
Автомобилскиот џин „Фолксваген“ повторно се соочува со принудна пауза во производството, овојпат поради недостиг на полупроводнички чипови, предизвикан од нови геополитички тензии меѓу Холандија и Кина. Компанијата ги предупреди своите вработени дека производството на популарните модели „Голф“ и „Тигуан“ ќе биде привремено запрено најмалку една недела, што повторно ја отвори раната на глобалниот автомобилски пазар од времето на пандемијата.
Причината за новиот застој лежи во судирот околу холандската компанија Nexperia, производител на чипови во кинеска сопственост и клучен снабдувач за европската автомобилска индустрија. Холандската влада неодамна го активираше таканаречениот „Закон за пристапност на стоки“ и ја презеде контролата врз Nexperia, назначувајќи привремен менаџер и отстранувајќи го досегашниот извршен директор. Потегот беше делумно поттикнат од американските ограничувања за извоз кон кинеските технолошки компании, но резултираше со сериозни последици, Кина возврати со контра-мерки, ограничувајќи го извозот на чипови кон Европа.
Таквиот развој на настаните веднаш создаде потрес низ целиот европски индустриски ланец. За „Фолксваген“, кој веќе се бори со пад на продажбата и жестока конкуренција од кинеските производители на електрични возила, овој недостиг доаѓа во најнезгоден момент. Компанијата потврди дека внимателно го следи пазарот на полупроводници и дека засега располага со ограничени залихи, но предупреди дека секое ново нарушување во снабдувањето може да има сериозни последици.
Аналитичарите проценуваат дека европската автомобилска индустрија би можела да изгуби милијарди долари ако кризата со чиповите продолжи. Ова не само што би ги зголемило цените на автомобилите, туку и би го одложило лансирањето на нови модели, особено во сегментот на електричните возила и хибридите.
Некои производители, како Mercedes-Benz, успеаја навреме да обезбедат резерви за следните неколку месеци, додека добавувачите како Bosch се обидуваат преку владините канали да обезбедат долгорочни решенија. Сепак, експертите предупредуваат дека новиот судир околу Nexperia може да биде само почеток на поширока дестабилизација во синџирот на снабдување, кој сè уште не закрепнал целосно од последиците на пандемијата.
За да ја намали зависноста од азиските добавувачи, „Фолксваген“ најави инвестиција од 2 милијарди долари во изградба на нови фабрики за полупроводници во Европа до 2027 година. Проектот треба да овозможи стабилно домашно производство на чипови и поголема отпорност на идни шокови во снабдувањето.
Сепак, колку и да звучи оптимистички, закрепнувањето на производството на „Фолксваген“ ќе зависи од смирувањето на дипломатските односи меѓу Кина и Холандија. Додека двете страни остануваат на спротивни страни на технолошката битка, германскиот производител и целата европска автомобилска индустрија ќе продолжат да возат по нерамниот пат што го диктира глобалната политика за чипови.
Аналитика








