ПОВЕЌЕ

    ТЕМПИРАНА ЕКОЛОШКА БОМБА ГО ДЕМНЕ НАЈУБАВИОТ ГРЧКИ ОСТРОВ: Дали Санторини ќе биде последната жртва на потонатиот крузер?

    Време зa читање: 6 минути

    Потонатиот брод крај Санторини, крузерот MS Sea Diamond е нешто со што живее грчкиот остров во последните 17 години.

    Жителите на Санторини сè уште се борат за отстранување на потонатиот брод што стана жежок компир меѓу засегнатите страни додека се развива во тивка еколошка темпирана бомба за светски познатиот грчки остров и неговата прекрасна калдера.

    Трагичниот инцидент на 5 април 2007 година, во кој луксузниот крузер се насука крај брегот на Санторини и потоа, ги одзеде животите на татко и ќерка Французи, а веста за тешката и опасна евакуација на 1.195 патници, главно Американци и Канаѓани, тогаш го обиколи светот.

    Во писмото испратено до Специјалниот постојан комитет на Парламентот за заштита на животната средина оваа недела, жителите на Санторини бараат спроведување на актуелното законодавство и релевантните судски одлуки за итно отстранување на бродот. „Бродот останува на морското дно и продолжува да загадува, со бавно, но стабилно темпо, кородирајќи секојдневно и во секое време може да предизвика непроценлива еколошка катастрофа“, се вели во писмото.

    Лукас Лигнос, претставник на локалните групи кои протестираат поради справувањето со инцидентот, неодамна изјави за Greek Reporter дека и сопственикот на бродот и последователните грчки влади не успеале заедницата да не преземе акција за елиминирање на претстојното уништување на животната средина што произлегува од целосното уништување на бродот, кој потона со наполнети резервоари за гориво.

    Иако во месеците по трагедијата беше извршена површна деконтаминација на водите и блиското крајбрежје, а две години подоцна се случи неуспешна операција на пумпање, локалното население смета дека тековните мерки за задржување се недоволни за да се спротивстави на заканата.

    Оттогаш тие се молат за целосно спасување и отстранување на MS Sea Diamond од калдерата.

    Тие стравуваат дека неизбежната корозија на нивните челични резервоари за гориво ќе предизвика огромно истекување на гориво порано или подоцна, што ќе ја доведе нивната недопрена морска средина во катастрофа и ќе го уништи морскиот екосистем на островот.

    „Она што е во прашање, во овој случај, е кој ќе плати за процесот; осигурителната компанија не сака, ниту компанијата сопственик на брод и секако сите се обидуваат да го избегнат отстранувањето, исто како што се случи со толку многу други бродоломи во грчките мориња“, изјави Лигнос за Greek Reporter.

    Во 2014 година, Граѓанскиот првостепен суд пресуди во корист на општината Санторини бидејќи го прогласи сопственикот на бродот за виновен за инцидентот и одговорен за плаќање на отстранувањето на потонатиот брод без разлика на цената, плус неколку милиони евра отштета на локалната администрација на островот и грчката држава.

    Сепак, компанијата ја обжали одлуката, а постапката се уште е во тек поради последователни одложувања на судот.

    Додека Грчкиот центар за морски истражувања редовно ги следи нивоата на загаденост на морето во областа, а бариерата за задржување сè уште е поставена околу потонатиот брод, мали количини истечена нафта редовно стануваат видливи на површината на морето секогаш кога има силен ветер.

    Меѓутоа, бариерата попушти во 2018 година, дозволувајќи истечената нафта слободно да се излева во морето.

    Независниот експертски извештај презентиран во судот, изготвен од Лабораторијата за управување со токсичен и опасен отпад на Техничкиот универзитет на Крит ги потврди најлошите стравови на Санторињаните.

    Познатите загадувачи во внатрешноста на бродоломот во Санторини вклучуваат стотици кубни метри моторно гориво и мазива; стотици литри електролити на батеријата; бакарни кабли; аноди кои содржат тешки метали и други опасни хемикалии – на сите им требаат околу 400 години за да станат инертни.

    „Секое друго одложување или дејство (освен отстранувањето на потонатиот брод) ќе резултира со еколошко уништување на калдерата, меѓу другото“, се заклучува. Посебен независен извештај ја уверува јавноста дека потонатиот брод сè уште е погоден за отстранување.

    „Не можам да кажам дека моментално имаме катран или бензин на нашите плажи или дека не можеме да пливаме, но секојдневно забележувам маслени мешавини кои излегуваат на површина од бродоломот. Еден ден, резервоарите ќе се отворат и многу повеќе гориво ќе излезе од сè што е внатре во MS Sea Diamond“, објасни Лигнос за Greek Reporter.

    Очајот на жителите на Санторини станува уште поголем кога ќе се присети како долготраениот спор неодамна беше многу блиску до решение.

    Граѓанските иницијативи добија посебен случај пред Врховниот административен суд на Грција, Државниот совет, кој му наложи на Министерството за поморство и островска политика да се вклучи и да преземе итни мерки за бродоломот во Санторини, а потоа да тргне по сопственикот на бродот за трошоците.

    Набргу потоа, жителите на островот се израдуваа на веста за отворениот меѓународен процес на наддавање од страна на Министерството и за понудите што беа поднесени од две угледни кинески компании за отстранување на остатоците.

    Сепак, ова доведе до уште едно незадоволство, неколку недели подоцна, бидејќи открија дека не само што бил откажан тендерот, туку и неговото организаторско тело, Јавната управа на пристаништа, ќе биде распуштено.

    Министерството, рече Лигнос, оттогаш тврди дека отстранувањето на потонатиот брод треба да го изврши Општинскиот пристанишен фонд Санторини – локално административно тело кое работи со минимален буџет и работна сила, без никаков правен или инженерски персонал способен да направи преглед на таков гигантски потфат. или тргнување по сопственикот на бродот за да ги побараат направените трошоци.
    „Едноставно не е можно тие (функционерите) да останале неактивни и да не направиле ништо за овој случај, во суштина оставиле времето да помине во интерес на сопственикот на бродот.

    „Затоа што кога ќе поминат дваесет или триесет години, ќе ни кажат, знаете што, бродот сега е зарѓан и металот нема да преживее да го кренат крановите. Затоа оставете го таму и секогаш кога горивото ќе излезе на површина, ние ќе дојдеме да го исчистиме“, се жали Лигнос.

    14,794Следи нè на facebookЛајк

    слично