регистрациите на нови возила на батерии паднаа за 1,3 отсто во однос на претходната година.
Европското тело за автомобилска индустрија Acea претходно процени вкупна загуба од 16 милијарди евра доколку казните за 2025 година не се одложат. Германскиот Фолксваген предупреди дека очекува хит од 1,5 милијарди евра оваа година со цел да ги исполни построгите правила за емисии.
Според новиот флексибилен режим, казните ќе се наплатуваат само во 2027 година, со што ќе им се овозможи на компаниите што ќе ги потполнат целите за една година да имаат подобри резултати во следните години и да избегнат плаќања.
Исто така, треба да ги спречи европските компании да им плаќаат на странските производители на ЕВ, како што се Тесла на Илон Маск и кинеската BYD, да купуваат кредити за јаглерод за заеднички да ги исполнат целите.
Има широка поддршка за овој потег меѓу земјите-членки и членовите на Европскиот парламент, кои мора да го одобрат.
Главниот извршен директор на VW, Оливер Блум, го поздрави исходот како „одлична можност“… за усогласување на заштитата на климата, конкурентноста и економскиот напредок во оваа предизвикувачка геополитичка ситуација“.
Ола Калениус, шеф на Мерцедес-Бенц и претседател на Ацеа, додаде: „Сега мора да дефинираме рамка што ќе ја осигури конкурентноста на ЕУ во овој критичен сектор“.
Некои производители на автомобили, сепак, кои се во предност во продажбата на ЕВ и имаат многу инвестирано во електричната транзиција, ја повикаа ЕУ да се спротивстави на притисоците за намалување на регулативите.
„Европа не може да си дозволи електрификацијата да пропадне или да ја одложи транзицијата“, рече Џим Роуан, извршен директор на Volvo Cars и мнозинската групација во Шведска во сопственост на Geely. „Не можеме да продолжиме да ја удираме конзервата по патот“.
Фон дер Лајен рече дека просечните емисии во текот на три години, наместо укинување или одложување на целите, обезбедуваат „праведност за првите двигатели, оние кои ја завршија својата домашна задача“.
Покрај олеснувањето на регулативите за емисиите, Брисел ќе бара и повеќе локални суровини во ќелиите на батериите и автомобилските компоненти што се продаваат на континентот и ќе обезбеди поддршка само за кинеските и другите странски производители на батерии доколку ги споделат вештините и технологијата со европските партнери.
За да се зголеми побарувачката за електрични возила, Брисел, исто така, ќе предложи мерки за забрзување на отстранувањето на бензинците во возните паркови на компаниите.