ПОВЕЌЕ

    ИДНИНА БЕЗ ДУПНАТИ ГУМИ- Дали ѝ доаѓа крајот на црната гумена крофна исполнета со воздух??

    Време зa читање: 7 минути

    Вообичаена глетката да забележите автомобил што е со издишана или пукната гума или менување на тркалото покрај патот. Исто така е и трошокот за замена на гумите што се истрошиле предвреме, можеби бидејќи возачот можеби не го проверувал притисокот толку редовно како што треба.

    Дали ѝ доаѓа крајот на црната гумена крофна исполнета со воздух, која првпат се користеше на возила во 1890-тите – производ дизајниран да биде неуништлив, а со тоа и да не е лесен за рециклирање?

    На тест патека во Луксембург, Tesla Model 3 врти низ тесни кривини, брзо забрзува и прави итни запирања. Стандардни работи. Сепак, она што е извонредно е што автомобилот седи на четири гуми без воздух – направени од Goodyear, американскиот производител. Специјални пластични гуми, поддржуваат тенка, засилена гумена шарка. Гумите се виткаат и се згрчуваат додека автомобилот се движи со своето темпо.

    Мајкл Рачита, висок програмски менаџер на Goodyear за непневматски гуми (NPTs), изјави во врска со ограничувањата: „Ќе има бучава и некои вибрации. Сè уште учиме како да го ублажиме возењето. Но, мислиме дека ќе бидете изненадени од настапот“. Не погрешил.

    3Д ПЕЧАТЕНИ ГУМИ

    Електричните автомобили и автономната подвижност ги менуваат потребите за гумите. Фирмите за испорака и шатл-службите сакаат производи кои се ниско-одржливи, отпорни на пробивање, рециклирање и имаат сензори кои ги мапираат условите на патиштата. Во градовите се зголемуваат споделувањето автомобили и возењето, наместо сопственоста. Автомобил со дупната гума е автомобил што не заработува пари.

    Г-дин Рачита вели: „Гумите исполнети со воздух секогаш ќе го имаат своето место, потребна е мешавина од решенија. Како што се движиме во свет каде што автономните возила стануваат се почести и многу градови нудат стратегии за транспорт како услуга. да се има гума без одржување е многу важно“.

    Во лабораториите на Goodyear, гумите се тестираат 24 часа, под различни оптоварувања и брзини. Тоа се илјадници милји без престан. Некои гуми се деформираат, некои се кршат, но структурите продолжуваат да функционираат безбедно, вели г-дин Рачита. „Тоа е тест-учење, тест-учење“, вели тој. „Но, ние сме во фаза која ни даде огромна доза на доверба. Ова е вистинската работа“.

    Ривалот на Goodyear, Michelin, работи со General Motors (GM) на гуми без воздух од 2019 година. Во февруари имаше извештаи во медиумите дека единствениот систем за гуми отпорен на пробивање на Michelin (Uptis) може да дебитира на нов електричен автомобил Шевролет Болт што го планира GM , веројатно веќе во 2024 година.

    Гумите Uptis се направени од смола со висока цврстина, вградена со фиберглас и композитна гума (за која Мишелин има поднесено 50 патенти) за да се создаде мрежеста структура која опкружува алуминиумско тркало.

    Michelin е лидер на пазарот на тркала без воздух. Неговиот Tweel (тркало на гуми) постои од 2005 година и се користи за возила со бавно движење, како што е земјоделската опрема. Сепак, оптимизирањето на технологијата за патните возила е сосема поинаков предизвик, вели Рогет: „Имаме 130 години искуство и знаење во усовршувањето на конструкции на надувување како пневматски гуми. Технологијата без воздух е многу понова“.

    Uptis, сепак, е само чекор до нешто поголемо. Компанијата која ни го даде напумпаното лого на Michelin Man, има повеќегодишен план, да создаде гума што ќе биде без воздух, поврзана, 3Д-печатена и целосно направена од материјали што може да се топат и повторно да се користат.

    Големата тежина на батериите значи дека структурите без воздух треба да се особено прилагодени за електрични возила. „Можете да носите повеќе товар со посоодветно чувство отколку со воздушна гума“, вели г-дин Рачита. Од друга страна, гумите без воздух имаат поголем контакт со патот, што го зголемува отпорот. Овој отпор на тркалање користи повеќе енергија за да ги придвижи гумите напред – со импликации за животниот век и опсегот на батеријата.

