ПОВЕЌЕ

    Литиумот – златото на иднината, за Маск е печатница за пари, но екологистите веќе го вклучија алармот

    Време зa читање: 5 минути

    Светот се подготвува за бум на експлоатација на литиум, главно поради очекуваното зголемување на производството и навлегувањето на електричните возила (ЕВ) во текот на следните децении на глобално ниво. Поголемата побарувачка за електрични возила и литиум-јонски батерии за електронските производи се очекува да доведе до експлозија на побарувачката на литиум, при што веќе се зголемува меѓународниот притисок за зајакнување на рударските активности.

    ЗЕЛЕНА ТРАНЗИЦИЈА ИЛИ ЕКОЛОШКА КАТАСТРОФА

    Неколку познати личности и технолошки милијардери го поддржуваат ископувањето на литиум во обид да ја поддржат таканаречната „зелена транзиција“. Дополнително, многу земји брзо ги развиваат своите рударски потенцијали за да го зацврстат своето место на глобалниот пазар на минерали и метали, кој се очекува значително да се прошири во следната деценија.

    Меѓународната агенција за енергија (ИЕА) предвидува 40-кратно зголемување на побарувачката на литиум до 2040 година. Традиционално, рудниците за литиум бараат двегодишен процес на испарување, каде што литиумот се одвојува од солениот раствор. Во моментов, за производство на еден метрички тон литиум потребни се 500.000 галони вода, при што рударството на литиум во Чиле троши околу 65 отсто од водата во регионот. Сепак, неколку рударски фирми инвестираат во развој на алтернативни методи за кои е потребно помалку време и вода да се користат во процесот на екстракција, преку директна екстракција на литиум (DLE), за да биде попрофитабилно и помалку штетно за животната средина.

    Поради ова, екологистите на светско ниво се загрижени за штетите од брзото проширување што рударските операции може да ги предизвикаат на животната средина. Дополнително, низата објави на социјалните мрежи привлекоа негативно внимание на минералот за кој јавноста малку знае, а не го слуша во контекст на литиум-јонските батерии. Ако сакаме да очекуваме значителен развој во индустријата за литиум во наредните години, мора да се подигне поголема свест околу индустријата за минерали за да можат производителите и производителите да добијат јавна поддршка и да го поттикнат проширувањето на потрошувачкиот пазар. Понатаму, рударските и енергетските компании мора да ги решат грижите за животната средина за да обезбедат дека нивните операции се во согласност со целите на зелената транзиција, бидејќи земјите и компаниите ширум светот се стремат кон нето-нула и да направат помала штета на животната средина.

    ЈУЖНА АМЕРИКА – РИЗНИЦА НА ЛИТИУМ

    Во 2021 година, Австралија беше најголемиот рудар на литиум, со производство на 55.000 метрички тони, со вкупно резерви од околу 5,7 милиони метрички тони. Следеше Чиле, кое произведе 26.000 метрички тони, Кина, Аргентина, Бразил, Зимбабве и Португалија. Иако овие бројки би можеле значително да се променат бидејќи Чиле, Аргентина и Боливија инвестираат многу во развојот на литиумски триаголник во Јужна Америка.

    Аргентина сочинува околу 21 отсто од светските резерви на литиум, и иако е релативно нова на сцената во споредба со Чиле, кое веќе има добро воспоставена индустрија за ископување литиум, таа сега инвестира многу во овој сектор.  Во моментов, Аргентина има два рудници за литиум во функција, но се планираат дополнителни 13 со десетици други во разгледување, што ја прави најголемиот гасовод за литиум во светот.

    Додека рударските фирми и владите ширум светот инвестираат во проширување на нивните операции со литиум, многумина се прашуваат дали има доволно од минералот за да се произведе бројот на батерии потребни за да се постигне нето нула. Проценките сугерираат дека треба да се произведат околу 2 милијарди електрични возила за да се постигне оваа цел.

    Производството на литиум изнесуваше околу 90,7 милиони кг ширум светот минатата година, а една батерија за електрично возило содржи околу 8 килограми литиум. Во меѓувреме, се смета дека глобалните резерви изнесуваат околу 22 милиони тони (20 милијарди кг). Во 2021 година беше произведен приближно доволно литиум за производство на 11,4 милиони ЕВ батерии. Ако целиот литиум во светот се користи за електрични возила, тоа би можело да придонесе за производство на околу 2,5 милијарди батерии. Сепак, ќе се користи и за неколку други уреди кои работат на литиум-јонска батерија, од лаптопи до мобилни телефони. Ова претставува огромен предизвик за развојот на бројот на потребни батерии во наредните децении.

    ИЛОН МАСК: „КОПАЊЕТО ЛИТИУМ Е КАКО ДА ИМАШ ЛИЦЕНЦА ЗА ПЕЧАТЕЊЕ ПАРИ“

    Илон Маск имаше специјална порака за инвеститорите во неговата компанија Тесла, кога ги претставуваше финансиските резултати за вториот квартал, минатиот месец, истакнувајќи ја глобалната потреба од литиум и други материјали за батерии. Иако ископувањето на литиум е нешто што многу компании можат да го направат и неопходен дел од растот на индустријата за електрични возила, Маск вели дека рафинирањето на литиум е потешко – што го прави совршен пазар на кој може да се заработат пари. „Би сакал уште еднаш да ги повикам претприемачите да влезат во бизнисот со рафинирање на литиум. Рударството е релативно лесно, рафинирањето е многу потешко“, рече Маск на повикот за заработка. „Не можете да изгубите, тоа е лиценца за печатење пари“.

    Додека неколку истакнати јавни личности го поддржуваат ископувањето на литиум, како што е извршниот директор на Тесла, Илон Маск, еколозите ширум светот се загрижени за тоа какво влијание може да има брзиот развој на индустријата за литиум врз животната средина. Огромното количество на вода потребна за производство на литиум е загрижувачко за области без изобилство снабдување со вода. Произведени на солените станови на Чиле, активистите се загрижени дека рударството може да ги одземе виталните водни ресурси од локалните заедници, флората и фауната. Покрај тоа, вештачките езерца што се користат во производството испуштаат литиум, што потенцијално може да ги загади водоснабдувањето на заедницата.

    Во неодамнешниот вирален пост на социјалните мрежи на кој се прикажани светлите бои на вештачките базени со купови литиум дојде еколозите ја упатија следната драматична порака: „Од ова се направени батериите на вашите електрични автомобили. Толку е невро-токсичен што птица што слетува на овој материјал умира за неколку минути. Погодете што му прави тоа на вашиот нервен систем? А, ти само мисли си дека ќе ја зачуваш животната средина“.

    14,794Следи нè на facebookЛајк

    слично