ПОВЕЌЕ

    Дали електричните возила навистина ќе ја урнат глобалната побарувачка на нафта и гас?

    Време зa читање: 6 минути

    Минатата година, секторот на електрични возила доживеа глобална пресвртница, при што за првпат досега едно од десет продадени возила беше електрично. Иако тој дел од пазарот можеби не изгледа како многу голем засега, еден друг тренд за најголемите производители на возила со внатрешно согорување, како Ford Motor Co., Mercedes-Benz Group AG и BMW стана загрижувачки – нивната вкупна продажба на возила опадна и покрај тоа што продажбата на електричните возила е повеќе од двојно зголемена.

    Очигледно, инвеститорите на нафта и гас внимателно ги следат овие случувања со загриженост, со оглед на тоа што на ЕВ се гледа како главен непријател на секторот. И, повеќе не е Tesla Inc. главниот проблем, бидејќи експертите велат дека жестока конкуренција од компании како GM и Ford допрва доаѓа.

    ДАЛИ ЕВ ЦЕЛОСНО ЌЕ ГО ОСВОЈАТ ПАЗАРОТ?

    Џенерал Моторс е еден од наследните производители на автомобили со најголеми инвестиции во чиста енергија, особено во секторот ЕВ. Во 2022 година, GM испорача 39.096 целосно електрични возила во САД, што е за 57% повеќе од годишно ниво. Иако таа бројка сочинува само 1,7% од вкупниот продаден волумен на GM и не може да се справи со 1,3 милиони EV продажби на Tesla, GM може да ја сврти ситуацијата на Tesla неколку години подолу.

    Извршниот директор на GM, Мери Бара, откри дека компанијата планира да произведе околу 400.000 електрични возила од 2022 година до првата половина на 2024 година, и дека компанијата ќе биде способна за годишно производство на ЕВ од повеќе од еден милион во Северна Америка во 2025 година.

    Навистина, GM би можел да го надмине Тесла за само две до три години: извештајот „Car Wars“ од 2022 година предвидува дека GM и Ford Motors ќе имаат приближно 15% удел на пазарот за електрични возила во 2025 година, додека Tesla ќе падне од 70% на 11%.  Се чини дека Tesla ќе го изгуби својот доминантен удел на пазарот за ЕВ, бидејќи и двата наследни производители на автомобили ги прошируваат своите портфолија и постава со многу поголема брзина.

    Со текот на годините, ентузијастите на ЕВ кои предвидоа апокалипса за нафтената индустрија што ќе биде уништена со револуцијата на ЕВ. Тоа го вклучува и економистот од Универзитетот Стенфорд, Тони Себа, кој изјави дека електричните возила ќе ја уништат глобалната нафтена индустрија до 2030 година,  Во меѓувреме, уште во 2016 година, самиот Блумберг предвиде дека ЕВ ќе предизвика глобална нафтена криза.

    Не е тешко да се види зошто се ваквите прогнози. Транспортниот сектор е одговорен за речиси 60% од глобалната побарувачка на нафта, при што патничките возила и камионите го трошат лавовскиот дел. Продажбата на ЕВ расте благодарение на комбинацијата на нови привлечни модели од производителите на автомобили, подобрувањата во технологијата на батерии, поддршката за политиката и поголема инфраструктура за полнење. Електрификацијата почнува да се шири и во новите сегменти на патниот транспорт.

    Иако не може да се негира дека брзото усвојување на ЕВ е лоша вест за глобалната побарувачка на нафта, реалноста веројатно не е толку страшна како што тврдат аналитичарите како Себа. BNEF проценува дека ЕВ моментално поместуваат 1,5 милиони барели нафта дневно, што е добро за 3% од вкупната побарувачка на гориво за патиштата. Но, проекциите за траекторијата на раст на ЕВ се насекаде, што го отежнува да се процени колкаво влијание ќе има секторот врз идната побарувачка на нафта.

