ПОВЕЌЕ

    И покрај војната, руски производи сè уште непречено пристигнуваат во САД

    Време зa читање: 11 минути

    Масивен контејнерски брод упловува во пристаништето во Балтимор натоварен со листови иверица, алуминиумски шипки и радиоактивен материјал – сите потекнуваат од полињата, шумите и фабриките во Русија. Претседателот Џо Бајден вети дека ќе „му нанесе болка“ и ќе му зададе „разорен удар“ на Владимир Путин преку трговските ограничувања на стоки како вотка, дијаманти и бензин во пресрет на руската инвазија на Украина пред шест месеци.

    Но, стотици други видови несанкционирани стоки вредни милијарди долари, вклучително и оние пронајдени на бродот што пловел за Балтимор од Санкт Петербург, Русија, продолжуваат да течат во американските пристаништа. Асошиетед Прес откри дека повеќе од 3.600 пратки со дрво, метали, гума и друга стока пристигнале во американските пристаништа од Русија откако таа почна да лансира проектили и воздушни напади врз својот сосед во февруари.

    Тоа е значителен пад во однос на истиот период во 2021 година, кога пристигнаа околу 6.000 пратки, но сепак се собира на повеќе од 1 милијарда долари трговија месечно.

    Во реалноста, никој не очекуваше дека трговијата ќе запре по инвазијата. Забраната на увозот на одредени артикли веројатно ќе им нанесе поголема штета на тие сектори во САД отколку во Русија. „Кога ќе воведеме санкции, тоа може да ја наруши глобалната трговија. Така, нашата работа е да размислиме кои санкции имаат најголемо влијание, истовремено дозволувајќи и да функционира глобалната трговија“, изјави за АП амбасадорот Џим О’Брајан, кој ја предводи Канцеларијата за координација на санкции на Стејт Департментот.

    Експертите велат дека глобалната економија е толку испреплетена што санкциите мора да бидат ограничени по обем за да се избегне зголемување на цените на и онака нестабилниот пазар.

    Исто така, санкциите на САД не постојат во вакуум; слоевите на забраните на Европската Унија и Обединетото Кралство резултираат со збунувачки трговски правила кои можат да бидат збунувачки за купувачите, продавачите и креаторите на политиките.

    Администрацијата на Бајден и ЕУ објавија посебни списоци на руски компании кои не можат да прават извоз, но барем една од тие компании – која ја снабдува руската војска со метал за производство на борбени авиони кои моментално фрлаат бомби во Украина – сè уште продава милиони долари од метал за американски и европски фирми, откри АП.

    Додека некои американски увозници набавуваат алтернативни материјали на друго место, други велат дека немаат избор. Во случај на увоз на дрво, густите шуми од бреза во Русија создаваат толку тврдо, цврсто дрво што повеќето американски дрвени училници и голем дел од подот во домовите се направени од него. Контејнери за испорака на руски производи – булгур, чевли за кревање тегови, опрема за ископување крипто, дури и перници – пристигнуваат во американските пристаништа речиси секој ден.

    Распределбата на увезената стока од Русија покажува дека некои ставки се јасно легални, па дури и охрабрени од администрацијата на Бајден, како што се повеќе од 100 пратки со ѓубриво што пристигнале од инвазијата. Сега забранетите производи како руската нафта и гас продолжија да пристигнуваат во американските пристаништа долго по објавувањето на санкциите поради периодите на „прекинување“, дозволувајќи им на компаниите да ги завршат постоечките договори.

    Во некои случаи, тешко е да се препознае потеклото на производите испорачани од руските пристаништа. Американските енергетски компании продолжуваат да увезуваат нафта од Казахстан преку руските пристаништа, иако таа нафта понекогаш се меша со руско гориво. Трговските експерти предупредуваат дека руските добавувачи се несигурни, а непроѕирните корпоративни структури на повеќето големи руски компании го отежнуваат утврдувањето дали имаат врски со владата.

    „Тоа е општо правило: кога имате санкции, ќе имате секакви матни шеми и недозволена трговија“, рече рускиот економист Константин Сонин, кој предава на Универзитетот во Чикаго. „Сепак, санкциите имаат смисла затоа што иако не можете да убиете 100% од приходите, можете да ги намалите“.

    Многу американски компании избираат да ја прекинат руската трговија. Пивото Coors, на пример, врати пратка хмељ на државна руска компанија во мај, како дел од обврската да го прекине целиот бизнис во земјата, рече портпаролката на Molson Coors Beverage Co., Џенифер Мартинез.

