Додека вештачката интелигенција брзо ги преобликува пазарите на труд ширум светот, нова студија на „Мајкрософт“ предизвика загриженост кај одредени професионалци, откако покажа дека нивната професија би можела да биде една од првите кои ќе бидат засегнати од автоматизацијата. Истражувањето, кое го спроведоа пет истражувачи од компанијата, се заснова на анализа на податоци од 2024 година, собрани од 200.000 анонимизирани разговори меѓу корисници и четботот Copilot во САД. Целта била да се утврди кои занимања најмногу се потпираат на четботовите со вештачка интелигенција, колку ефективно се користат и каков е нивниот потенцијал да влијаат врз секојдневните работни задачи.
Истражувачите развија „оценка за применливост на вештачката интелигенција“, со која ја измерија корисноста на четботовите во различни работни улоги. Резултатите покажуваат дека занимањата од индустријата за знаење, кои вклучуваат споделување информации, имаат најголем потенцијал за користење на вештачка интелигенција. Меѓу нив се професии како продажба, пишување, преведување, административна работа и улоги во компјутерската и математичката област. Од друга страна, занимањата што вклучуваат физичка работа, како што се третман на вода, поставување покриви, чистење или работа со тешка опрема, имаат најниска примена на вештачка интелигенција.
Студијата наведува дека сите професионални групи, без исклучок, имаат барем некаква изложеност на влијание од вештачката интелигенција. Забележано е дека високо платените занимања и оние за кои се бара универзитетска диплома имаат само малку поголем потенцијал за користење на вештачката интелигенција, во споредба со помалку платените професии. Највисок резултат за применливост на вештачката интелигенција имаат професии како толкувачи и преведувачи, историчари, патнички придружници, писатели, претставници за услуги на клиенти, технички писатели, новинари, математичари и телемаркетери. Наспроти тоа, најниска применливост имаат оператори на багери, техничари за третман на вода, поставувачи на железнички пруги, санитарни работници, масажни терапевти и техничари во офталмологија.
И покрај сè, истражувачите нагласуваат дека вештачката интелигенција сè уште не може целосно да ја извршува ниту една професија. Според Киран Томлинсон, виш истражувач во „Мајкрософт“, студијата не предвидува замена на луѓето туку покажува како вештачката интелигенција може да го промени начинот на кој работата се изведува. Тој објаснува дека вештачката интелигенција најмногу помага во задачи што бараат истражување, пишување и комуникација, но не може целосно да ги преземе тие улоги. Дополнително, потенцирано е дека Copilot им помага на корисниците да извршат дел од својата работа, но не ја изведува целосно наместо нив.
Истражувањето има и одредени ограничувања. Главното е што се анализирани податоци само од еден четбот базиран на голем јазичен модел, без да се вклучат други напредни технологии како роботи или автономни возила. Истражувачите сепак предупредуваат дека вештачката интелигенција може да има силно влијание врз иднината на трудот, бидејќи подобрувањата во нејзините способности би можеле да предизвикаат компаниите да автоматизираат одредени улоги или да ги прошират постоечките со АИ – поддршка.
Некои компании веќе почнаа со практична примена на овие можности. Амазон најави дека во иднина ќе им бидат потребни помалку вработени во одредени позиции, Дуолинго ќе вработува само за улоги што не може да се автоматизираат, а Комонвелт банка во Австралија веќе замени 90 работници со АИ четбот. Телстра и Канва, исто така, ги ревидираа своите тимови како дел од напорите за интегрирање на вештачката интелигенција во работењето.
Истражувањето на „Мајкрософт“ покажува дека вештачката интелигенција не мора нужно да значи отпуштање, туку може да доведе до трансформација на улогите, зголемена продуктивност и поинаков пристап кон човечкиот труд. Како што усвојувањето на АИ продолжува да се забрзува, ќе биде клучно внимателно да се следи и анализира нејзиното пошироко економско и општествено влијание.