Кина трпи една од најлошите рецесии на приходите во историјата, бидејќи политиката на Пекинг за нулта Ковид и кризата со недвижностите го земаат својот данок врз компаниите кои котираат на берзата во земјата. Повеќе од 4.800 кинески компании котирани во Шангај, Шенжен и Пекинг сега ја објавија својата заработка за првата половина од годината. Тоа беше крвопролевање.
Дури 53% забележале пад на нето добивката, покажуваат податоците на Wind и Choice, двете главни финансиски информативни сервиси во земјата. Тоа е речиси исто толку лошо како 2020 година, кога компаниите ја објавија својата најлоша сезона за заработка, бидејќи земјата беше речиси во застој за време на првичната појава на коронавирус. Тогаш, 54% од котираните компании забележаа пад на профитот во првите шест месеци.
Но, според друга мерка, почетокот на оваа година беше полош. Бројот на компании кои пријавиле загуба достигна рекордно високо ниво од речиси 900 во првата половина. Во 2020 година, околу 780 компании изгубиле пари.
Падот на заработката во втората по големина економија во светот може да се бранува низ целиот свет. Тоа е затоа што кинеските компании се големи купувачи на стоки, технологија и други производи на глобалниот пазар. „Веќе го видовме влијанието“, рече Алиша Гарсија Хереро, главен економист за Азија Пацифик во Натиксис, француска инвестициска банка. Цените на нафтата и другите енергетски производи се повлекоа, а фабриките за полупроводници почнаа да забележуваат забавување на нарачките, додаде таа.
Експертите ги обвинија строгите ограничувања на ковид во Кина и продлабочувањето на кризата на пазарот за недвижнини за лошите перформанси на компаниите. „Клучните причини се ограничувањата на мобилноста и огромниот пад на расположението поврзан со пропаѓањето на пазарот на недвижности“, рече Гарсија-Хереро.
Лари Ху, главен економист за Кина за Macquarie Group, рече дека лошата заработка е одраз на забавувањето на кинеската економија, која беше повлечена од падот на недвижностите, влошената ситуација со Ковид и слабеењето на глобалната економија.
Кина досега се држи до својата политика за нулта-Ковид, што често доведува до строги ограничувања на движењето на луѓето и предвремени заклучувања на градовите во текот на неколку случаи. Патувањето до и од Кина е исто така ограничено.
Шангај, финансискиот центар на земјата со 25 милиони луѓе, беше ставен под двомесечно заклучување претходно оваа година. Оттогаш, многу други клучни градови, исто така, ги заострија ограничувањата за жителите и бизнисите. Во четвртокот, Ченгду, град во југозападната провинција Сечуан, ги затвори своите 21 милион жители по порастот на случаите на Ковид.
Кинескиот БДП се зголеми за само 0,4% во вториот квартал од пред една година, што е најслабо остварување од почетокот на 2020 година. Минатиот месец, неколку големи инвестициски банки ги намалија своите прогнози за годишниот економски раст на Кина на 3% или помалку.
Аналитичарите се загрижени и за рекордниот топлотен бран што неодамна ја зафати јужна Кина, што предизвика некои провинции да ги затворат фабриките за да заштедат струја.
„Без разлика дали Пекинг ќе одлучи да започне со олеснување [политиката за нула-Ковид] од март 2023 година, очекуваме економијата и пазарите да доживеат тежок период, бидејќи луѓето ќе бидат или разочарани поради тоа што нема вистинско отворање или ќе бидат обземени од зголемената инфекција со Ковид“, рече Аналитичарите на Номура во извештајот за истражување во петокот.
Меѓу оние кои страдаат се најистакнатите кинески технолошки компании. Вториот квартал го означи крајот на годините на експлозивен раст со тоа што Alibaba објави рамни приходи за периодот април-јуни. Tencent го забележа првиот квартален пад на продажбата.
За некои други сектори од економијата, оваа година веќе беше најлоша досега. Три од најголемите кинески авиокомпании – Air China , China Southern Airlines и China Eastern Airlines – забележаа рекордни загуби, со комбинирана загуба од 50 милијарди јуани (7,2 милијарди долари) за првата половина. Сите тие ги обвинија нарушувањата на патувањето поради ограничувањата на Ковид и поевтинувањето на јуанот, кој падна за 9% во однос на американскиот долар оваа година.
Послабата валута ѝ штети на кинеската авиоиндустрија бидејќи таа мора да плати за увезени авиони, делови и гориво во долари. Се зголемуваат и трошоците за сервисирање на долг деноминиран во долари.
Програмерите на имот се исто така меѓу најлошите резултати досега оваа година, бидејќи пазарот на станови во земјата се движеше надолу. Секторот, кој сочинува дури 30% од неговиот БДП, е осакатен од владината кампања од 2020 година да го заузда непромисленото задолжување во индустријата. Цените на недвижностите паѓаат, како и продажбата на нови домови.
Кризата ескалираше во последниве месеци, бидејќи илјадници незадоволни купувачи на станови се заканија дека ќе престанат да ги плаќаат своите хипотеки за недовршени домови, потресувајќи ги пазарите и ги поттикнаа бизнисите и властите да преземат акција за смирување на кризата.
Кантри Гарден, број 1 програмер во Кина по продажба, објави пад на нето добивката од 96% во првата половина, што е најмногу од нејзината берза во 2007 година во Хонг Конг. Компанијата соопшти дека е оптоварена од „сили надвор од наша контрола, како што е оживувањето на пандемијата во различни делови на континентална Кина и екстремните временски услови, заедно со падот во секторот за недвижнини“.