Првата победа на Доналд Трамп во Белата куќа ја фати корпоративната Америка со рамна нога. Овој пат, индустриите што наскоро ќе ги надгледува неговата администрација го опсипуваат неговиот инаугуративен комитет со рекордни донации – и се уверуваат дека и новоизбраниот претседател и јавноста ќе ја забележат нивната величественост.
Не само што компаниите даваат многу поголеми суми отколку што дадоа на првата инаугурација на Трамп – кога немаа цврсто разбирање за тоа како да се справат со сомневањата за живиот политичар – тие го прават тоа на многу појавен начин, објавувајќи ги донациите месеци пред тие да бидат пријавени кај федералните регулатори.
„Стигмата за донацијата на Трамп, која беше таму до одреден степен пред осум години, веќе ја нема“, рече Брајан Балард, долгогодишен собирач на средства за Трамп кој собра пари за Претседателскиот инаугуративен комитет. „Кој знае што ќе се случи два месеци од сега? Но, за денес, горе-долу, корпоративната Америка е солидно про-Трамп“.
Тоа е, исто така, далеку од пред четири години, кога поголемиот дел од корпоративната Америка покажа дека ги прекина врските со Трамп поради неговата улога во бунтот на 6 јануари 2021 година во американскиот Капитол. Оттогаш, последователните пресуди за кривично дело на Трамп, ветувањата дека ќе ги помилува членовите на толпата што упадна во Капитол или ќе бара одмазда на оние што го гонеа, не направија малку за да ја заматат корпоративната потрага по одобрување на Трамп.
Сега, помеѓу инаугуративниот комитет на Трамп, сојузничкиот супер PAC и групата 501(c)4 формирана за политички да ја зајакне администрацијата што доаѓа – и која не е обврзана да ги открие своите донатори – сојузниците на Трамп се очекува да заработат дури 250 милиони долари. „Не би бил изненаден ако ја постигнат таа бројка“, рече Балард.
Голем дел од тие пари доаѓаат од најголемите имиња во индустријата за технологија, автомобили, банкарство, здравствена заштита и фосилни горива.
Петте најголеми светски технолошки фирми дадоа по најмалку 1 милион долари, директно или преку нивните главни директори. Така направија и извршните директори на Uber и OpenAI. Автомобилските гиганти „Тојота“, „Форд“ и „Џенерал Моторс“ заработија над 1 милион долари, како што направија огромниот производител на лекови „Фајзер“, телездравствената компанија „Химс и Херс“ и даночната служба „Интуит“. Robinhood, апликацијата за тргување со акции, придонесе 2 милиони долари.
Многу од тие фирми придонесоа за минатите инаугуративни комитети – но како општ тренд, проверките оваа година се поголеми. Мајкрософт, на пример, додели 1 милион долари – двојно повеќе од неговиот придонес за 2017 и 2021 година. Google даде по 285.000 долари на првата инаугурација на Трамп и на инаугурацијата на претседателот Џо Бајден. Овој пат, повеќе од тројно ја зголеми својата понуда на 1 милион долари.
„Сите се обидуваат да го бакнат прстенот и да ѝ се допаднат на новата администрација“, рече лобист за здравствена заштита кој даде анонимност за да разговара за внатрешните размислувања. „Се надеваме дека оваа нова администрација ќе биде попријателска од претходната“, пишува Политико.
Комитетот за транзиција и инаугурација на Трамп не одговори на барањето за коментар.
Корпоративните пари што се прелеваат за да ја поддржат инаугурацијата на Трамп се уште позабележителни со оглед на тоа што многу од истите компании за блу чип или паузираа или ветија дека ќе ги разгледаат идните придонеси во кампањата за членовите на Конгресот кои гласаа, на охрабрување на Трамп, против потврдувањето на резултатите од 2020 година. избори.
Но, тие донации можеби се премалку предоцна за некои во орбитата на новоизбраниот претседател.
„Едно од прашањата дојдената администрација што ќе го постави кога компаниите бараат средба со една од агенциите е: „Каков беше вашиот став за членовите кои не гласаа за потврдување на изборите во 2020 година? и ако вашиот одговор е „Па, ние задржавме средства“, тие ќе речат: „Па, не сме заинтересирани да се сретнеме со вас“, рече еден лобист на Републиканската партија за администрацијата што доаѓа.
