Се очекува Казахстан да продаде дел од својата сурова нафта преку најголемиот нафтовод во Азербејџан од септември, бидејќи државата бара алтернативи за рутата која Русија се заканува да ја затвори, рекоа три извори запознаени со ова прашање. Казахстанскиот извоз на нафта сочинува повеќе од 1% од светските залихи, или приближно 1,4 милиони барели дневно.
Веќе 20 години тие ја испорачуваат својата нафта преку каспискиот нафтовод CPC (Caspian Pipeline Consortium) до руското црноморско пристаниште Новоросијск, кое обезбедува пристап до глобалниот пазар. Во јули, рускиот суд се закани дека ќе го затвори каспискиот нафтовод, што ја поттикна казахстанската влада и големите странски производители да склучат договори за други продажни места како мерка на претпазливост.
Ниту една од алтернативите не е толку практична како каспискиот нафтовод, што го зголемува ризикот од дополнителна нестабилност на енергетските пазари.
Набргу откако Русија ја нападна Украина во февруари, меѓународните цени на суровата нафта ги достигнаа највисоките 14 години, а цените останаа високи, одржувајќи просечно над 100 долари за барел во јули. Извор со директно знаење за ова прашање рече дека казахстанската државна нафтена компанија Kazmunaigaz (KMG) е во напредни разговори со трговската група на азербејџанската државна компанија SOCAR за да дозволи 1,5 милиони тони годишно казахстанска сурова нафта да се продава преку азербејџанскиот нафтовод што испорачува нафта до турското медитеранско пристаниште Џејхан.
Со нешто повеќе од 30.000 барели дневно, волуменот е малку во споредба со вообичаените 1,3-1,4 милиони барели дневно што течеа низ каспискиот нафтовод. Конечниот договор треба да биде потпишан на крајот на август, а тековите низ нафтоводот Баку-Тбилиси-Џејхан (БТЏ) ќе започнат еден месец подоцна, рече изворот.
Уште 3,5 милиони тони годишно казахстанска сурова нафта би можеле да почнат да течат во 2023 година преку друг азербејџански гасовод до грузиското црноморско пристаниште Супса, велат два извора.
Во комбинација со тековите на БТЏ, волуменот би бил еднаков на нешто повеќе од 100.000 барели дневно, или 8% од тековите на каспискиот нафтовод. KMG одби да коментира, а SOCAR одби да коментира за конкретниот договор.
Потпирањето на Азербејџан ќе му овозможи на Казахстан да се повлече од руската територија. Минатиот месец БП Азербејџан рече дека ќе ги пренасочи тековите од гасоводот Баку-Супса кон поголемата БТЏ цевка.
Сепак, новата рута БТЏ значи дека Казахстан ќе мора да се потпре на флота од мали танкери за да ја пренесе својата нафта преку Каспиското Море до Баку од пристаништето Актау, кое има ограничен резервен капацитет, велат изворите.
Tengizchevroil (TCO), заедничко вложување предводено од нафтениот главен град Шеврон, има своја маркетинг рака и одделно преговара за сопствените рути преку гасоводот и железницата, рекоа два од изворите.
Гасоводот БТЏ може да биде опција и за TCO, но извор рече дека доколку се договори, може да потрае и до шест месеци за да започне протокот. TCO одби да коментира.
Квалитетот е уште еден фактор што го попречува брзиот договор. Касписката мешавина за главната класа во Казахстан е лесна, кисела сурова нафта што се продава со значителен попуст на водечкиот азербејџански БТЏ бренд што е полесна за рафинирање од средна, слатка класа.
Казахстан одделно извезува до 1 милион тони, или 250.000 барели дневно, преку рускиот гасовод до Црното Море и до пристаништата на Балтичкото море.