Глобалните цени на суровата нафта го продолжија падот од претходниот ден на тргување, во услови на разговори меѓу Русија и Украина и загриженоста за побарувачката по новите ограничувања за коронавирусот во Кина. Утринава, мајскиот договор на фјучерсите на Брент беше на 102,54 долари, што е пад од 4,08% од неговото претходно затворање.
West Texas Intermediate (WTI) падна под границата од 100 долари за барел, при што априлскиот договор падна за 4,04% на 98,84 долари. Покрај најавите за деескалација во Украина и затворањето во Кина поради Ковид-19, и одлуката на Соединетите Американски држави да го зголемат своето производство на нафта од шкрилци придонесе цените на нафтата да почнат да се намалуваат откако ги достигнаа највисоките вредности во последните 14 години“. На 7 март цената на Брент достигна 139,13 долари за барел, што е највисока вредност од 2008 година, кога еден барел се продаваше за 140 долари.
Аналитичарите проценуваат дека повторното оживување на случаите со Ковид-19 во Кина е главен амортизер за нафтениот пазар. Властите мораа да стават околу 10 градови и окрузи во локдауни поради пораст на заразени од Ковид-19, вклучително и технолошкиот центар Шенжен.
Во САД бензинот и натаму поскапува
Во меѓувреме во САД цените на бензинот достигнаа досега невидени врвови, иако состојбата со цената на нафтата изгледа дека се релаксира. Рекордно високата цена на гасот беше постигната во САД со национален просек од 4,43 долари за галон, а во некои делови на САД, како во округот Сан Диего дури 5,76 долари за галон.
„Цените на нафтата се зголемија во текот на минатата година од главно 60 долари за барел до околу 93 долари пред инвазијата во Украина. Потоа, кога ја погоди инвазијата во Украина, тие се искачија на околу 130 долари“, вели професор Шон Хиат од Универзитетот во Јужна Калифорнија.
Но, иако високите цени на суровата нафта во 2022 година никогаш не го достигнаа рекордот поставен во 2008 година, цените на бензинот го надминаа она што беше забележано во 2008 година.
„Една од причините е дека давачките се повисоки отколку што беа во 2008 година. Значи, цената на горивото што ја гледате во малопродажбата, не е само цената на нафтата, која е основа, туку го вклучува и дополнителниот данок. Има и дополнителни прописи, како во Калифорнија, каде сега имаме данок за тргување со јаглерод. “, рече Хијат. Инфлацијата влијае и на растот на цената на суровините. „Мислам на факторите на инфлација, тоа беше главниот двигател на напливот на стоки што се случи до 2007 година, имавме околу 5-6% инфлација во тоа време. Во моментов имаме инфлација од 8%. Ова е една од причините зошто ги гледаме овие големи зголемувања на цените на суровините“, изјави Хијат за NBC 7.
Цените на бензинот се очекува да паднат на крајот, но значителен пад не се очекува наскоро.
Порастот на цените на нафтата и гасот, предизвикан од конфликтот во Украина, ја зголеми заканата од најлошиот стагфлациски шок што ја погоди Европа од 1970-тите. Во услови на големо потпирање на фосилните горива, цените на енергијата во Европа излегоа од контрола, при што европскиот природен гас се тргува по 62 долари што се преведува на 360 долари за барел нафта на енергетска еквивалентна основа. Но, може да стане многу полошо.
Повеќе експерти сега предупредуваат дека Европа ќе биде втурната во длабока рецесија доколку Русија остане на заканата да го запре снабдувањето со гас во Европа. ЕУ ги претстави плановите да ја намали својата зависност од рускиот гас за две третини пред крајот на годинава и целосно да го прекине увозот до 2030 година. Москва, сепак, вели дека ќе возврати на енергетските санкции со побрзо прекинување на виталните испораки.
Ќе ја втурне ли рускиот гас Еврозоната во рецесија?
Еврозоната генерира четвртина од својата енергија од природен гас, а Русија сочинува околу една третина од увозот на блокот. Голдман Сакс предупреди дека секое понатамошно нарушување на увозот на гас би можело да има значителни последици за економското производство и инфлацијата во еврозоната.
Главниот европски економист на Голдман Сакс, Свен Јари Штен и неговиот тим изложија неколку сценарија и проценија како тие би можеле да влијаат на европската економија, пишува Оилпрајз. Тие проценија дека за 2022 година високите цени на гасот би можеле да влијаат на растот на БДП на еврозоната за 0,6 процент поени и ОК за 0,1 п.п. во однос на нашата основна прогноза, ако претпоставиме дека нема дополнителни прекини во снабдувањето со гас“, рече Штен. Влијанието во Германија веројатно ќе биде уште поголемо (-0,9 п.п.), додаде Штен, поради неговата голема зависност од рускиот гас.
Во најлошото сценарио во кое Русија го запира целиот извоз на гасоводи, Свен и тимот велат дека растот на БДП на еврозоната најверојатно ќе падне за 2,2 п.п. во 2022 година, со значителни влијанија во Германија (-3,4 п.п.) и Италија (-2,6 п.п.). На пооптимистичка страна, целосното запирање се смета за неверојатно со оглед на зависноста на Русија од извозот во Европа, како и нејзините постојано се намалуваат извори на приходи на друго место.
„Иако Москва склучи нов договор со Пекинг минатиот месец за снабдување на кинеската национална компанија со дополнителни 10 милијарди кубни метри гас годишно, новиот планиран гасовод за пренесување на овие испораки ќе трае две до три години за да се заврши. Во меѓувреме, Русија ќе мора да се потпре на продажбата во Европа за да го финансира нејзиниот воен упад во Украина и да обезбеди домашна стабилност“, изјави за CNBC Матје Савари, главен европски стратег во BCA Research.
Сепак, Савари посочи дека заканата на Новак сè уште го нагласува ризикот од нарушување на снабдувањето со енергија во Европа, што ќе продолжи да врши нагорен притисок врз цените на природниот гас во блиска иднина. „Додека премијата за ризик во цените на нафтата и натгасот не се потроши, високите трошоци за енергија ќе доведат до период на стагфлација во еврозоната“, додаде Савари.