Илон Маск влезе во жестока кавга со дански астронаут поради своето тврдење дека администрацијата на екс-претседателот на САД Џо Бајден намерно ги оставила двајцата астронаути на Меѓународната вселенска станица (ИСС) иако можела да ги врати.
Андреас „Енди“ Могенсен во четвртокот на X сподели снимка на Фокс њуз во која се Маск и неговиот шеф, американскиот претседател Доналд Трамп, во која Маск тврди дека Буч Вилмор од НАСА и Суни Вилијамс биле оставени заглавени на орбиталната станица од „политички причини“ од Бајден, и дека новата администрација сега доаѓа да ги спаси.
„ЛАЖГО, РЕТАРДИРАН“
„Каква лага. И тоа од некој кој се жали на недостаток на искреност од главните медиуми“, напиша 48-годишниот астронаут на Европската вселенска агенција, кој двапати летал на ISS, вклучително и на капсулата SpaceX Crew Dragon за време на мисијата во 2023 година.
Могенсен му одговори на Маск, велејќи дека се восхитува на работата на Маск со SpaceX и Tesla, пред да додаде: „Знаете исто како и јас, дека Буч и Суни се враќаат со Crew-9, како што беше планот од минатиот септември. Дури и сега, вие не испраќате спасувачки брод за да ги вратите дома“.
И самите двајца астронаути, Суни Вилијамс и Буч Вилмор, оспорија дека се блокирани во вселената, велејќи му на Андерсон Купер од CNN пред неколку дена дека „не се чувствуваме напуштени, не се чувствуваме заглавени“. Тие треба да се вратат во март со возило SpaceX – планови поставени пред Трамп да ја преземе функцијата.
Расправијата ескалираше со тоа што Маск во четвртокот повика на деактивирање на ISS, која е во орбита повеќе од две децении и треба да биде деорбитирана во 2030 година. Маск тврди дека „таа ја исполни својата цел“.
Повикот може да ја доведе НАСА, историски двопартиската вселенска агенција, понатаму во политичка војна – особено затоа што SpaceX на Маск е главен изведувач на агенцијата.
Двајца американски астронаути – Суни Вилијамс и Буч Вилмор – пристигнаа на ISS минатиот јуни за мисија што требаше да биде 10 дена, но оттогаш се на станицата поради технички проблеми со нивниот брод.
Андреас Могенсен, дански астронаут кој претходно беше командант на ISS до март минатата година, го повика Маск поради неговите коментари за време на неговото интервју со Шон Ханити оваа недела, каде Маск рече дека го забрзуваат враќањето на двајцата астронаути и тврдеше дека тие биле оставени во ISS „од политички причини“.
„Каква лага“, напиша Могенсен, што имплицираше дека Маск бил лицемер што се жалел на недостаток на чесност во медиумите. Неколку часа подоцна, Маск возврати, нарекувајќи го Данецот „идиот“ и „целосно ретардиран“ пред да го брани своето тврдење дека ситуацијата е политички мотивирана, додавајќи дека SpaceX претходно понудил да ги спаси астронаутите и биле одбиени.
Не е прв пат Маск да го покренува ова. Претседателот Доналд Трамп ги задолжи него и неговата компанија SpaceX да ги вратат американските астронаути откако рече дека администрацијата на Бајден „виртуелно ги напуштила“. „Тие останаа во вселената“, рече Трамп за Ханити.
Главниот извршен директор на SpaceX, Илон Маск, рече дека НАСА треба да ја деорбитира Меѓународната вселенска станица „што е можно поскоро“, по можност во следните две години, за да се фокусира на мисиите на Марс.
„ВРЕМЕ Е МЕЃУНАРОДНАТА ВСЕЛЕНСКА СТАНИЦА ДА ДЕОРБИТИРА“
Ненадејниот повик на Маск да се стави крај на ISS години порано отколку што НАСА во моментов планира, упатен на социјалните мрежи на 20 февруари, се заканува дополнително да ги усложни односите меѓу Маск, близок советник на претседателот Доналд Трамп, и вселенската агенција и голем дел од вселенската индустрија.
„Време е да започнеме со подготовки за деорбитирање на @Space_Station“, објави Маск на X, страницата на социјалните мрежи што ја поседува. „Тоа ја послужи својата цел. Има многу малку дополнителна корисност. Ајде да одиме на Марс“.
