Медитеранот ќе го добие најдолгиот висечки мост на светот. Италија го одобри проектот за изградба на огромен мост кој треба да го поврзе италијанското копно со островот Сицилија, огромен инфраструктурен проект вреден 13,5 милијарди евра, кој долго време беше одложуван поради дебатите за неговиот обем, заканите од земјотреси, влијанието врз животната средина и спектарот на мешање на мафијата.
Мостот на Месински Проток ќе биде „најголемиот инфраструктурен проект на Западот“, изјави министерот за транспорт Матео Салвини на прес-конференција во Рим, откако меѓуминистерскиот комитет за надзор на стратешките јавни инвестиции го одобри проектот. „Од техничка гледна точка, тоа е апсолутно фасцинантен инженерски проект“, рече Салвини.
Премиерот Џорџија Мелони изјави дека мостот „ќе биде инженерски симбол од глобално значење“.
Салвини наведе студии кои покажуваат дека проектот ќе создаде 120.000 работни места годишно и ќе го забрза растот во економски заостанатата јужна Италија, бидејќи милијарди евра повеќе инвестиции се прават во патишта и други инфраструктурни проекти што го придружуваат мостот.
Прелиминарните работи би можеле да започнат помеѓу крајот на септември и почетокот на октомври, откако италијанскиот суд за ревизија ќе го одобри, а изградбата се очекува да започне следната година. И покрај бирократските одложувања, се очекува мостот да биде завршен помеѓу 2032 и 2033 година, рече Салвини.
Мостот Месински Проток досега повеќе пати бил одобруван па одложуван откако италијанската влада првпат побара предлози за проект уште во далечната 1969 година. Администрацијата на премиерката Џорџија Мелони го обнови проектот во 2023 година, и ова го означува најдалечниот стадиум до кој амбициозниот проект, кој првично замислен уште од Римјаните, некогаш стигнал.
Мостот низ Месинскиот Проток би бил долг речиси 3,7 километри, а распонот на мостот би достигнал 3,3 километри, надминувајќи го турскиот мост Чанаккале, кој моментално е најдолг, за 1.277 метри.
Со три ленти за автомобили во секоја насока, двојна железничка пруга, мостот би имал капацитет да превезува 6.000 автомобили на час и 200 возови дневно – намалувајќи го времето потребно за преминување на теснецот со траект од 100 минути на 10 минути со автомобил. Возовите ќе заштедат 2/12 часа во времето на транзит, рече Салвини.
Проектот би можел да ја поттикне посветеноста на Италија да ги зголеми трошоците за одбрана на 5% од БДП, како што е целта на НАТО, бидејќи владата посочи дека ќе го класифицира мостот како поврзан со одбраната, помагајќи му да ја исполни безбедносната компонента од 1,5%. Италија тврди дека мостот би формирал стратешки коридор за брзо движење на трупи и распоредување опрема на јужните крила на НАТО, квалификувајќи го како „инфраструктура за подобрување на безбедноста“.
Група од повеќе од 600 професори и истражувачи потпишаа писмо претходно ова лето против воената класификација, истакнувајќи дека таков потег би барал дополнителни проценки за да се види дали може да издржи воена употреба. Противниците, исто така, велат дека ознаката потенцијално би го направила мостот цел на напади.
Еколошките групи поднесоа жалби до ЕУ, наведувајќи загриженост дека проектот ќе влијае врз птиците преселници, истакнувајќи дека студиите за животната средина не покажале дека проектот е јавен императив и дека секоја еколошка штета ќе биде компензирана.
Првичната владина уредба за повторно активирање на проектот за мостот содржеше формулација со која Министерството за внатрешни работи добива контрола врз мерките против мафијата. Но, италијанскиот претседател инсистираше проектот да остане предмет на законодавството против мафијата кое се однесува на сите големи инфраструктурни проекти во Италија, поради загриженост дека ад-хок аранжманот ќе ги ослабне контролите.
Салвини вети дека држењето на организираниот криминал подалеку од проектот е врвен приоритет, велејќи дека ќе се придржува до истите протоколи што се користеле за Светскиот саем Експо 2015 и претстојните Зимски олимписки игри Милано-Кортина 2026. „Треба да обрнеме внимание целиот синџир на снабдување да биде непропустлив за лоши актери“, рече тој.
Проектот е доделен на конзорциум предводен од Webuild, италијанска инфраструктурна група која првично ја доби понудата за изградба на мостот во 2006 година, пред подоцна да биде откажана. Мостот Чанаккале, кој беше отворен во 2022 година, беше изграден со користење на инженерски дизајн сличен на оној замислен за мостот Месина, вклучувајќи профил на крило и форма на палуба што наликува на труп на борбен авион со отвори за да се овозможи ветерот да поминува низ структурата, според Webuild.
Осврнувајќи се на загриженоста за изградбата на мостот над раседот Месина, кој предизвика смртоносен земјотрес во 1908 година, Webuild нагласи дека висечките мостови се структурно помалку ранливи на сеизмички сили. Забележа дека вакви мостови се изградени во сеизмички активни области, вклучувајќи ги Јапонија, Турција и Калифорнија.
(Фото: Рендер приказ/Webuild via AP)