Македонија има неверојатен млад потенцијал, подготвен да чекори кон глобалните STEM предизвици и во догледна иднина да придонесе за економскиот развој и технолошкиот напредок, со создавање иновативни решенија. Ова сознание произлегува од луѓето кои седум години работат со младите, ја стимулираат нивната љубопитност, ги упатуваат на аналитичност, креативност, ги поттикнуваат да размислуваат. Разговараме со м-р Васка Медиќ, претседател на Академијата за роботика и иновации, која заедно со претседателот на Лигата, Гордан Анастасов, беа организатори на натпреварот по едукативна роботика.
Пари: Викендов се одржа натпреварот по едукативна роботика „Diamond Mall FIRST® LEGO® League“, на тема истражување на океаните. Каков е генералниот заклучок од овој интересен и инспиративен настан?
Медиќ: Минатиот викенд срцето на Скопје чукаше во ритамот на науката, технологијата и креативноста! DIAMOND MALL Diamond Mall Skopje – главен покровител на овој натпревар, препозна дека инвестицијата во младите е инвестиција во иднината.
Викендов, Скопје беше центар на иновациите, науката и технологијата!
Националниот натпревар „Diamond Mall FIRST® LEGO® League“ го достигна својот врв со рекорден број на тимови, масовна посетеност и неверојатна енергија што ја донесоа младите иноватори!
Огромна благодарност до главниот покровител на Лигата – Bechtel Bechtel Corporation! Како општествено одговорна компанија, Bechtel покажа што значи вистинска поддршка за новите генерации. Со донација на опрема за 13 државни училишта низ цела Македонија, овозможија стотици ученици да добијат пристап до најсовремена технологија и роботика. Ова не е само донација – ова е градење на иднината, ова е вистински чекор кон подобро образование!
Годинава, темата „Истражување на океаните“ инспирираше над 500 ученици и ментори од 23 тима ширум Македонија да ги истражуваат длабочините на науката, да програмираат роботи и да создаваат иновативни решенија за подобра иднина. Од овие тимови, 16 се од државни училишта, што е доказ за сè поголемата вклученост на формалното образование во STEM полето.
Она што најмногу нѐ радува е што Diamond Mall беше преполн со родители, поддржувачи, млади таленти и љубители на технологијата, кои со воодушевување ги следеа презентациите, роботските игри и иновативните проекти на децата. Секој агол од молот беше претворен во лабораторија на знаење, тимска работа и креативност.
Овој натпревар не беше само тест за роботиката – тој беше доказ дека иднината е веќе тука, во рацете на овие генијални млади луѓе! Тие покажаа дека науката не е само теорија, туку моќна алатка за решавање на глобални проблеми. Секој тим покажа исклучителна посветеност, тимска работа и иновации што ветуваат светла иднина за новата генерација инженери, програмери и научници.
Настанот беше вистински празник на знаењето, каде што децата имаа можност да учат, да се натпреваруваат, но и да градат пријателства и да се инспирираат за поголеми предизвици. „Diamond Mall FIRST LEGO League“ докажа дека Македонија има неверојатен млад потенцијал, подготвен да чекори кон глобалните STEM предизвици!
Пари: Се чини дека децата со леснотија ги прифаќаат придобивките од напредната технологија. Колку тоа влијае врз нив, дали ги поттикнува на подлабоки размислувања и ја стимулира желбата за иновации?
Медиќ: Апсолутно, децата денес имаат природна интуиција за технологијата и ја прифаќаат со неверојатна леснотија. Но, она што е уште поважно, е начинот на кој технологијата го стимулира нивниот интелектуален развој, креативно размислување и иновативност.
Преку програмирање, инженерски предизвици и роботика, младите не само што учат како да користат технологија, туку и како критички да размислуваат, да решаваат комплексни проблеми и да дизајнираат нови, подобри решенија. Ова директно влијае на нивната способност да анализираат, да експериментираат и да размислуваат надвор од стандардните рамки.
FIRST LEGO League е совршен пример за тоа како технологијата може да биде повеќе од алатка – таа станува платформа за истражување, откривање и иновации. Децата, преку работа на реални проекти како „Истражување на океаните“, развиваат научен пристап и бараат иновативни решенија за глобални проблеми.
Дополнително, ваквите натпревари ги учат на тимска работа, комуникација и лидерство – вештини кои се клучни за нивната идна кариера. Кога технологијата се користи како средство за истражување и креирање, таа станува поттик за подлабоки размислувања, а не само за пасивна употреба. Најважно од сè, технологијата кај децата создава ентузијазам за учење, љубопитност за нови откритија и инспирација да создадат нешто свое. Ова не се само идните инженери, програмери и научници – ова се младите лидери што ќе ја обликуваат иднината!