    Според BNEF, нешто повеќе од половина од продадените патнички автомобили во САД ќе бидат електрични возила до 2030 година. Прогнозите за продирање на EV во вкупната продажба на патнички автомобили до 2030 година се движат од 11% на најниските до 63% на високите проекциите за 2050 година се движат од 31% до скоро 100%. Долниот дел од овие прогнози сугерира минимално до постепено поместување на побарувачката на нафта, додека повисокиот крај сугерира прилично сериозно уништување на побарувачката на нафта.

    ПРОГНОЗИТЕ УКАЖУВААТ НА НАТАМОШЕН РАСТ НА ПОБАРУВАЧКАТА НА НАФТА

    Според прогнозите, побарувачката на нафта за патнички возила се очекува да падне од околу 25 милиони барели дневно на 3-6 милиони барели дневно до 2050 година. Сепак, повеќето други прогнози покажуваат дека побарувачката на нафта за патнички возила ќе се движи од 10 милиони до 20 милиони барели дневно до 2050 година.

    Експертот за енергија Energy Intelligence Group предвиде дека не само што побарувачката на нафта ќе расте во 2023 година, туку и ќе продолжи да расте до крајот на деценијата. Според аналитичарот, глобалната побарувачка на нафта се очекува да порасне за 1,5 мл/д во 2023 година, при што Кина изнесува 650.000 барели на ден откако земјата ја напушти својата ригорозна политика за нулта ковид. Глобалната побарувачка на нафта ќе достигне 101,2 милиони барели дневно во тековната година и ќе продолжи да расте до 106 мл/д до 2030 година. Навистина, овогодинешниот просек се очекува да го надмине претходниот максимум од 100,6 милиони барели на ден поставен во 2019 година.

    Иако ова е одлична вест за нафтените бикови, експертот вели дека растот првенствено ќе биде поттикнат од петрохемиските производи, а не од транспортните горива. Групацијата Energy Intelligence, исто така, рече дека нејзиниот основен случај е плато наместо пад. Всушност, енергетската интелигенција не е единствениот бик овде. Подолу е табела која ги споредува предвидувањата за побарувачката на нафта од 28 организации, вклучително и неколку големи нафтени компании.

    Не помалку од 10 организации, вклучувајќи ги ОПЕК, Ексон Мобил и Администрацијата за енергетски информации (EIA), предвидоа дека глобалната побарувачка на нафта всушност ќе расте како што одиме напред и нема да се намалува како што прогнозираа повеќето аналитичари. Тешко е да се прават позитивни прогнози за трендот на долгорочна побарувачка на нафта, имајќи предвид дека ќе се зголеми притисокот за климатска акција што заедно со експлозијата на електричните возила, како и подобрувањето на ефикасноста за возилата на гас, сигурно ќе ја ограничи потрошувачката на нафта.

    Навистина, Меѓувладиниот панел за климатски промени (IPCC) неодамна предупреди дека одржувањето на границата на затоплување од 1,5ºC или дури 2ºC на повидок ќе бара големо зајакнување на сегашните политики. Всушност, енергетските сценарија во согласност со Париз претпоставуваат дека побарувачката за нафта и гас ќе се намали соодветно за 40%-80% и 20%-60% од сега до 2050 година, додека побарувачката за гас треба да достигне врв од 2025-2030 година.

    Во меѓувреме, мноштвото иновации, како што се директно вбризгување гориво со бензин, мотори со турбо полначи, автоматски менувачи со повеќе брзини и системи за запирање/стартување кои го исклучуваат моторот наместо да му дозволуваат да работи во лер, значително ја подобрија ефикасноста на горивото на новите возила. Новите американски автомобили сега патуваат речиси двојно повеќе по галон отколку на почетокот на администрацијата на Обама, додека лесните камиони и теренците ја зголемија ефикасноста за поскромни 59%. Околу 26% од сурово производство се троши од транспортниот сектор. Сепак, ЕВ најверојатно ќе претставуваат значителна закана за индустријата за фосилни горива на долг рок.

    14,794Следи нè на facebookЛајк

    слично