Суд од државата Тексас ќе му суди на поранешниот главен технички пилот на компанијата Боинг (Боинг), обвинет за измама на Групата за евалуација на авиони на Федералната управа за авијација (FAA AEG) во врска со оценката на FAA AEG на Боинг 737 Авион MAX и замисла да ги измами клиентите на авиокомпаниите на Боинг со седиште во САД да добијат десетици милиони долари за Боинг. Регулаторите како FAA имаат витална функција за да се обезбеди безбедност на летачката јавност.
Според судските документи, Марк А. Форкнер (49), наводно ја измамил FAA AEG за време на евалуацијата и сертификацијата на агенцијата на авионот 737 MAX на Боинг. Како што се наведува во обвинението, Форкнер и доставил на агенцијата материјално лажни, неточни и нецелосни информации за нов дел од контролите на летот за Боинг 737 МАКС наречен Систем за зголемување на маневрирачките карактеристики (MCAS). Поради неговата наводна измама, во клучниот документ објавен од FAA AEG немаше упатување на MCAS. За возврат, прирачниците за авиони и материјалите за обука на пилоти за авиокомпаниите со седиште во САД немаа никакво повикување на MCAS – а клиентите на авиокомпаниите со седиште во Боинг беа лишени од важни информации при донесувањето и финализирањето на нивните одлуки да му платат на Боинг десетици милиони долари за 737 MAX авиони.
„Форкнер наводно ја злоупотребил својата позиција на доверба со намерно задржување критични информации за MCAS за време на евалуацијата и сертификацијата на FAA на 737 MAX и од клиентите на авиокомпаниите на Боинг во САД“, рече помошникот јавен обвинител Кенет А. Полит Џуниор од Кривичниот оддел на Министерството за правда. Со тоа, тој е обвинет дека им ускратил на авиокомпаниите и на пилотите клучни информации за важен дел од контролите на летот на авионот.
„Во обид да му заштеди пари на „Боинг“, Форкнер наводно ги криел критичните информации од регулаторите“, рече вршителот на должноста обвинител на САД, Чад Е. Меахам за северниот округ на Тексас, додавајќи дека Форкнер се обидел да ја доведе во заблуда FAA со што ја попречил да ја заштити летечката јавност и ги остави пилотите на цедило.
„Форкнер наводно криел клучни информации за Боингот 737 МАХ и ја измамил FAA, покажувајќи бесрамно непочитување на неговите одговорности и безбедноста на клиентите и екипажот на авиокомпаниите“, рече помошник директорот Калвин Шиверс од ФБИ.
„Нема оправдување за оние кои ги мамат безбедносните регулатори заради лична корист или комерцијална целисходност“, рече генералниот инспектор Ерик Џ. Соскин од американското Министерство за транспорт. „Нашата канцеларија работи континуирано за да помогне да се одржи небото безбедно за летање и да се заштити патувачката јавност од непотребна опасност“.
Според судските документи, Боинг започнал со развој и маркетинг на 737 MAX во и околу јуни 2011 година. FAA AEG била одговорна за одредување на минималното ниво на обука на пилоти потребно за пилотот да лета со 737 MAX за авиокомпанија со седиште во САД, врз основа на природата и степенот на разликите помеѓу 737 MAX и претходната верзија на авионот 737 на Боинг, 737 од следната генерација (NG).
На крајот од оваа евалуација, FAA AEG го објави Извештајот на одборот за стандардизација на летот 737 MAX , кој, меѓу другото, вклучуваше и определување на обуката за разлики на FAA AEG за 737 MAX, како и информации за разликите помеѓу 737 MAX и 737 NG. Сите авиокомпании со седиште во САД требаше да ги користат информациите во Извештајот 737 MAX FSB како основа за обука на нивните пилоти да управуваат со авионот.
Како главен технички пилот на Боинг 737 MAX, Форкнер го предводеше техничкиот тим за летање 737 MAX и беше одговорен за обезбедување на FAA AEG со вистинити, точни и целосни информации за разликите помеѓу 737 MAX и 737 NG за евалуација, подготовка на FAA AEG, и објавување на Извештајот 737 MAX FSB.
Федералниот суд во Тексас деновиве отфрли две, но остави четири ставки од обвинителниот акт за измама, а се очекува судењето да почне во март.