Запрашан да разјасни дали тоа значи деорбитација на ISS порано од 2030 година, сегашниот датум на НАСА за пензионирање на станицата, Маск рече дека таа треба да падне за две години. „Одлуката е на претседателот, но мојата препорака е што е можно поскоро. Препорачувам 2 години од сега“, објави тој.
Коментарите и влијанието што Маск моментално го има во администрацијата, се закануваат да стават клуч на плановите за транзиција на ISS на НАСА. Тие планови предвидуваат да функционира станицата до 2030 година, до кога агенцијата очекува да биде подготвена барем една комерцијална вселенска станица за да може НАСА да продолжи со активностите за истражување и развој на технологија што моментално ги спроведува на ISS.
Како дел од тој напор, НАСА додели договор во вредност од 843 милиони долари на SpaceX во јуни 2024 година за развој на вселенско летало наречено USDV Deorbit Vehicle (USDV), базирано на вселенското летало Dragon на компанијата. USDV ќе се приклучи на станицата и ќе се справи со последните маневри потребни за деорбиција на станицата над пуста област на Јужниот Пацифик за да се минимизира ризикот од штета или повреда на јавноста.
Леталото би лансирало до станицата околу една година пред планираното деорбитирање. При набавката на USDV, НАСА изјави дека претпочита USDV да биде испорачан за лансирање веднаш во август 2028 година, со барање да биде испорачан најдоцна до мај 2029 година. Не е јасно дали развојот на USDV може да се забрза за да се исполни целта на Маск за деорбитирање во 2027 година.
Раната деорбита, исто така, би ги комплицирала односите со другите компании и организации вклучени со ISS и наследниците на комерцијалната вселенска станица, како и со меѓународните партнери на станицата, кои се обврзале да учествуваат на ISS до 2030 година, освен со Русија, која досега ја објави својата намера да биде дел од станицата до 2028 година.
Едно посебно прашање е дека раната деорбита на ISS речиси сигурно би значела празнина во постојаното човечко присуство на САД во ниската орбита на Земјата. Тоа е наведената цел на Стратегијата за микрогравитација LEO на НАСА објавена во декември, која го поддржа она што го нарече „континуирано чукање на срцето“ или постојано да има луѓе во орбитата. НАСА претходно разговараше за преклопување помеѓу ISS и комерцијалните станици за да се овозможи уредна транзиција на истражување и опрема.
Во индустријата постојат сомнежи дали некоја комерцијална вселенска станица би можела да биде готова до 2030 година, што би можело да ја принуди НАСА или да прифати празнина или дополнително да ја прошири станицата. Програмерите на станиците, сепак, остануваат уверени, бидејќи Vast неодамна ги претстави плановите за станица со постојан екипаж што планира да биде готова пред 2030 година, додека Axiom ги ажурираше своите планови во декември за станица што би можела да поддржува екипаж веднаш до 2028 година.
Клучните членови на Конгресот минатата недела ја повторија својата желба да одржат континуирано присуство на САД во ЛЕО. „Напуштањето на ЛЕО во некои добронамерни, но погрешни напори да се фокусира само на Месечината или само на Марс, само ќе и овозможи на Кина да ја пополни таа празнина, создавајќи клин меѓу САД и нашите партнери“, рече сенаторот Тед Круз (Р-Тексас), претседател на Комитетот за трговија на Сенатот, на Конференцијата за комерцијална вселена.
Тој тогаш рече дека ISS треба да продолжи да работи додека не се подготват комерцијалните наследници. „Инвестиравме повеќе од 100 милијарди долари во Меѓународната вселенска станица и би било исклучително глупаво предвреме да се испрати целата таа инфраструктура и сите тие даночни долари на дното на океанот“.
Пратеникот Брајан Бабин (Р-Тексас), претседател на Комитетот за наука на Претставничкиот дом, понуди слични коментари на конференцијата. „Меѓународната вселенска станица е технолошко чудо без никакво прашање, и ни служеше добро многу децении“, рече тој. „Мораме внимателно да размислиме како Меѓународната вселенска станица и претстојните комерцијални платформи ќе играат улога во постигнувањето на целите на Соединетите држави во ниската орбита на Земјата“.
Не е сигурно што го натера Маск да повика на предвремен прекин на ISS. SpaceX е голема компанија која ги поддржува операциите на станицата, обезбедувајќи ги примарните средства за астронаутите на НАСА да стигнат до и од станицата, како и да транспортираат товар.