    Русија и САД никогаш не биле главни трговски партнери, па затоа санкционирањето на увозот е само многу мал дел од одмаздничката стратегија. Ограничувањата на извозот од САД – особено на технологијата – предизвикуваат поголема штета на руската економија, а санкционирањето на Руската централна банка го замрзна пристапот на Русија до околу 600 милијарди долари девизни резерви кои се чуваат низ САД и Европа.

    Како и да е, санкциите имаат симболична тежина над финансиската штета што би можеле да ја нанесат, особено за американските потрошувачи ужаснети од војната.

    Еве поглед на некои од стоките што течеа меѓу двете земји:

    МЕТАЛИ

    Русија е клучен извозник на метали како алуминиум, челик и титаниум; Прекинувањето на таа трговија може драматично да ги зголеми цените за Американците кои веќе се борат со инфлацијата, рече економистот на Морган Стенли, Џејкоб Нел. „Основната идеја со санкциите е дека се обидувате да дејствувате на начин што предизвикува повеќе болка на другата страна и помалку болка за себе“, рече тој.

    Повеќето американски компании кои се занимаваат со метали имаат долгогодишни односи со руски добавувачи. Таквата трговија, особено со алуминиум, продолжи практично непрекинато од почетокот на војната.

    АП откри повеќе од 900 пратки со вкупно повеќе од 264 милиони тони метали од февруари. Русија е еден од најголемите производители на необработен алуминиум надвор од Кина и значаен светски извозник. Но, војната влијаеше и на тој глобален пазар.

    „Како и сите производители“, рече портпаролот на Здружението за алуминиум, Мет Менан, „видовме влијанија на синџирот на снабдување во смисла на зголемени трошоци за енергија и други инфлаторни притисоци кои инвазијата ги влоши“.

    Рускиот алуминиум завршува во американски автомобилски делови и авиони, конзерви и кабли со сода, скали и соларни панели. Најголемиот американски купувач на почетокот на 2022 година беше подружница на глобалниот алуминиумски гигант Русал во сопственост на Русија. Во април, високите директори на Русал Америка го купија делот од компанијата со седиште во САД и го ребрендираа во „PerenniAL“. Само во јули, PerenniAL увезе повеќе од 35.000 тони од Русија. Компанијата не одговори на барањата за коментар.

    Исто така, меѓу приватните компании кои избираат да набавуваат материјали од Русија се изведувачи на американската влада поддржани со федерални даночни долари. Боинг, најголемата воздушна компанија во светот потпиша федерален договор до 23,8 милијарди долари во 2021 година; увезе 20 тони алуминиум во јуни од металуршките работи Каменск-Уралски. Во март, САД го забранија извозот во Каменск-Уралски бидејќи испорачува метали на руската војска, но не поставија ограничувања за увозот. Претставник на Боинг рече дека компанијата донела одлука да ја прекине трговијата со Русија во март и објасни дека пратката што пристигнала во јуни била купена пред четири месеци.

    Друг увозник на метал, Tirus US, е во сопственост на руската компанија VSMPO-AVISMA, најголемиот светски производител на титаниум. VSMPO и обезбедува метал на руската војска за изградба на борбени авиони. Широкиот глобален отпечаток на компанијата и специфичниот производ – титаниум – ги нагласуваат предизвиците за изолирање на Русија од глобалната трговија. Тирус УС продава титаниум на повеќе од 300 компании во 48 земји, вклучително и низа американски купувачи, од производители на накит до воздушни компании. VSMPO не одговори на барањата за коментар.

    ДРВО

    Огромните шуми на Русија се едни од најголемите во светот. По Канада, Русија е втор најголем извозник на дрво и има некои од единствените мелници кои можат да направат силна, цврста иверица од балтичка бреза, под што се користи низ САД.

    Оваа година, администрацијата на Бајден почна да наметнува царини за извозот на руско дрво, потег што го налути Роналд Либератори, трговец со дрво од Невада, кој продава руска одгледувана балтичка бреза на сите големи производители на мебел, градежни компании и производители на подови во САД. „Проблемот овде е што Русија е единствената земја во светот што го произведува овој производ“, рече тој. „Нема алтернативен извор“.

    Друг увозник на дрво и хартија изјави за АП дека иако прекинала какви било нови нарачки во февруари, имала огромни количини граѓа во Русија за која веќе била платена; последната пратка пристигна во САД во јули.

    ГОРИВО

    На 8 март, Бајден објави дека САД го забрануваат секој увоз на руска нафта, гас и енергија, „насочувајќи ја главната артерија на руската економија“. „Тоа значи дека руската нафта повеќе нема да биде прифатлива во американските пристаништа, а американскиот народ ќе зададе уште еден силен удар на воената машина на Путин“, рече тој. За неколку часа, имаше извештаи дека брод што превезувал 1 милион барели руска нафта во САД го променил курсот кон Франција. Но, многу други продолжија понатаму.

