Има поставка на вашиот телефон и веб-прелистувач што Google очајно сака да ве спречи да ја откриете. Колку очајно? Само во 2021 година, Google им плати на Apple, Samsung и други 26,3 милијарди долари за да го задржат закопано. Тоа е повеќе пари секоја година отколку што заработува Мекдоналдс од продажба на хамбургери.
GOOGLE ПЛАЌА ЗА ДА БИДЕ ЕДИНСТВЕНИОТ ИЗБОР
Оваа поставка влијае на тоа кој може да ја следи вашата локација и да гледа што барате на интернет. Тоа влијае на корисноста на информациите што ги гледате и на тоа колку од вашиот екран зафаќаат рекламите.
Зборувам за вашиот пребарувач – што се појавуваат одговорите кога пишувате во лентата за пребарување. Google им плаќа на производителите на телефони, лаптопи и прелистувачи да ви бидат стандардни и да ги спречи дури и да ви презентираат други опции за време на поставувањето. Тоа се милијарди за услуга.
Повеќето луѓе не размислувале многу за функцијата за пребарување на нивните уреди, а уште помалку за тоа како Google стигнал таму. Но, оваа стандардна смешна работа може да ве натера да фрлите втор поглед не само на Google, туку и на вашата доверба во Apple, Samsung и други компании затоа што буквално ве продаваат.
Причината поради која можеме да ја повлечеме завесата на големиот бизнис со стандардните поставки е поради антимонополскиот судски процес против Гугл кој е во тек во Вашингтон, еден од најголемите во последните децении. Соединетите Американски Држави го обвинија Google дека незаконски користи плаќања на производители на телефони и други за да ги одврати луѓето да се обидат со алтернативи како DuckDuckGo фокусиран на приватност и или Bing направен од Microsoft. Очекуваме пресуда на почетокот на следната година.
Можеби се прашувате: Па што? Google има репутација за добри резултати, делумно поради тоа што има податоци од толку многу корисници. Што е толку лошо во тоа што Google стана стандарден?
Она што го дознаваме од судењето го врти тоа прашање главечки. Ако Google е толку добар, тогаш зошто треба да потроши огромни суми пари за да осигура дека никогаш нема да ги разгледаме алтернативите? Што ни недостасуваше додека Google ни беше стандардно? И како би знаеле дали се појавило нешто подобро?
Јас, на пример, го променив мојот пребарувач затоа што мислам дека ниту еден пребарувач не може да биде најдобар без најдобрите практики за приватност. Но, дури и ако не сте заинтересирани да раскинете со Google, изборот треба да биде ваш.
МОЌТА НА СТАНДАРДНИТЕ ПОДЕСУВАЊА
Технолошките компании знаат дека сте премногу зафатени за да ѕирнете во поставките. Всушност, тие и сметаат на тоа.
Добиваме внатрешен приказ за тоа како Google ја искористува оваа наука за однесувањето, понекогаш наречена „моќ на стандардните подесувања“. Идејата е дека стандардните подесувања можат да го поттикнат изборот на луѓето во одредена насока, бидејќи повеќето луѓе се премногу расеани или збунети за да ги променат. Нашите апликации и уреди се исполнети со поставки што им користат повеќе на технолошките компании отколку нас – „ѓаволот е во стандардните подесувања“, напишав во 2018 година.
За да ја добиеме исплатата на Google, научивме во пробната верзија, Google бара од своите партнери да го направат Google стандардно и исто така (каде што е дозволено со закон) да не ни даваат избор при поставувањето. Во некои случаи, компаниите исто така не можат активно да не охрабрат да се префрлиме.
Како Google го брани тоа? „Ние силно се натпреваруваме за промотивни можности за луѓето да можат лесно да пристапат до Google, а нашите плаќања за споделување приходи се зголемија со текот на времето бидејќи луѓето повеќе бараат со Google“, се вели во соопштението на компанијата.
Google во воведните изјави на судењето рече дека секој може да се префрли на друг пребарувач со само неколку допири. Објави и блог пост со тоа тврдење.
За да го ставиме тоа на тест, мојот колега Тејтум Хантер и јас излеговме на улиците на Сан Франциско и побаравме непознати да ни покажат како да го смениме стандардниот пребарувач на нивниот телефон. Донесовме стоперка за да ги темпира.
Не е изненадување: повеќето луѓе не можеа да го променат за помалку од две минути, ако воопшто и можат. Многумина дури и не разбраа дека пребарувачот е различен од веб-прелистувачот (и теоретски имате избор и во двете).
На iPhone, потребни се четири клика и малку скролање, откако претходно веќе знаете каде да погледнете. Во одредени телефони со Android, менувањето на пребарувачот трае повеќе од 10 кликови затоа што треба да ги промените поставките на прелистувачот, а исто така и лентата за пребарување на почетниот екран.
Ниту една од забуните не е наша вина – тоа е буквално она за што Google плаќа. Внатрешен документ на Google откриен во текот на судењето покажа причина за загриженоста на Google: откри дека кога луѓето ја менувале почетната страница на прелистувачот подалеку од Google, нивните пребарувања со Google се намалиле за 27 проценти.
Во Европа, која го прогласи Google за монопол во 2018 година, од производителите на телефони со Android сега се бара да вклучат избор на пребарувач при сетирањето. Таму, пазарниот удел на Google во голема мера остана ист; конкурентите велат дека тоа е затоа што изборниот екран се прикажува само еднаш, а исто така и затоа што не дава доволно информации за алтернативите. Во Русија, која исто така бара изборен екран, повеќето луѓе сега го избраа локалниот ривал на Google Yandex.
ЕПЛ И САМСУНГ СИ ГИ ЗЕМАА ПАРИТЕ
Што ми ја врие крвта: Компаниите кои ги земаат сите тие пари од Google знаат точно што се случува. Ние им плаќаме на производителите на гаџети да ги дизајнираат најдобрите производи за нас – но тие не работат само за нас.
Apple и Samsung одбија да одговорат на моите прашања, но добивме сведоштво од судењето кое покажува колку се длабоко конфликтни.
На судењето, постариот потпретседател на Apple, Еди Кју рече: „Кога избираме пребарувачи, го избираме најдобриот и му дозволуваме на клиентот лесно да ги менува. Така да немам проблем со тоа. Мислам дека ја правиме вистинската работа од страна на клиентите“.
Но, чекајте: Мислев дека Apple ја направи заштитата на приватноста на своите клиенти камен-темелник на својата вредност? Ајфоните бараат од корисниците да донесат многу одлуки за приватноста, вклучително и дали сакаат да им дадат на апликациите можност да ги следат. Целиот бизнис модел на Google ги следи луѓето и ги користи тие податоци за да ги насочи кон маркетинг.
Адвокатот на Министерството за правда го праша Apple’s Cue дали пребарувачот може да влијае на приватноста на корисникот. Кју одговори со потценување на годината: „Да, до одредено ниво, можеше, да“.