Пари: Може ли преку вакви настапи и преку едукацијата во рамките на Young Engineers Skopje Macedonia и Robotics & Innovation Academy да се наѕре потенцијалниот иноватор? Или, што следи доколку увидите дека во вашите редови има таленти, деца со голем потенцијал?
Медиќ: Апсолутно, преку вакви натпревари и преку континуираната едукација во рамките на Robotics & Innovation Academy можеме многу јасно да го препознаеме потенцијалот на идните иноватори. Како застапници за STEM едукацијата во Македонија, со лиценци признати на глобално ниво, ние работиме со методологии кои се проверени и имплементирани низ целиот свет.
Натпреварите како FIRST LEGO League се повеќе од обична демонстрација на знаење – тие се вистинска средина каде што децата покажуваат аналитичко размислување, способност за решавање на проблеми, тимска работа и креативност. Преку практични инженерски и програмерски предизвици, многу лесно се идентификуваат деца со исклучителен потенцијал, оние кои природно пристапуваат кон иновации, размислуваат надвор од рамките и наоѓаат решенија што другите не ги гледаат.
Што следи кога ќе препознаеме талент? Во рамките на нашите програми, овие ученици добиваат насочена менторска поддршка, напредни обуки и можности за интернационални натпревари. Работиме на нивниот развој преку: длабочинско изучување на роботика, програмирање и инженерски концепти; поврзување со професионалци и експерти од полето на STEM; можности за учество на глобални STEM натпревари, каде што имаат шанса да се соочат со најдобрите тимови во светот; развивање на претприемачки и истражувачки вештини, со цел нивните идеи да се трансформираат во реални проекти.
Нашата визија не е само да препознаеме талент, туку и да му дадеме платформа, поддршка и насоки за неговата целосна реализација. Нашата улога како лидери во STEM едукацијата е да ја отвориме вратата кон иднината за овие деца, да им дадеме можност да растат, да експериментираат и да создаваат – затоа што тие се генерацијата што ќе го обликува светот утре!
Пари: Со учениците работат високо стручни лица, кои им пренесуваат знаења од разни области – наука, технологија, инженерство, роботика…, ги упатуваат на критичко, креативно… на размислување „надвор од кутијата“. Каков е предизвикот тоа да се работи во услови на неквалитетен образовен систем?
Медиќ: Во нашите едукативни центри работат висококвалификувани, лиценцирани STEM едукатори, кои не само што ги водат учениците низ светот на науката, технологијата, инженерството и роботиката, туку и ги учат како критички да размислуваат, да решаваат проблеми и да создаваат иновативни решенија. Нашите едукатори се неуморни ментори, посветени на тоа да ја разбудат љубопитноста кај секој ученик и да го инспирираат да го истражува светот преку практична наука и технологија.
Во средина каде што формалниот образовен систем честопати не нуди доволно простор за креативност и иновативно размислување, ние обезбедуваме средина во која децата не само што учат, туку и разбираат, експериментираат и создаваат. Тие не учат „по книга“, туку преку реални проекти, предизвици и практична работа, каде што го развиваат начинот на размислување „надвор од кутијата“.
Пари: Дали тоа внесува забуна кај децата?
Медиќ: Напротив, нашите методологии им помагаат на учениците да ја пополнат празнината што ја создава традиционалниот образовен систем. Тие не гледаат технологија само како „предмет“, туку како алатка за истражување, решавање проблеми и креирање на иднината. Ние не ги учиме што да мислат, туку како да мислат – како да поставуваат прашања, да бараат одговори и да ги тестираат своите идеи во реални ситуации.
Пари: Кои се вашите најголеми достигнувања во работата со учениците?
Медиќ: Илјадници ученици кои низ годините стекнале вештини во роботика, програмирање и инженерство. Учество на најпрестижните STEM натпревари, со тимови што ја претставуваат Македонија на глобалната сцена. Менторирање на идни научници, инженери и иноватори, кои веќе прават чекори кон меѓународни успеси. Креирање средина каде што децата се чувствуваат сигурни, поддржани и мотивирани да учат преку истражување и експериментирање.
Нашата мисија не е само да предаваме знаење, туку да создадеме генерација што ќе размислува, ќе создава и ќе ја обликува иднината.
Маја Анастасова
Преземањето на авторски содржини (текстови и фотографии) од оваа страница е дозволено само делумно и важат условите опишани на следниот линк.