    Таа недела, околу милион барели руска сурова нафта пристигна во близина на пристаништето Филаделфија, со пат кон нафтената рафинерија Монро Енерџи на Делта ерлајнс. Во меѓувреме, танкер со околу 75.000 барели руска нафта од катран се повлече во пристаништето Тексас Сити, Тексас, кој леташе за рафинериите на Валеро по долгиот премин на северниот дел на Атлантикот, според трговските записи.

    Испораките продолжија кон Валеро, Ексон Мобил и други. Медиумскиот менаџер на ExxonMobil, Џули Кинг, изјави за АП дека испораката на нафта во јули била од казахстанско потекло и не подлежи на санкции. Таа рече дека „Ексон“ „ги поддржува меѓународно координираните напори да се стави крај на неиспровоцираниот напад на Русија и дека ги почитува сите санкции“.

    Портпаролот на Монро, Адам Гатузо, рече дека компанијата не добила повеќе руско гориво и дека „не очекува да го стори тоа во догледна иднина“. Валеро не одговори на барањата за коментар.

    Андреа Шлапфер, портпарол на холандскиот извозник на гориво Витол, рече дека сите нејзини испораки на нафта и гас од 22 април се од Казахстан, каде што цевководите и железничките мрежи се движат од нафтените полиња и рафинерии во земјата без излез на море до соседните руски пристаништа.

    За користење на нејзината пристанишна инфраструктура, пристаништа и такси, Русија заработува околу 10 милиони долари секоја година.

    Шлејпфер рече дека американските агенти за царина и гранична заштита прегледуваат и потврдуваат дека нивните пратки кои влегуваат во САД не содржат руски производи. Но, ЦБП не одговори на повеќекратните прашања за тоа како се справува со санкциите и забраните за руски стоки. Во информативниот лист на CBP се вели дека игра „критична улога“ во спроведувањето на забраните за увоз, но портпаролот постојано ја упатуваше АП до државните и државните оддели.

    ДРУГИ

    Досега оваа година, речиси 4.000 тони руски куршуми пристигнаа и во САД, каде што беа дистрибуирани до продавници за оружје и трговци со муниција. Некои беа продадени на американски купувачи од руски државни компании, додека други беа од најмалку еден санкциониран олигарх. Тие испораки значително забавија по април.

    АП, исто така, следеше испораки со радиоактивен ураниум хексафлуорид во вредност од милиони долари од руската државна сопственост Тенекс АД, најголемиот светски извозник на производи од почетниот циклус на нуклеарно гориво, до Westinghouse Electric Co. во Јужна Каролина. Нуклеарниот материјал не е санкциониран.

    Портпаролката на Вестингхаус, Кети Ман, рече дека како дел од процесот на производство на нуклеарно гориво, нивните капацитети за производство на гориво добиваат збогатен ураниумски производ и го претвораат во горивни пелети. Таа рече дека Вестингхаус не го поседува ураниумот што се користи за производство на гориво. Тој материјал им припаѓа на клиенти кои управуваат со нуклеарни централи ширум светот. „Како резултат на тоа, нашите клиенти имаат одговорност да утврдат од каде и од кого се набавуваат материјалите – од кои некои се набавени од Русија или збогатени од руска компанија“, рече таа. „Вестингхаус ја осудува руската инвазија и непријателството и загубата на животи како резултат на тоа“.

    Покрај тоа, дел од производите испратени во САД од руските пристаништа продолжуваат кон Мексико и Канада. Компонентите на возилата на Тојота, на пример, пристигнаа минатиот месец во Њу Орлеанс во мексиканска фабрика управувана од Тојота Тшушо, трговско друштво на автомобилската компанија.

    Иако увозот на некои прехранбени производи, како што се морска храна и вотка, е ограничен, Министерството за финансии минатиот месец објави информативен лист во кој повторува дека трговијата со земјоделски производи меѓу САД и Русија е сè уште многу дозволена.

    Фабриката за чоколада „Црвен октомври“ се наоѓа веднаш спроти Кремљ во Москва. Денес е туристичка атракција со станови, продавници и ресторани. Но, компанијата Красни Октјабр сè уште прави и продава бонбони и други традиционални задоволства од производствен погон на периферијата на Русија.

    Во Бруклин, Њујорк, Григориј Кацура, во американските канцеларии на Krasnyi Oktyabr Inc, рече дека продолжуваат да увезуваат вкусни јадења, вкус на детството за руските имигранти. „Секако дека се навикнати на тоа“, рече тој. И така, на секои неколку недели, пратките пристигнуваат во нивниот магацин од Русија: леќата, сувото овошје и нивното светски познато чоколадо.

    14,794Следи нè на facebookЛајк

    слично