Глобалните производители на автомобили, вклучувајќи ги Џенерал Моторс, Тесла, BYD, Тојота и Фолксваген, не успеваат да го минимизираат ризикот од употреба на ујгурска принудна работа во нивните синџири за снабдување со алуминиум, се вели во извештајот објавен денеска на Хјуман рајтс воч. Во својот најнов извештај под наслов „Заспан на воланот: Соучесништво на автомобилски компании во принудна работа во Кина“, организацијата открива дека некои производители на автомобили подлегнале на притисокот на кинеската влада да применуваат послаби стандарди за човекови права и да прогледаат низ прсти на примерите на принудна работа во Ксинџијанг, од каде доаѓа добар дел од алуминиумот кој потоа се користи во автомобилската индустрија.
Повеќето направија премалку за да откријат дали во нивните синџири за снабдување со алуминиум има индикации дека се користи принудната работа на припадници на репресираната етничка група Ујгури. „Автомобилските компании едноставно не го знаат степенот на нивната поврзаност со принудната работа во Ксинџијанг во нивните синџири за снабдување со алуминиум“, рече Џим Вормингтон, постар истражувач и застапник за корпоративна одговорност во Human Rights Watch, но, додава „потрошувачите треба да знаат дека нивните автомобили може да содржат материјали поврзани со принудна работа или други злоупотреби во Ксинџијанг“.
АЛУМИНИУМ ЗА АВТОМОБИЛИ ПРОИЗВЕДЕН СО КРШЕЊЕ НА ЧОВЕКОВИТЕ ПРАВА
Врската помеѓу Ксинџијанг, регион во северозападна Кина, алуминиумската индустрија и принудната работа се програмите за трансфер на работна сила поддржани од кинеската влада, кои ги принудуваат Ујгурите и другите туркменски муслимани на работа во Ксинџијанг и во другите региони.
Хјуман рајтс воч ги прегледа написите на кинеските државни медиуми на интернет, извештаите на компаниите и владините изјави и најде веродостојни докази дека производителите на алуминиум во Ксинџијанг учествуваат во трансферите на работна сила. Хјуман рајтс воч, исто така, откри докази дека компаниите за фосилни горива кои снабдуваат јаглен за производителите на алуминиум во Ксинџијанг добиле работници за трансфер на работна сила во нивните рудници за јаглен. Топилниците на алуминиум во Ксинџијанг зависат од обилните и високо загадувачки резерви на јаглен во регионот за да го поттикнат енергетски интензивниот процес на производство на алуминиум.
Во 2023 година, домашните и странските производители во Кина произведоа и извезоа повеќе автомобили од која било друга земја. Од 2017 година, кинеската влада изврши злосторства против човештвото во Ксинџијанг, вклучително и произволно притворање, принудни исчезнувања и културен и религиозен прогон, и ги подложи Ујгурите и другите турски муслимански заедници на принудна работа внатре и надвор од Ксинџијанг.
Кинеската влада се обиде да го направи Ксинџијанг индустриски центар, иако ги прошири злоупотребите против Ујгурите. Производството на алуминиум во Ксинџијанг порасна од приближно еден милион тони во 2010 година на шест милиони тони во 2022 година. Повеќе од 15 отсто од алуминиумот произведен во Кина, или 9 отсто од глобалната понуда, сега доаѓа од регионот. Алуминиумот се користи во десетици автомобилски делови, од блокови на мотори и рамки на возилата до тркала и фолии за електрични батерии, кои се користат од производителите во Кина и извезуваат во светските производители на автомобили.
Поголемиот дел од алуминиумот во Ксинџијанг се испорачува надвор од регионот и се меша со други метали за да се направат алуминиумски легури во други делови на Кина, вклучително и за автомобилската индустрија. Штом алуминиумскиот ингот ќе се стопи и измеша со други материјали, невозможно е да се одреди дали или колку од него доаѓа од Ксинџијанг, овозможувајќи му на загадениот алуминиум неоткриен да влезе во домашните и глобалните синџири на снабдување.
Алуминиумските инготи од Ксинџијанг ги купуваат и продаваат трговците со стоки, што дополнително ги замаглува врските помеѓу Ксинџијанг и синџирите на снабдување. Гленкор, глобален трговец со стоки, изјави за Хјуман рајтс воч дека купува алуминиум од топилница со седиште во Ксинџијанг за продажба на домашни клиенти во Кина, но изјави дека „ние ги препознаваме ризиците од принудна работа поврзани со Ксинџијанг“ и рече дека извршила длабинска анализа на објектите на добавувачот во Ксинџијанг.