Вработените кои ќе ја населат втората администрација на Трамп „се различни типови на луѓе и својата победа на кој било начин не ја должат на корпоративната Америка или на луѓето кои традиционално помагаат во изборот на претседатели“, тврди лобистот, за Политико.
Владините чувари и ветераните на минатите инаугуративни комитети се скептични дека тимот на Трамп ќе може да ги потроши стотиците милиони долари што ги собра. Тоа е затоа што американскиот народ има добар дел од табулаторот за инаугурација на претседател и многу од баловите и другите настани околу официјалните постапки се одделно спонзорирани од корпорации.
„Толку голем дел од инаугуративните ресурси се јавни долари“, објасни член на Претседателскиот инаугуративен комитет на Бајден, кој не е овластен да зборува на евиденција, спомнувајќи ја безбедноста и федералната земја и објектите што ја одржуваат самата церемонија како примери. „Значи, ако луѓето мислат дека милионите долари на извршниот директор на Мета, Марк Закерберг ќе одат на нешто како положување заклетва, тоа едноставно не е точно.
Инаугуративниот комитет е обврзан со закон да ги открие своите донатори 90 дена по преземањето на функцијата. Но, може да ја држи јавноста во мрак за тоа како ги потрошила парите и каде ги насочувала преостанатите средства.
„Дали тоа ќе оди во бизнисите на Трамп? До Супер PAC на Трамп? Не знаеме и Трамп никогаш не мора да ни каже“, истакна Крег Холман, шеф на владините работи за набљудувачката група Јавен граѓанин.
Собирот на средства за Претседателскиот инаугуративен комитет на Трамп рече дека секој вишок веројатно ќе оди кон претседателската библиотека на Трамп.
Сепак, дури и оваа ограничена транспарентност во собирањето средства на инаугуративниот комитет ќе биде многу повеќе од она што јавноста веројатно ќе го добие во транзицијата на Трамп – прва во модерната историја што го отфрли јавното финансирање и ограничувањата и барањата за обелоденување што доаѓаат со него. Иако транзицијата на Трамп на крајот на ноември вети дека ќе ги открие своите приватни донатори, таа сè уште не го стори тоа и не постои правен механизам за да ги одржи на тоа ветување. Транзицијата не одговори на прашањето дали, кога и како ќе ги открие своите финансиери.
Инаугуративниот комитет, во меѓувреме, треба да поднесе извештај до Федералната изборна комисија за имињата на сите донатори кои дале повеќе од 200 долари. Но, не постои горна граница за придонеси и нема ограничување за донации од групи за мрачни пари, владини изведувачи, корпорации кои моментално се под федерална истрага или поединци кои бараат улоги во новата администрација.
Собирањето финансиски средства за инаугурацијата „е можност, без разлика кој е на функцијата, донаторите со длабок џеб да купат влијание кај кој и да е претседател“, рече републиката Мери Сканлон (Д-Пен.), која повторно воведе закон оваа недела за затворање на етичките дупки и спречување конфликт на интереси при инаугуративното прибирање средства. „На некој начин, тоа е дури и покорозивно од обичните донации во кампањата, затоа што веќе знаете кој победи, така што конкретно плаќате за да се заблагодарите на некој што знаете дека ќе биде на функција – тоа е само можност за корупција“.
Некои минати претседатели избраа да наметнат свои заштитни огради. Претседателскиот инаугуративен комитет на Бајден, на пример, одби донации од регистрирани лобисти и индустријата за фосилни горива и постави ограничување од 1 милион долари по придонес. Поранешниот претседател Барак Обама отиде подалеку во 2009 година, забранувајќи какви било корпоративни донации за неговата инаугурација.
Трамп не објави никакви такви ограничувања.
Група демократи во Претставничкиот дом и Сенатот му пишаа на инаугуративната комисија на Трамп оваа недела барајќи информации за тоа како ги проверува своите донатори за да избегне кршење на забраната за придонеси од странски државјани. Пратениците истакнаа дека има причина за загриженост имајќи предвид дека инаугурацискиот комитет на Трамп во 2021 година прифатил речиси милион долари од пакистански инвеститор кој исто така лобирал во Белата куќа Трамп во име на Катар и подоцна бил обвинет за затајување данок, прекршување на финансирањето на кампањата и нерегистрирање како странски агент.