Тие се најпознатите пластични фигури од 29 сантиметри во светот. Имале над 250 професии, живееле во педесетина различни домови, имаат гардероба и колекција на чевли на кои можат да им позавидуваат и најславните холивудски ѕвезди.
Куклите Барби не се само играчка – легенда, ниту само идеал за убавина, а сега и филмска ѕвезда. Првата кукла Барби, претставена на саем за играчки во 1959 година, беше фантазија на Барби како независна жена, иако во реалноста во тоа време било вистински предизвик за една жена да добие кредит со хипотека без машки потписник.
Куклата е исто така беше често предмет на критика. Барби е дури предмет на научни студии. Во Дизајн музејот во Лондон деновиве е отворена изложба посветена на овој феномен. Тоа е еден вид роденденски подарок: Барби оваа година наполни 65 години.
Пензионирањето, меѓутоа, за Барби не е опција. Нејзиниот тим веќе работи на идеи за 2026 година, вели Ким Кулмон, потпретседател на американската компанија за играчки Mattel. „Барби не е статичен предмет“, нагласува Кулмон. Секоја година во универзумот на Барби се произведуваат од 300 до 400 предмети. Мора да се одговори на предизвикот Барби да биде безвременска и современа во исто време. „Развојот на нејзиното лице, коса и движење е она на што се фокусираме“, вели развивачот.
Изложбата во Лондон не само што следи како фигурата се променила откако првата кукла била претставена на саем за играчки во 1959 година. Целта е да се покаже како „светот на Барби“ го одразува вистинскиот, западен потрошувачки свет. Модата, фризурите, додатоците, автомобилите и мебелот за домот се секогаш одраз на времето. И понекогаш тие се пред своето време.
Една година по хитот во светските кино-сали, филмот „Барби“, приказната за куклата се уште не е завршена. Оваа изложба навлегува подлабоко отколку што успеа филмот на Грета Гервиг, истражувајќи ги приказните за модата, архитектурата, дизајнот и сликата на телото зад најпопуларната кукла во светот, откривајќи ја нејзината улога како масовно произведено огледало на современата култура во последните шест децении.
Една „куќа од соништата“ ја покажа Барби во 1962 година како независна жена. „Во реалноста, беше речиси невозможно жената да добие хипотека без машки потписник“, пишува на етикетата на изложбата.
Кустосот Даниел Том сака да го испита феноменот „преку објективот на дизајнерот“. „Историјата на културата може да се раскаже преку играчка“, вели Том. Станува збор за развојот на лицето, косата и движењето. За различноста. Барби куклите долго време беа само русокоси и бели, но фигурите сега имаат црна кожа и темна коса. Едната кукла е во инвалидска количка.
„Барби е дизајнерски феномен“, вели директорот на музејот Тим Марлоу. „Патувањето започна на саем за играчки, а сега таа лета во вселената. Неодамна, астронаутот Саманта Кристофорети зеде Барби со себе на Меѓународната вселенска станица ISS. Куклата носеше скафандер. Патем, ова не беше прв пат: неколку години пред Нил Армстронг да прошета на Месечината во 1969 година, беше претставена – пред своето време – астронаут Барби.
СВЕТОТ ВО РОЗОВО
Откако лани се случи огромниот успех на холивудскиот блокбастер „Барби“ со Маргот Роби во насловната улога, најпознатата кукла во светот не е само општествен, туку и поп-културен феномен. Доминира розовата боја: Режисерот Марлоу носи розова блуза под јакната. Неколку новинари дојдоа на пресот во розова боја. Логично е и која боја доминира на изложбата посветена на 65-години Барби. Дури и надворешниот знак на музејот беше адаптиран.
Барби се залага за рекорди. Една од најпродаваните кукли во историјата. Барби веќе има застапено повеќе од 260 професии. Таа беше астрофизичар, музичар, тенисер и извршен директор. Во 1973 година, куклата се појави како лекар. Во тоа време, помалку од десет проценти од лекарите во САД беа жени. „Девојките можат да направат се“, слоганот на Барби гласеше во 1980-тите, денес поинклузивно вели „Можеш да бидеш што било“. Долгогодишниот партнер Кен едвај се појавува.
Сепак – од самиот почеток, Барби се соочи и со критики, поврзани со имиџот на женското тело кое го рефлектира. Нејзините нозе се премногу долги, колковите премногу тесни, градите преголеми. Исклучително витката кукла пропагира нереални идеали за телото, вели една од најчестите критики.
Во реалноста, жена со такви мерки не можела ни да оди право. „Мајката“ на Барби, Рут Хендлер, ја базира фигурата на германската кукла „Билд-Лили“, која е базирана на сексуализиран стрип. Фигурата ја зајакнува стигматизацијата и стереотипите за жените, тврдат критичарите.
Сепак, ништо од ова не е споменато на изложбата. Наместо тоа, Барби постојано се прикажува како прогресивна жена. Мател, производителот, е партнер на шоуто.
Компанијата ја претставува Барби како феминистичка икона. Таа е претставена како пример за сите“, се нагласува на изложбата. Дури и на познатата розова на Барби, која долго време се сметаше за „типична боја на девојка“, добива ново значење: „Во денешниот свет на Барби, розовата означува оптимизам, самодоверба и моќта на феминизмот“. Колку бојата одекнува покажува лаванда-розовиот дрес на германската фудбалска репрезентација, која стана бестселер.