Втората црна кутија е пронајдена на местото на несреќата на Азербејџан ерлајнс во која загинаа 38 луѓе, а 29 преживеани беа повредени во Казахстан на Божиќ, објави во државната новинска агенција Казинформ. Таа би требало да им помогне на властите да обезбедат важни информации за да им помогнат на истражителите да утврдат што се случило.
Ќе бидат потребни околу две недели за да се прочитаат црните кутии пронајдени на местото на настанот, рече Бозумбаев, според казахстанските државни медиуми.
Инспекторите ги пронашле и двете таканаречени „црни кутии“ – податоците за летот и снимачите на глас од пилотската кабина – од местото на несреќата. Експерти од Бразил, каде што е изграден авионот, требаше да пристигнат во Казахстан во петок за да помогнат да се извлечат и анализираат информациите од нив.
Растат шпекулациите дека руската војска би можела да има улога во авионската несреќа на Азербејџан ерлајнс во која загинаа 38 луѓе, а 29 преживеани беа повредени во Казахстан на Божиќ, при што експертите фрлаат сомнеж на сугестиите на Москва дека е виновен напад на птица.
Летот 8243 на Азербејџан Ерлајнс, авион Ембраер 190, летал од главниот град на Азербејџан Баку кон градот Грозни во рускиот регион Северен Кавказ во средата, кога два дена подоцна бил пренасочен од сè уште нејасни причини. Во одреден момент за време на летот, GPS-следењето на авионот наводно било заглавено, што довело до значителни отстапувања во патеката на летот.
Авионот се урнал додека се обидувал да стигне до друг аеродром во Актау, во западен Казахстан, откако летал на исток преку Каспиското Море. Се спушти и експлодираше во огнена топка на само околу две милји од аеродромот Актау.
Казахстан, Азербејџан и Русија отворија истрага за причините за несреќата, но Русија беше соочена со најсуштествените прашања два дена подоцна. Кремљ ги повика луѓето да не избрзуваат со заклучоци, а претседателот Илхам Алиев од Азербејџан, кој создаде поблиски врски меѓу неговата земја и Русија за време на неговите две децении на власт, исто така рече дека е прерано да се шпекулира.
„Информациите што ми беа доставени се дека авионот го сменил курсот меѓу Баку и Грозни поради влошување на временските услови и се упатил кон аеродромот Актау, каде што се урнал при слетувањето“, рече тој, додека управата за цивилно воздухопловство на Русија, Росавијација, предложи напад со птица. теорија.
Но, американски официјален претставник изјави за CBS News дека има рани индикации дека рускиот противвоздушен систем можеби го погодил авионот во регион каде што украинските и руските сили тргувале со беспилотни летала и ракети со месеци. Официјалниот претставник, кој зборуваше за CBS News под услов да остане анонимен, рече дека ако тоа се покаже како точно, тоа дополнително ќе ја нагласи непромисленоста на Русија во нејзината тековна инвазија на Украина.
Независните воздухопловни експерти, исто така, фрлаат сомнеж врз теоријата на удар на птицата и укажуваат на оштетувањето забележано на трупот на авионот како доказ за погрозно можно објаснување.
Сигурно не личи на јато птици“, вели аналитичарот за воздухопловна безбедност на CBS News, Роберт Самвалт, поранешен претседател на Националниот одбор за безбедност на транспортот. „Птиците не летаат на видот на височина на која првичната штета се случи на овој авион“, вели Самвалт.
Наместо тоа, оштетувањата на трупот на авионот покажуваат знаци на шрапнели од воздушно оружје, а британскиот воен ветеран и безбедносен аналитичар Џастин Крамп изјави за партнерската мрежа на CBS News Би-Би-Си Њуз дека „најверојатната хипотеза е дека бил погоден од ракета за противвоздушна одбрана – речиси сигурно руска“.
Азербејџан ерлајнс, во изјавата што ја објавија меѓународните новински агенции во петокот, рече дека авионот доживеал „надворешни физички и технички пречки“ за време на летот, без да понуди дополнителни информации.
Некои од преживеаните во несреќата рекоа дека слушнале експлозија пред да се урне.
„Украинските беспилотни летала беа активни во тоа време, и ова е пропорционално на сè што видовме со комуникацијата на пилотите со контролата на летање“, изјави Крамп за Би-Би-Си.
Украина во голема мера се потпира на експлозивни беспилотни летала за да ги погоди руските воени и инфраструктурни цели во западната територија на многу поголемата соседна земја во текот на минатата година, а Русија често го соборува оружјето со своите системи за противвоздушна одбрана.
За многу набљудувачи, околностите на несреќата на Азербејџан ерлајнс и оштетувањето на остатоците од авионот потсетуваат на соборувањето на летот 17 на Малезија ерлајнс во 2014 година. Тој патнички авион беше погоден со проектил лансиран од силите поддржани од Русија над Источна Украина, при што загинаа сите 298 луѓе на бродот.
Меѓу оние кои очајни бараат одговори во најновата катастрофа во Казахстан се и преживеаните во несреќата, вклучително и еден маж кој од болничкиот кревет рече дека седел до неговата сопруга во авионот кога се урнал. „Оттогаш не сум ја видел сопругата“, рече тој.
Украинската влада во петокот побара Русија да биде повикана на одговорност за несреќата, бидејќи Азербејџан ерлајнс, наводно, ги стопирала редовните летови до седум градови во Русија.
Кремљ повика на трпение додека продолжуваат истрагите, при што портпаролот Дмитриј Песков ги отфрли првите тврдења како шпекулативни. Руската управа за цивилно воздухопловство сугерираше дека пренасочувањето можеби е предизвикано од удар на птица, иако воздухопловните експерти го доведуваат во прашање ова, истакнувајќи дека ударите на птиците обично водат до моментални слетувања наместо продолжени пренасочувања.
Азербејџанскиот претседател Илхам Алиев укажа на лошите временски услови како потенцијален фактор за промена на маршрутата, истовремено нагласувајќи ја потребата за јасност од тековната истрага.
Казахстанскиот министер за транспорт Марат Карабајев изјави во четвртокот дека казахстанскиот контролен центар добил сигнал од Русија околу 45 минути пред да се урне авионот, велејќи дека летот се пренасочува.
Рускиот диспечер рече дека авионот доживеал дефект во неговите контролни системи и дека екипажот решил да лета за Актау откако добил извештаи за лошо време, рече Карабајев. Диспечерот подоцна рече дека „цистерна со кислород експлодирала во патничката кабина, предизвикувајќи патниците да ја загубат свеста“, според Карабајев.
Додека екипажот правеше два приоди за слетување на аеродромот во Актау, авионот скршна од својот курс и ја загуби комуникацијата со диспечерите кога се урна, рече Карабајев.
Flightradar24 објави во објава на социјалните мрежи дека авионот бил „изложен на заглавување и измама на ГПС во близина на Грозни“. Заглавувањето на ГПС може значително да ја попречи способноста на авионот за навигација и комуникација, рече Flightradar24, создавајќи потенцијални безбедносни ризици.
Податоците и видеото од падот, исто така, „покажуваат можни проблеми со контролата на авионот“, рече Flightradar24.