Италијанците се загрижени околу иднината на нивните евтини еспреса додека глобалните цени на зрната кафе се зголемуваат. Одамна навикнати на ултра достапните дози кафе – цените некогаш беа дури и регулирани од државата – Италијанците се вознемирени по вестите дека цените на кафето најверојатно ќе се зголемат за дури две третини.
„Сите се прилично нервозни, исплашени и панични поради цената на еспресото“, рече Луиџи Морело, претседател на италијанскиот институт за еспресо, кој го потврдува квалитетот.
Италијанците пијат можеби најевтиното кафе во западна Европа, плаќајќи околу 1,20 евра за еспресо или 1,50 евра за капучино, во сеприсутните и пријатни кафе-барови во земјата.
ШОКАНТНИ 2 ЕВРА ЗА ЕСПРЕСО – СТРЕС ЗА ИТАЛИЈАНИТЕ
Ниските цени на кафе ја поттикнаа тешката навика за кофеин, при што влијателната асоцијација на потрошувачи Assoutenti проценува дека Италијанците и странските туристи консумираат 6 милијарди кафиња годишно во јавните претпријатија, генерирајќи приходи од околу 7 милијарди евра.
Но, пореметувањата во глобалното снабдување со кафе предизвикани од климатските промени би можеле да ги принудат Италијанците да платат до 2 евра по шолја, нивната дневна доза: сè уште шармантно евтино за лондончани или њујорчани, но шок за Римјаните, се коментира во освртот на Фајненшел Тајмс.
Групите на потрошувачи се расположени, при што Асутенти истакна дека цените на еспресото во Италија се зголемени за околу 15 отсто од 2021 година, бидејќи баристите се соочуваат со зголемените трошоци за енергија и други притисоци.
Претседателот на Assoutenti, Габриеле Мелусо, се пожали дека секое натамошно зголемување на цените во локалното кафуле ќе го загрози „дневен ритуал за милиони граѓани“, притискајќи ги оние што набавиле апарати за кафе за време на пандемијата „Ковид-19“ да го пијат дома.
„Ако цената на кафето дополнително се зголеми, дел од населението може целосно да се откаже од еспресото во барот“, рече Мелусо.
Сепак, здруженијата што ги претставуваат баристите предупредуваат дека понатамошните зголемувања на цените се неизбежни, особено за традиционалните кафе барови, каде што продажбата на еспресо и други мешавини за кафе обично сочинуваат дури 30 отсто од продажбата.
Глобалните цени на кафето неодамна се искачија на рекордно високо ниво како резултат на лошите временски услови во главните региони во светот кои растат.
КАФЕТО И ГЕОПОЛИТИКАТА – НЕ ОДАТ РАКА ПОД РАКА
Цените на фјучерсите на висококвалитетното кафе арабика што се тргува во Њујорк се искачија на 2,49 долари за фунта оваа недела, додека цените на зрната робуста во Лондон надминаа 5.000 долари за тон, двојно повеќе од цените пред една година.
Синџирите за снабдување исто така се соочуваат со прекин од нападите на милитантите Хути врз бродови во Црвеното Море. Од ноември, бродовите што се движат меѓу Азија и Европа се принудени да патуваат по многу подолг пат околу Кејп Добра Надеж наместо преку Суецкиот канал.
Печилниците за кафе ги покачија цените. Веројатно ќе следат натамошни зголемувања, изјави Џузепе Лаваца, претседател на Лаваца Груп, за Фајненшл Тајмс во јули, предупредување што го повтори Кристина Скокиа, извршен директор на Illycaffè, на големиот јавен форум минатиот месец.
Сепак, и покрај овој пораст на цените на кафето, Мелусо инсистираше на тоа дека за италијанските кафе барови „производствената цена на една шолја е значително помала од продажната цена, а профитните маржи продолжуваат“.
Морело и другите што го претставуваат секторот не се согласуваат.„Посветените кафе барови се во неволја“, рече Лучијано Сбрага, заменик-претседател на Федерацијата на италијански јавни установи, која претставува многу од околу 132.000 кафе барови во Италија.
„Тие можат да опстанат само ако ги водат семејства, без вработени и без скапи локации. Само така можеш да се одржиш во живот“.
Историски гледано, Рим ја регулирал цената на еспресото за да биде достапно за сите и иако контролата на цените заврши пред неколку децении, клиентите се навикнаа на евтино кафе.
„Постои очекување меѓу луѓето да има фиксна цена, што е политичка цена“, рече Морело. „Од другата страна, баристите се плашат да се зголемат премногу за да не го изгубат гласот“.
Сбрага рече дека баристите – длабоко вградени во заедниците што ги опслужуваат – исто така се соочуваат со социјални притисоци да одржуваат ниски цени на еспресо, иако можеби ќе наплаќаат повеќе за сложени пијалоци како капучино и за ужина. „Производ како еспресо е неопходност – како леб“, вели тој. „Кога клиентите имаат перцепција за такво значење на производот, не е лесно да се зголемат цените.
Во Лигурија, еден сопственик на бар се досетил како да одговори на поплаките на клиентите за цената; им понуди да им да продаде еспресо по цена од само 70 центи – доколку си донесат свои чаши, лажици и шеќер од дома.
Џани Манганиело (54) сега ја води кафулето Tazza D’Oro што неговиот татко го започнал пред 70 години во работничката област Ченточеле во Рим. Тој во моментов продава еспресо за 1 евро по шолја, по зголемувањето на цената по пандемијата од претходната стапка од 90 центи. Но, тој рече дека би бил подготвен да ги зголеми цените на еспресото за уште 10 отсто, доколку цените на суровините се зголемат. „Не можете да ја зголемите секоја цена, оти во спротивно ќе исчезнат сите клиенти“, рече тој. „Треба да одржувате рамнотежа“.