Каква рецесија? Ова е лето на расфрлање, профит и – girl-power.
Бројките се достапни и работите изгледаат изненадувачки розови за економијата на САД. Федералните резерви сè уште се внимателни, но големите брендови – вклучувајќи ги Кока-Кола, Хилтон и Виза – им пеат пофалби на купувачите кои навидум не се обесхрабрени од покачувањето на цените на компаниите.
Уште повеќе, Тејлор Свифт, Бијонсе и Барби ги мамат луѓето да се разделат со нивните пари, зајакнувајќи ги локалните бизниси. Финансиските извештаи на корпорациите и владините податоци ја насликаа сликата овој месец на ненаситни американски купувачи што ги прават компаниите позитивно бујни, се вели во анализата на НПР.
БАРБИ- СИНДРОМ
Оваа недела, БДП или бруто домашниот производ – што се смета за мерка за економски раст – покажа дека економијата на САД пораснала со стапка од 2,4%, многу повисока од очекуваната. Она што го поттикнува е – погодувате – трошењето. Бренд по бренд оваа недела ги зголемија нивните прогнози за заработка за годината, нарекувајќи ги потрошувачите „отпорни“ наспроти повисоките цени.
Американците отстапија во некои категории, вклучително и во трошењето на облека и мебел, но затоа сите се расфрлаат со патувањата. Се троши на излегување и угостителство и да јадеме, се оди на концерти и во кино. Аналитичарите веќе тоа го нарекуваат Барби-синдром, поради енормниот успех кој филмот за популарната кукла на Мател го постигна на кино-благајните, но и на цела низа на компании кои го преплавија пазарот со свои тематски обоени производи во духот на светот на барбиките.
Плус, Тејлор Свифт и Бијонсе ги раздвижуваат пазарите, буквално. Федералните резерви и локалните власти објавија некои од впечатливите економски ефекти од турнејата на Тејлор Свифт во градовите домаќини. Една анализа проценува дека може да генерира речиси 5 милијарди долари глобален приход. Кога Бијонсе доаѓа во градот, хотелите, фризерите и бармените добиваат поттик, според Yelp.
Southwest Airlines оваа недела забележа рекорден приход. Директорите на Хилтон рекоа дека луѓето трошат повеќе во сите негови хотели, од поскромниот Гарден Ин до луксузниот Валдорф Асторија, при што деловните патувања се зголемуваат и вкупната побарувачка ги надминува достапните соби. И цените на хотелите поставуваат рекорди.
„Еве, да не бидам претеран оптимист, но, сето тоа се чувствува прилично добро… Мислам дека остатокот од оваа година ќе биде многу солиден“, изјави извршниот директор на Хилтон, Крис Насета, пред аналитичарите во средата. „И мислам дека следната година ќе биде многу добра година“.
ГОЛЕМИТЕ БРЕНДОВИ ЗАДОВОЛНО ТРИЈАТ РАЦЕ
Повисоките цени се покажаа како добра вест во корпоративните извештаи ширум одборот. Меѓу нив беше и Херши. Компанијата соопшти дека луѓето купувале малку помалку грицки и бонбони, но сепак нејзиниот профит се зголемил за речиси 30%. Слично нешто се случи во Procter & Gamble (кој произведува детергент Tide и паста за заби Crest) и Colgate-Palmolive. Кока-Кола, како и ривалот Пепси, објави дека купувачите останале лојални на газираните пијалоци со брендови и покрај неколкуте круга покачување на цените.
Корпоративните директори понудија многу објаснувања за тие зголемувања, вклучувајќи повисоки плати и други трошоци, како што се шеќерот и сирупот од пченка. Чипотл рече дека сè уште троши повеќе на говедско месо, тортиљи, салса, грав и ориз и не исклучува дополнителни зголемувања на цените подоцна во текот на годината.
Па, како купувачите плаќаат за сето ова? Дел од тоа оди на кредитни картички; Банката на федерални резерви на Њујорк вели дека долгот на кредитните картички е на рекордно високо ниво. Банките известуваат дека семејствата во моментов навлегуваат во или дури ги трошат своите заштеди од ерата на пандемијата.
Но, има повеќе во приказната: многу работници неодамна добија покачувања. За прв пат по неколку месеци, платите на Американците ја надминаа инфлацијата, бидејќи работодавците продолжуваат да се натпреваруваат за работници. Ова, всушност, го зголемува сеништето на озлогласената спирала на платите и цените, при што компаниите ги наведуваат повисоките трошоци за работна сила како главна причина за повисоките цени, а потоа работниците ги посочуваат тие растечки цени како доказ дека им требаат повисоки плати.
СЕ ГЛЕДА ЛИ КРАЈОТ НА ИНФЛАЦИЈАТА?
Сепак, се чини дека темпото на тие зголемувања се забавува, што може да сигнализира дека пазарот на трудот омекнува. Ова е добра вест за инфлацијата – која сега е на 3% наспроти минатогодишните 9% – но не е доволно за Fed да се намали. Оваа недела повторно ги зголеми каматните стапки, на највисоко ниво во последните 22 години.
„Инфлацијата донекаде се ублажи од средината на минатата година“, изјави претседателот на ФЕД Џером Пауел на новинарите, објаснувајќи ја одлуката. „Сепак, процесот на враќање на инфлацијата на 2% има уште долг пат да помине“.
Додека економијата остана силна во услови на повеќемесечни зголемувања на каматните стапки – и стапката на невработеност блиску до рекордно ниско ниво од 3,6%, ефектите од активностите на ФЕД сè уште може да доаѓаат.
Ако можат да ја оладат економијата доволно за да ги спречат компаниите да ги зголемат цените, но не толку за да отпуштат работници, ФЕД ќе го постигне она што економистите го нарекуваат меко приземјување. Но, „Сè уште не сме таму“, вели главниот економист на КПМГ, Дајан Свонк.
На Волстрит и меѓу извршните директори цвета оптимизмот дека економијата нема да западне во пад, барем во следните неколку години. Но, тие стравови од рецесија што постојано ги слушате? Тие нема целосно да исчезнат, без разлика колку добро изгледаат податоците, пишува во најновата колумна на Политико.
Годишната инфлација во САД се намали од над 9 отсто во јули минатата година на 3 отсто во јуни, мерено преку индексот на потрошувачките цени. Националната просечна цена на гасот достигна врв на 5,01 американски долари во јуни 2022 година и изнесуваше 3,71 американски долари овој месец, според ААА.
Растот на БДП, кој ја мери големината на економијата, всушност се забрза во вториот квартал од годината до темпо што, доколку се одржи една година, ќе достигне 2,4 проценти. Тоа би било побрзо од растот во 2019 година, кога економијата беше прилично здрава.
Во меѓувреме, невработеноста е на 3,6 отсто, што е токму онаму каде што Федералните резерви ја започнаа својата агресивна кампања за зголемување на каматните стапки. И растот на платите е зголемен, но полека се забавува, што е токму она што го прави ФЕД помалку загрижен за обновувањето на инфлацијата.