Од полначите на Tesla во тесните улички што го опкружуваат Забранетиот град во Пекинг до осамените автопатски постојки за одмор со столбови за полнење среде пустини, насекаде низ Кина видливи се знаците на електрификација на кинеската транспортна флота – и пад на побарувачката на бензинот.
Според официјалните статистички податоци, продажбата на електрични возила и хибриди во Кина, всушност, достигна врвна точка. Тие сочинуваат повеќе од половина од малопродажбата на патнички возила во четирите месеци од јули, според Кинеската асоцијација за патнички автомобили, тренд кој е подготвен да го доведе апетитот за транспортни горива во пад што ќе има големо влијание врз нафтата пазар.
Побрзото од очекуваното преземање на ЕВ ги смени гледиштата меѓу прогнозерите за нафта во енергетските големини, банките и академиците во последниве месеци. За разлика од САД и Европа – каде врвовите во потрошувачката беа проследени со долги висорамнини – се очекува падот на побарувачката кај најголемиот увозник на сурова нафта во светот да биде поизразен. Брокерската компанија CITIC Futures Co. гледа дека потрошувачката на бензин во Кина се намалува за 4% до 5% годишно до 2030 година.
„Иднината доаѓа побрзо во Кина“, рече Сиаран Хили, нафтен аналитичар во Меѓународната агенција за енергија во Париз. „Она што го гледаме сега е среднорочните очекувања кои доаѓаат пред предвиденото, а тоа има импликации за обликот на растот на кинеската и глобалната побарувачка во остатокот од деценијата“.
За глобалниот пазар на нафта, кој почна да се потпира на Кина како нејзин главен двигател на раст во поголемиот дел од овој век, тоа ќе го уништи главниот столб на потрошувачката. Земјата сочинува речиси една петтина од светската побарувачка на нафта, а бензинот сочинува околу една четвртина од тоа. Изгледите за остар пад на транспортот се надоврзуваат и на млаката индустриска потрошувачка поради забавувањето на економскиот раст.
Зголемената популарност на електричните камиони, како и оние што работат на течен природен гас, исто така тежи на побарувачката за дизел. Кинеската потрошувачка на гориво достигна врв во 2019 година и ќе се намали за 3% до 5% годишно до 2030 година, се вели во белешката овој месец UBS Securities Co.
Сè уште има многу непознати за тоа како ќе се одвива преземањето на ЕВ од Кина, како на пример дали некогаш може да се постигне целосна електрификација и што ќе значи тоа за побарувачката на гориво. Друг знак прашалник ги опкружува plug-in хибридните возила, кои можат да се напојуваат со електрична енергија или резервни бензински мотори. Тие сочинуваат голем дел од растот на продажбата во изминатите неколку години, но има малку податоци за степенот до кој возачите на овие автомобили сè уште се потпираат на моторното гориво.
ИЕА смета дека „неконтролираното електрификација на масовниот пазар“ потенцијално ја турка кинеската побарувачка за бензин во опаѓање од 2025 година. Тоа ќе резултира со просечен годишен пад од 2,1% од 2023 до 2030 година. Други, како CITIC, гледаат побрзо повлекување. Подобрувањата во ефикасноста на горивото и врвот во сопственоста на автомобили ќе помогнат да се поттикнат падот, заедно со навлегувањето на електричните возила, се вели во белешката на брокерот кон крајот на октомври.
Оваа година може да биде „пресвртница за кинескиот пазар на рафинирана нафта, со врвна потрошувачка на бензин пред брзо опаѓање“, напиша овој месец во анализа Луо Јантуо, постар инженер во Институтот за планирање и инженерство PetroChina, дел од најголемата кинеска нафтена компанија. парче на веб-страницата на PetroChina. Количината на автомобили на бензин на патиштата ќе достигне врв веќе следната година, рече таа.
Пекинг го засади семето за транзиција кон ЕВ пред повеќе од една деценија, нудејќи субвенции кои им дадоа време на производителите на автомобили да го зголемат производството и да ги намалат трошоците. Почна да се исплати во 2021 година, кога производството на нови енергетски испораки на возила се зголеми речиси тројно од претходната година, и тие сега се подготвуваат да ја надминат границата од 10 милиони за прв пат во 2024 година.
Новите енергетски возила сочинуваат околу 10% од сите автомобили на патиштата сега, а тоа се очекува да надмине 20% до 2027 година и може да се приближи до 100% до 2040-тите, рече Андерс Хов, кинески истражувач во Институтот за енергетски студии во Оксфорд. Побарувачката на нафта во земјата од лесни возила ќе падне од околу 3,5 милиони барели дневно во моментот на 1 милион до 2040 година, рече тој.
Патот на Кина кон електрификација е побрз отколку во другите економии. Во САД, електричните возила сè уште претставуваат само околу 10% од вкупната продажба на автомобили, а BloombergNEF остро ги намали прогнозите за раст по републиканските избори.
Потрошувачката на бензин таму е намалена за само 12% од врвот во 2004 година до минатата година, според податоците на ИЕА. Во Европа, каде што автомобилите што работат на бензин и дизел се вообичаени, потрошувачката во транспортниот сектор е намалена за само 6% од високото во 2007 година.
Веројатниот пад на побарувачката на бензин во Кина поради агресивното пуштање во употреба на електрични автомобили „е целосно уникатен во некои аспекти“, рече Хили од ИЕА. „Не мислам дека постои земја што го има истиот, споредлив профил“.