Кина го сертифицираше својот патнички авион со C919 со тесна каросерија, што претставува голема пресвртница во амбициите на земјата да ги предизвика Airbus и Boeing во комерцијалната воздушна вселена. Авионот, произведен од државниот производител Commercial Aircraft Corp of China (COMAC), се очекуваше да биде сертифициран до крајот на месецот, откако два авиони полетаа за Пекинг на 13 септември. На една од фотографиите се вели „Церемонија на издавање сертификат за тип на авион C919“ на кинески.
C919, лансиран пред 14 години и дизајниран да превезува до 168 патници, ќе се натпреварува со популарните семејства Ербас А320нео и Боинг 737 МАКС на вториот по големина авијациски пазар во светот, додека Кина сака да ја зајакне својата технолошка самодоверба во услови на трговски тензии. Иако авионот се склопува во Кина, тој во голема мера се потпира на западните компоненти, вклучително и мотори и авионика, од компании како GE, Safran и Honeywell International.
Строгите правила за лиценцирање на извозот во САД доведоа до одложувања во набавката на делови и остануваат клучен ризик за зголеменото производство додека Кина не ги замени странските мотори и компоненти со домашна технологија.
Ричард Абулафија, управен директор на AeroDynamic Advisory со седиште во САД, рече дека авионот изгледа како остаток од минато време на зголемена интеграција меѓу Кина и Западот.
„Така, имаме авион кој е само површно кинески, но всушност се напојува со западни технологии и системи“, рече тој. „Претворањето во оригинален кинески авион ќе потрае повеќе од една деценија и многу милијарди долари“.
Видот на сертификатот доделен во четвртокот значи дека може да биде доставен до првиот клиент, China Eastern Airlines Corp Ltd, иако локалните медиуми објавија дека авионот најверојатно нема да влезе во комерцијални услуги со патници до следната година.
C919 никогаш не се појавил на премиерниот авијациски настан во земјата, Airshow China и не е јасно дали ќе биде изложен или ќе лета на саемот во ноември. На COMAC ќе му треба и посебен сертификат за производство пред да може да го зголеми масовното производство на авионот, што значи дека неговото влијание на глобалниот пазар на авиони би можело да остане ограничено со оглед на тоа што Ербас и Боинг произведуваат десетици тесни каросерии месечно.
„C919 постепено ќе почне да ги заменува авионите со еден колосек произведени од Боинг и Ербас“, во Кина, се вели во истражувачката белешка на Huaxi Securities овој месец. „Во следните 20 години, побарувачката на Кина за патнички авиони како C919 ќе биде во просек од 300 годишно“.
Регионалниот млазен претходник на C919, ARJ21, се соочи со јаз од 2,5 години помеѓу добивањето на сертификатот за тип и сертификатот за производство, што го забавува производството. Тоа е во спротивност со Западот, каде што и двата сертификати обично се доделуваат во исто време.
СТРАНСКА СЕРТИФИКАЦИЈА
Како и ARJ21, на C919 му недостасува валидација на сертификација од американските и европските регулатори, ограничувајќи ги летовите на домашниот пазар и можеби земјите со блиски врски со Кина. Агенцијата за воздухопловна безбедност на Европската унија (EASA) работи со години на процес на валидација на сертификација на C919 со COMAC паралелно со работата на CAAC, рече портпаролот на EASA.
„Не можеме да коментираме за датумот кога ќе биде завршена оваа валидација“, рече портпаролот. Федералната управа за авијација на САД не одговори на барањето за коментар за потенцијалната валидација на сертификатот C919.
Имаше 815 нарачки за C919 од 28 клиенти, според веб-страницата на COMAC. Но, China Eastern е единствениот клиент што објави цврст распоред за испорака и очекува да добие само четири следната година.
Во меѓувреме, Боинг 737 МАКС допрва треба да се врати во комерцијална услуга во Кина, бидејќи беше приземјен од март 2019 година по две фатални несреќи.
Сепак, пред три месеци големите кинески авиокомпании нарачаа речиси 300 семејни авиони Ербас А320нео, што покажува дека земјата планира да продолжи со увоз уште некое време.
Абулафија рече дека ако Кина навистина одлучи да го запре увозот на западни авиони, САД и сојузничките земји би можеле да го убиваат C919 со години со забрана на извоз на компоненти. „Обидете се да изградите авион без мотор или авионика“, рече тој. „Тој би бил само метална школка“.