ПОВЕЌЕ

    ТРАЈНА ЗАШТИТА НА ПРАВАТА НА СТАРИТЕ ЛИЦА: Правни, институционални и социјални решенија

    Време зa читање: 5 минути

    Како да изградиме систем што нема да зависи од добрата волја на власта

    Стареењето на населението претставува еден од најголемите цивилизациски успеси на човештвото, но истовремено и комплексен предизвик кој бара сериозни политички, економски и социјални одговори. Намалениот наталитет и зголемената долговечност доведуваат до постојан раст на учеството на лицата над 60 години во вкупната популација. За државите тоа значи зголемени обврски во областа на пензискиот систем, здравството, долготрајната нега и социјалната заштита.

    Постојната состојба во Македонија укажува на системски празнини во правната заштита на постарите лица, што ги прави ранливи на дискриминација, социјална изолација и политичка манипулација. Потребна е сеопфатна и долгорочна стратегија која старите лица ќе ги третира како носители на права, а не како објекти на социјална милост.

    Аргументи за потребата од меѓународно регулирање на правата на старите лица

    Работната група на ОН за идентификување и решавање на недостатоци во заштитата на старите лица наведува аргументи како доказ за потребата од формално меѓународно регулирање на правата на старите луѓе:

    Правната и економската одржливост на пензиските усогласувања: Меѓу законските обврски и политичките интервенции

    • На постарите лица, како и за другите групи на ранливи категории, им недостасува меѓународен договор и претставничко тело за заштита на нивните права.
    • Ковид 19 кризата предизвика разоткривање на големата ранливост на старите лица.
    • Дискриминацијата врз основа на возраста како значајни прашања за човековите права кои треба да се решат на глобално ниво.
    • Обезбедување на постарите лица да бидат активни учесници во процесите на креирање политики, со што се намалува нивната невидливост и ранливост.
    • Обезбедувањето меѓународни стандарди за долготрајна и палијативна нега ќе помогне да се обезбеди почитуван и адекватен третман.

    Од дискрециона помош кон признати права

    Традиционалниот пристап во кој постарите лица се третираат како приматели на дискрециона социјална помош е недоволен и ризичен, бидејќи ги остава ранливи на политичка манипулација. Потребно е нивната положба да се трансформира од објекти на социјална грижа во субјекти на права, признати и заштитени во националното и меѓународното право. Дефинирањето на нивните права ќе овозможи:

    • целосно почитување на достоинството, верувањата, потребите и приватноста;
    • право на донесување одлуки за сопствената грижа и квалитет на живот;
    • заштита од дискриминација и злоупотреба.

    Заштита на пензискиот приход

    Пензиите се основен извор на приход за мнозинството пензионери. Затоа, одржлив и стабилен пензиски систем кој обезбедува пензија за достоинствен живот е приоритетна обврска на секоја влада.

    Пензиските политики треба да ги исполнат двата клучни услови:

    • Обезбедување соодветен приход во старост за да се спречи сиромаштија.
    • Финансиска одржливост на системот за да се гарантира исплата на идните пензии.

    Дизајнот на пензискиот систем е сложен и долгорочен процес, кој влијае на сите генерации – сегашните работници како идни пензионери, и сегашните пензионери како корисници на системот.

    Зачувувањето на реалната вредност на пензиите треба да биде дел од планот за заштита на правата на пензионерите и постарите лица. Целта е да се обезбеди пензионерите да имаат исто ниво на куповна моќ во текот на целиот период на пензионирање, а воедно да стареат со достоинство.

    Трајната заштита на пензиите подразбира и заштита на нивното усогласување. Ако законот предвидува индекс поврзан со растот на платите и цените, тој мора да се применува доследно, без прекини и политички интервенции.

    Вистинска реформа значи воспоставување систем што ќе го гарантира тоа право независно од владејачката структура или економските циклуси.

    Активно стареење и општествено вклучување

    Важно е обезбедувањето на правата и активното учество на старите лица, затоа што тие се значаен дел од населението и носат долгогодишно искуство, знаење и општествен капитал. Ако општеството ги изолира или ги гледа само како корисници на услуги, се губат потенцијалите за нивен придонес, а и се зголемуваат ризиците од сиромаштија, здравствени проблеми и социјална маргинализација.

    Обезбедувањето на правата на старите лица директно влијае на нивното достоинство, здравје, социјална сигурност и можност да придонесуваат во заедницата, дури и во подоцнежните години. Кога тие се заштитени и поддржани, придобивките не се само за нив, туку и за целото општество – помал притисок врз здравствениот систем, подобра меѓугенерациска солидарност и користење на искуството и знаењето што тие го поседуваат.

    Законско право, а не милостина: Усогласување на пензиите како клучен инструмент за социјална правда и економска стабилност

    Основни принципи за заштита

    Трајната заштита на правата на старите лица треба да почива на следните принципи:

    • Правна сигурност, со јасни, применливи и задолжителни законски норми.
    • Недискриминација, преку заштита од возрасна дискриминација во сите сфери.
    • Институционална независност, со органи кои работат без политички влијанија.
    • Активна партиципација, со вклучување на старите лица во процесите на одлучување.
    • Достоинство и автономија, преку почитување на индивидуалните избори и потреби.

    Како со политики да се обезбеди активно стареење и општествено вклучување

    Политиките треба да бидат интегрирани и да опфаќаат здравствени, економски, социјални и образовни мерки. Наведени се неколку клучни насоки:

    1. Здравствена поддршка
    • Пристапни превентивни и рехабилитациски програми.
    • Промоција на физичка активност и здрав начин на живот.
    • Домашна и заедничка грижа за оние со ограничена подвижност.
    1. Економска сигурност
    • Достоинствени пензии и заштита од дискриминација во работниот однос.
    • Флексибилни форми на вработување за постари лица кои сакаат да останат активни.
    • Стимулации за претприемништво и менторски улоги.
    1. Образование и дигитална вклученост
    • Животно учење (курсеви, работилници, дигитални обуки).
    • Програми за дигитална писменост за намалување на дигиталниот јаз.
    1. Социјална и културна интеграција
    • Поддршка за клубови, здруженија и волонтерски програми.
    • Генерациски програми кои ги поврзуваат младите и постарите (училишни ментори, културни настани).
    • Урбанистички решенија за достапност и прилагодени јавни простори.
    1. Правна и институционална заштита
    • Законска рамка која гарантира недискриминација по основ на возраст.
    • Независни механизми за жалби и заштита на правата.
    • Институции за мониторинг на политиките и нивната ефикасност.

    Заклучок

    Заштитата на правата на старите лица не смее да биде предмет на привремени политички кампањи, туку системска државна политика заснована на закон, независни институции и активно граѓанско општество. Само со ваков пристап постарите лица ќе бидат почитувани како целосни носители на права, со обезбедено достоинство, автономија и можност за активно учество во општеството.

    Пишува: Јадранка Мршиќ – универзитетски професор во пензија

    Преземањето на авторски содржини (текстови и фотографии) од оваа страница е дозволено само делумно и важат условите опишани на следниот линк.
    14,794Следи нè на facebookЛајк

    слично