    И тогаш има бучава – брмчење на гумите на патоната подлога. „Со отстранување на звукот од моторот на електричниот автомобил, гумите стануваат доминантен извор на бучава“, вели Мет Рос, главен уредник на Tire Technology International.

    Покрај тоа, цврстината на пластичните гуми пренесува повеќе вибрации низ суспензијата. Возачите кои долго време биле навикнати на одзивот и перформансите на воздушните гуми може да бидат убедени.

    Меѓутоа, поважно од перцепцијата на потрошувачите е она што одлучуваат регулаторите. Владите ќе бараат ригорозни безбедносни тестови и стандардизација на правилата. И производителите на гуми ќе треба да инвестираат многу во нови производствени капацитети и да развијат синџири на снабдување. Ќе бидат потребни години.

    Производителите на гуми се надеваат дека раните усвојувања во ниските области ќе помогнат да се поттикне технологијата напред. „Непневматските гуми (НПТ) се од особен интерес за секторите како војската, одговорот при катастрофи, безбедносните возила и специјализираните машини“, изјави Краус, раководител на европските истражувања и развој во Hankook.

    Јужнокорејската компанија ја претстави најновата верзија на својот i-Flex NPT во јануари. Помала од обичната гума, саќето од испреплетени полиуретански краци е чекор напред во справувањето со страничните и хоризонталните напрегања, велат од компанијата.

    Bridgestone, најголемиот светски производител на гуми, е заинтересиран за индустриски апликации во земјоделството, рударството и градежништвото, каде побарувачката би можела да биде голема од клиентите кои забележуваат скапа загуба на продуктивноста кога гумите ќе откажат.

    Гумите без воздух, барем на почетокот, ќе имаат висока цена. Но, способноста за редовно повторно газење и 3D печатење може да ја промени играта. Можеби, шпекулираат некои експерти, потрошувачите нема ни да треба целосно да купуваат гуми. Наместо тоа, тие ќе ги добијат бесплатно и ќе плаќаат по милја, со сензори што ја следат употребата.

    Тоа е илустрација за тоа каде технологијата ја одзема гумата на иднината, вели Сосија Каузерет Јостен, аналитичар во одделот за разузнавање на пневматиците Goodyear’s Sightline. Како единствен контакт помеѓу патот и возилото, гумите нудат огромен потенцијал.

    Можеби, благодарение на компјутерите и алгоритмите, поврзаните возила би можеле да испорачаат информации за тоа каде владините власти треба да вршат поправки на патиштата или да постават ронки за време на студено време.

    Земете друг пример, системи за автоматско сопирање. „Ако системот против блокирање на сопирањето (ABS) може да каже дека возилото вози на полуизабени летни гуми, може да реагира побрзо. Оваа предност може да игра важна улога во автономна иднина, каде што возилото треба да реагира самото ” таа рече.

    CONTINENTAL НЕ ИМ ВЕРУВА НА НЕПНЕВМАТСКИТЕ ГУМИ

    Не мора целата оваа технологија да биде ексклузивна само за пневматиците без воздух. И не сите производители се убедени дека NPT се иднината. „До денес, веруваме дека пневматските гуми се најдобриот избор за повеќето возила“, вели Дениз Сперл, директорка за истражување и развој на автомобилски гуми во германскиот Continental. Гумите секогаш ќе треба „истовремено да исполнуваат повеќе барања за безбедност, удобност, перформанси и одржливост“, а гумата исполнета со воздух останува најдобриот компромис, вели таа.

    Continental развива систем за самонадувување каде пумпите и сензорите во тркалото го одржуваат притисокот на оптимално ниво.

    Како и сите производители, компанијата бара „позелени“ производи. Полиестер од рециклирани пластични шишиња наскоро ќе се користи во неговите врвни гуми, а и Continental и Goodyear истражуваат цвет од глуварче што произведува латекс сличен на гумени дрвја. Но, одржливите алтернативи на конвенционалните материјали се достапни само „во ограничена мера“, додава г-ѓа Сперл. Пневматиците постојат толку долго со причина – тие ја вршат најдобрата работа. „Остануваме убедени во ова“, вели таа.

    14,794Следи нè на facebookЛајк

    слично