ПОВЕЌЕ

    НЕКОГАШ НАЈГОЛЕМАТА КОРПОРАЦИЈА ВО СВЕТОТ, US Steel, продаден на Јапонците

    Време зa читање: 6 минути

    US Steel се согласи да биде купен од Nippon Steel, најголемиот јапонски производител на челик, во договор од 14,1 милијарди долари. Договорот го означува последниот чекор во постепена демисија на иконичната 122-годишна компанија, која некогаш беше најголемата компанија на планетата.

    US Steel беше еден од првите големи конгломерати и симбол на американската индустриска моќ. Но, тој веќе не е ниту најголемиот американски производител на челик, кој беше надминат од Nucor Steel пред неколку години.

    „Ние сме убедени дека … оваа комбинација е навистина најдобра за сите“, рече извршниот директор на US Steel, Дејвид Бурит. „Денешната објава има корист и за Соединетите држави – обезбедувајќи конкурентна, домашна индустрија за челик, истовремено зајакнувајќи го нашето присуство на глобално ниво“.

    Според условите на договорот, операциите на US Steel ќе го задржат своето име и ќе продолжат да имаат седиште во Питсбург. Но, договорот сепак може да предизвика противење.

    Синдикатот, кој има 11.000 членови во US Steel, го нападна договорот со Нипон Стил во понеделникот. „Да се каже дека сме разочарани од најавениот договор меѓу US Steel и Nippon е премногу благ збор, бидејќи го демонстрира истиот алчен, кусоглед став што го води US Steel предолго“, рече претседателот на USW Дејвид Меккол. „Ние останавме отворени во текот на овој процес да работиме со US Steel за да ја задржиме оваа икона американска компанија во домашна сопственост и да работи, но наместо тоа, таа избра да ги остави настрана грижите на својата посветена работна сила и да ја продаде на компанија во странска сопственост“.

    Демократскиот сенатор од Пенсилванија, Џон Фетерман – кој претходно беше градоначалник на Брадок, Пенсилванија, каде што сè уште работи една од првите фабрики за челик на US Steel – остро го критикуваше договорот и вети дека ќе работи на блокирање на трансакцијата.

    „Апсолутно е срамота што US Steel се согласи да се продадат на странска компанија“, рече Фетерман во изјавата. „Челикот е секогаш за безбедноста – и нашата национална безбедност и економската безбедност на нашите челични заедници. Посветен сум да направам се што можам, користејќи ја мојата платформа и мојата позиција, за да ја блокирам оваа странска продажба“.

    Во соопштението на US Steel се вели дека Нипон Стил има силно досие за безбедност на работното место и соработка со синдикатите, дека сите синдикални договори ќе останат на сила и дека Нипон Стил е посветена на одржување на овие односи непрекинато.

    КОМПАНИЈАТА КОЈА ЈА ИЗГРАДИ АМЕРИКА

    УС Стил е создаден во 1901 година преку спојување кога група предводена од Ј.П. Морган и Чарлс Шваб, двајца од водечките светски финансиери во тоа време, ја купија челичната компанија во сопственост на Ендрју Карнеги и ја комбинираа со нивните акции во нејзината конкурентска компанија Федерал Стил.

    Новата компанија стана првата во светот која беше проценета на повеќе од 1 милијарда долари, двојно повеќе од целиот американски буџет таа година. Договорот го направи сопственикот Ендрју Карнеги најбогатиот човек на светот.

    Во почетокот на минатиот век, компанијата произведуваше челик што им помогна на Соединетите држави да станат глобална економска суперсила, обезбедувајќи челик не само за облакодери, мостови и брани, туку и за автомобили, апарати и други производи по желба на американските потрошувачи.

    Всушност, US Steel беше толку доминантен, што неговата конкурентска моќ помогна да се создадат националните антимонополски закони, донесени во обид да се држи под контрола стратешката и финансиската моќ на оваа компанијата и онаа на Стандард Оил.

    Името на компанијата влезе во популарната култура, како стенографија и за големината и за индустриската моќ. Во „Кум, дел II“, мафијашот Хајман Рот, објаснувајќи го растечкиот дофат на толпата, му вели на Мајкл Корлеоне: „Мајкл, ние сме поголеми од US Steel“. Кога Јенкис победуваа на невидени пет по ред Светски серии, оние бејзбол фанови кои го мразеа тимот ќе рекоа дека „навивањето за Јенките е како навивањето за US Steel“.

    ДЕЦЕНИСКО ОПАЃАЊЕ НА МОЌТА

    Но, во последниве години, US Steel падна далеку под другите американски челични компании во производството на челик и вредноста на берзата.

    А домашната челична индустрија е бледа сенка на нејзината поранешна големина, не е ниту компанија меѓу 10-те најголеми производители на челик ширум светот.

    „Таа компанија го достигна својот врв во 1916 година“, изјави долгогодишниот аналитичар на челичната индустрија Чарлс Бредфорд за Си-Ен-Ен во август кога започна наддавањето за US Steel. „Секогаш има смисла спуст. Највисокото производство беше во 1970-тите. Ништо не е направено со децении“.

    Според приказната во The Pittsburgh Post-Gazette на нејзината 100-годишнина во 2001 година, највисокото вработување на компанијата од 340.000 дошло во 1943 година, за време на Втората светска војна, кога одиграла клучна улога во воените напори на сојузничките сили.

    Во истиот напис се вели дека врвното производство на челик дошло во 1953 година, кога компанијата произвела 35,8 милиони тони челик додека производителите на челик во Европа и Јапонија сè уште се мачеле да закрепнат од војната. Минатата година, US Steel испорача само 11,2 милиони тони челик од своите операции во САД и имаше нешто помалку од 15.000 вработени во САД.

    Од својот врв, компанијата почна да заостанува зад почетните конкуренти – и странски и домашни. Прво, заостана зад конкурентите во Јапонија и Германија, кои беа принудени да се обноват од нула по Втората светска војна и користеа нови технологии кои бараа многу помалку труд и енергија.

    „US Steel имаше технологија од 1940-тите“, рече Бредфорд. US Steel и другите производители на челик на крајот ги следеа тие странски конкуренти за да ги надградат фабриките и опремата, но тие сепак во голема мера ги користеа постарите методи за производство на челик со топење на суровини како железна руда во огромни високи печки.

    Тие „интегрирани“ производители на челик наскоро заостанаа зад таканаречените „мини-мелници“, конкуренти кои не се во синдикатот кои користат поефикасни електрични лачни печки за да го претворат стариот челичен отпад од фрлените автомобили и други производи во нови челични производи.

    Самата индустрија се соочува со притисоци од регулаторите ширум светот да ги намалат емисиите на јаглерод од процесот на производство на челик кој е неверојатно енергетски интензивен и полн со емисии на јаглерод.

    US Steel не ја отвори својата прва електричен лак печка до 2020 година.

    До 1991 година, по 90 години во Dow Jones Industrial Average, US Steel беше отскокнат од тој репер на 30-те најважни компании во нацијата. Во исто време, Walt Disney и JPMorgan & Co., фирма од Волстрит иронично именувана по основачот на US Steel, се приклучија на индексот. Тоа беше дополнителен знак дека економијата на нацијата сега е повеќе фокусирана на информации и финансии, а не на производство.

    All-cash понудата од понеделникот претставува премија од 40% на цената на затворањето за акциите на US Steel од петок. Акциите на US Steel скокнаа за 27% во утринското тргување. Акциите на Nippon паднаа за 1% на тргувањето во Јапонија, кое беше затворено пред објавувањето на зделката.

    14,794Следи нè на facebookЛајк

    слично