Американската автомобилска индустрија, некогаш синоним за иновација и престиж, во Европа губи чекор во трката за довербата на купувачите. Најновата студија на истражувачката фирма Escalent покажува дека европските возачи сè поретко гледаат кон брендовите од САД, додека кинеските производители како BYD бележат вистински подем.
Според податоците, 47% од европските купувачи денес би размислиле за возило од Кина, наспроти само 44% за автомобил од американски производител. Тоа е драматична промена во споредба со 2024 година, кога 51% размислуваа за американски брендови, а само 31% за кинески. Трендот не е случаен: довербата во производите од САД паднала на 24% од 31%, додека Јапонија, Јужна Кореја и Кина бележат пораст на репутацијата.
„Геополитиката – царини, трговски договори, ставот на САД кон Русија и Украина – силно влијаат на расположението на европските купувачи,“ објаснува К.Ц. Бојс од Escalent. Но причините не се само политички. Европјаните очекуваат кинеските возила да бидат поевтини и попристапни, а истовремено гледаат во нив повеќе електрични опции, што совршено се поклопува со зелените амбиции на континентот.
На теренот, бројките ја потврдуваат оваа слика. Во јули 2025 година, регистрациите на електрични возила во Европа пораснаа за 33,6%. Но додека пазарот растеше, Tesla, најголемиот американски производител на електрични автомобили, падна за 40,2% со само 8.837 нови регистрации. Истовремено, кинескиот BYD забележа експлозивен скок од 225%, достигнувајќи 13.503 регистрации и оставајќи ја Tesla зад себе.
Оваа динамика се гледа и во перцепцијата: дел од европските купувачи веќе ги сметаат кинеските електрични автомобили за посигурна инвестиција од американските. Фактот што BYD на IAA Mobility во Минхен го претстави својот Tang SUV и системот за ултрабързо полнење Flash само го зајакнува впечатокот дека Кина е подготвена да ја освои европската сцена.
Американските брендови, пак, се соочуваат со двоен проблем – губење на имиџ и губење на пазарен удел. Ако некогаш „Made in USA“ значеше гаранција за квалитет и престиж, денес европските купувачи изгледаат повеќе подготвени да им веруваат на Азијците.
Прашањето останува отворено: дали падот на довербата е директен резултат на политиките на администрацијата на Доналд Трамп и царинските војни, или едноставно одраз на тоа дека американските производители не го фаќаат ритамот на електричната револуција? Како и да е, европските купувачи веќе го кажаа своето, и го кажаа со своите евра, насочувајќи ги сè повеќе кон Кина, а сè помалку кон Детроит и Силиконската долина.