Поради кризата во авто-индустријата производителот на легендарните сребрени ѕвезди на Мерцедес става клуч на вратите на своите погони. Германската компанија Gerhardi Kunststofftechnik GmbH ја издржа инвазијата на Наполеон, Големата депресија и двете светски војни. Но, актуелниот пад на автомобилите во Европа го клекна производителот на пластика на колена по цели 228 години работење.
Основана во 1796 година, компанијата Герхарди започнала со производство на метални производи пред да стане дел од германскиот повоен автомобилски бум по Втората Светска војна. Неговото мајсторство за обликување со вбризгување и врело печат го направи доверлив снабдувач на скари, рачки и хромирани облоги за Mercedes-Benz Group AG. Но, минатиот месец, по долг период на зголемени трошоци и зголемена побарувачка, компанијата поднесе барање за стечај, втурнувајќи ги своите 1.500 вработени во неизвесна иднина.
Герхарди – кој ја прави пластичната ѕвезда поставена на скарата на седаните на Мерцедес – е еден од стотиците мали производители во синџирот на снабдување со автомобили во Европа кои се борат да останат во живот додека производителите на автомобили го намалуваат производството за да се справат со слабата продажба и тешката транзиција кон електрични возила. Со планираните болни намалувања во Volkswagen AG, Stellantis NV и Ford Motor Co., нивната ситуација може да се влоши.
Француската Forvia SE, која произведува компоненти за Stellantis и Volkswagen, укинува илјадници работни места бидејќи преминувањето кон електричните возила ги застарува традиционалните производи како што се менувачите и издувните системи. Но, добавувачите поврзани со електричните возила – како што е шведскиот производител на батерии Northvolt AB – исто така страдаат откако владите ги повлекоа субвенциите и продажбата се намали.
Оваа година, европските производители на делови објавија 53.300 укинување на работни места, од кои повеќето во Германија, според лобито на индустријата CLEPA. Тоа е повеќе отколку за време на пандемијата на коронавирус, кога фабриките и салоните затвораа со месеци. И со високите цени на енергијата на континентот, бирократијата и заканата од влошување на трговските врски со САД, следната година изгледа слично мрачна, рече Матијас Цинк, претседател на групата.
„Тоа е совршена бура“, рече Зинк во едно интервју. „Компаниите инвестираа многу во очекување на пораст на продажбата на електрични возила што не се случи.
Добавувачите на автомобили вработуваат околу 1,7 милиони работници ширум Европската унија и трошат околу 30 милијарди евра секоја година за истражување и развој. Тие се движат од големи конгломерати како германската Robert Bosch GmbH до стотици помали скриени шампиони кои често се економскиот столб на нивните заедници.
Според консултантската компанија McKinsey, секој петти добавувач на автомобили очекува да изгуби пари следната година, откако две третини пријавиле маржи од 5% или помалку во 2024 година.
Забавувањето на побарувачката за електрични возила ги притиска компаниите кои го преуредиле производството за да го служат она што тие очекуваа дека ќе биде стабилно растечки сегмент. Германската Webasto SE, која произведува делови, вклучувајќи покриви за автомобили и системи за греење, се соочува со потенцијално реструктуирање на долг од над 1 милијарда евра, откако ќе потроши многу за нови производи. И додека пријавувањето за стечај на Нортволт во САД беше најголемо неуспех, последиците се шират, при што 11 од 16 планирани фабрики за батерии предводени од Европа се одложени или откажани, според анализата на Bloomberg News.
„Автомобилската индустрија е еден од најнарушените сектори во светот“, рече Ендрју Бергбаум, глобален ко-раководител на Автомобилската и индустриската пракса во AlixPartners. „Производителите ги забавуваат и ги запираат производните линии, што има големо влијание врз базата на снабдување“.
Во Фридрихсхафен, јужна Германија, ZF Friedrichshafen, дел од фондацијата Цепелин – главен производител на менувачи за автомобили што не се потребни во ЕВ – редовно се движи над главата. Како најголем работодавач во градот, ZF поддржува низа локални бизниси од логистички фирми до пекари и ресторани. Сето тоа е изложено на ризик од планот на компанијата да ја намали својата германска работна сила речиси на половина, на 14.000 луѓе.
„Бројни добавувачи и целата структура на малопродажба и услуги директно или индиректно зависат од тоа дали компанијата ќе ја надмине кризата и ќе биде безбедно позиционирана за иднината“, велат од локалниот огранок на синдикатот ИГ Метал.
Во Италија, одлуката на Стелантис да го запре производството во фабриката Мирафиори испрати бранувања низ синџирот на снабдување. Stellantis мораше постојано да го прекинува производството на електричната верзија на Fiat 500 што ја претстави пред четири години, бидејќи клиентите се откажаа од неговата висока цена. За да станат електрични, купувачите треба да потрошат повеќе од двојно повеќе од поголемата Dacia Sandero, возило со мотори со согорување кое станува се попопуларно кај домаќинствата без пари.
Делгросо, производител на филтри што ја снабдува фабриката на Фиат, отпушти стотици работници на почетокот на оваа година. CLN-Coils Lamiere Nastri SpA, која произведува тркала и челични делови од каросеријата за Stellantis, работи со PricewaterhouseCoopers на план за реструктуирање поради исклучувањето. Производителите на електроника за делови за леење прибегнаа кон италијанската верзија на отпуштања бидејќи нарачките пресушуваат.
За да се спасат, добавувачите зависат од враќањето на пазарот на автомобили, кое не се чини дека е неизбежно. Форд Мотор Компани минатиот месец ги објави плановите за укинување на дополнителни 4.000 работни места во регионот, додека Фолксваген е во средина на историско реструктуирање на својата истоимена марка за да се справи со засилената конкуренција и високите трошоци.
„Тоа е многу вознемирувачко“, рече Марко Геј, претседател на Индустрискиот сојуз на Торино во интервјуто, осврнувајќи се на борбите со кои се соочуваат добавувачите погодени од прекините во Мирафиори. „Ние сме изложени на висок ризик да изгубиме нешто што донесе работни места, престиж и ја обликуваше историјата на нашиот регион“.