ФОЛКСВАГЕН: ОДГОВОРНОСТ И СПОРЕД ГЕРМАНСКИ ЗАКОНИ И ПО ПРИНЦИПИТЕ НА ОН
Автомобилските компании имаат одговорност според Водечките принципи за бизнис и човекови права на Обединетите нации да го идентификуваат, спречат и ублажат присуството на принудна работа и други прекршувања на човековите права во нивните синџири на снабдување. Високото ниво на репресија и надзор во Ксинџијанг, вклучувајќи ги и заканите за работниците и ревизорите, им оневозможува на компаниите веродостојно да ги истражат наводите за принудна работа и да размислат за потенцијална санација. Автомобилските компании треба наместо тоа да ги мапираат нивните синџири за снабдување и да се откачат од кој било добавувач што ќе се најде да набавува делови или материјали од Ксинџијанг, истакнува Хјуман Рајтс Воч.
Некои производители на автомобили тврдат дека бидејќи не работат или не ги контролираат нивните кинески заеднички вложувања, тие се помалку способни да ги решат врските на синџирот на снабдување на заедничките вложувања до Ксинџијанг. Фолксваген, кој поседува 50 отсто од капиталот во своето заедничко вложување со SAIC, кинески производител на автомобили, изјави за Human Rights Watch дека не е законски одговорен за влијанијата на човековите права во синџирот на снабдување на нивното заедничко вложување според германскиот закон за синџирот на снабдување, бидејќи законот ги опфаќа само подружниците. во кои компаниите имаат „одлучувачко влијание“.
Насоките на германската влада, сепак, поставуваат низа критериуми за одредување дали компанијата има „одлучувачко влијание“, вклучително и „дали подружницата ги произведува и експлоатира истите производи или ги обезбедува истите услуги како матичната компанија“. SAIC-Volkswagen произведува автомобили за кинескиот пазар под брендот Volkswagen. Законот се однесува и на директните добавувачи на Фолксваген, кои би можеле да го вклучат SAIC-Volkswagen.
Компаниите во заедничко вложување, исто така, имаат одговорност според Водечките принципи на ОН да ја користат својата моќ за справување со ризикот од принудна работа во синџирот на снабдување на заедничкото вложување. „Фолксваген“ соопшти дека компанијата „презема одговорност… да ги искористи своите моќи врз кинеските заеднички вложувања за да се справи со ризикот од кршење на човековите права“. Но, на прашањето за потенцијалните врски помеѓу SAIC-Volkswagen и производителот на алуминиум во Ксинџијанг, Volkswagen одговори: „Немаме транспарентност за односите со добавувачите на неконтролираното акционерско SAIC-Volkswagen“. Фолксваген навистина соопшти дека неговите директно контролирани операции надвор од Кина имале приоритет на мапирањето на синџирот на снабдување за алуминиумски делови, но призна дека има „слепи точки“ во однос на потеклото на алуминиумот во неговите автомобили.
ТЕСЛА: НЕ НАЈДОВМЕ ДОКАЗИ ДЕКА КОРИСТИМЕ АЛУМИНИУМ ОД ПРИНУДНА РАБОТА
General Motors, Toyota и кинеската автомобилска компанија BYD не одговорија на прашањата за надзорот на кинеските заеднички вложувања, мапирањето на синџирот на снабдување или потеклото на нивниот алуминиум. Џенерал Моторс наместо тоа, рече: „GM е посветена на спроведување на длабинска анализа и соработка со индустриските партнери, засегнати страни и организации за справување со сите потенцијални ризици поврзани со принудна работа во нашиот синџир на снабдување“.
Тесла, која произведува автомобили за домашниот пазар на Кина и за извоз во својата Гигафабрика во Шангај, рече дека „во неколку случаи“ го мапирала својот синџир на снабдување со алуминиум и не нашол докази за принудна работа. Сепак, компанијата не прецизираше колкав дел од алуминиумот во нејзините автомобили останува од непознато потекло.
Вработените во автомобилската индустрија и одговорните експерти за извори, кои зборуваа под услов да останат анонимни, рекоа дека заканата од одмазда на кинеската влада ги одвраќа компаниите да разговараат со нивните добавувачи со седиште во Кина и заедничките вложувања за нивните потенцијални врски со принудната работа во Ксинџијанг. Кинеската влада иницираше криминални истраги насочени кон компании или поединци кои им помагаат на бизнисите да ги истражат нивните потенцијални врски со кршење на човековите права во Кина, вклучително и принудна работа во Ксинџијанг.
Непријателството на кинеската влада кон контрола ја нагласува потребата другите влади да посветат поголемо внимание на почитувањето на човековите права од страна на компаниите во Кина. Неколку јурисдикции, вклучително и Соединетите Американски Држави и Европската Унија, донесоа или планираат закони за забрана на увоз на производи поврзани со принудна работа. Владите, исто така, треба да донесат закони со кои се бара од компаниите да ги откријат своите синџири на снабдување и да идентификуваат потенцијални врски со кршење на човековите права.
„Кина е доминантен играч во глобалната автомобилска индустрија и владите треба да се погрижат компаниите што произведуваат автомобили или набавуваат делови во Кина да не бидат извалкани од репресијата на владата во Ксинџијанг“, рече Вормингтон. „Да се прави бизнис во Кина не треба да значи да се користи или да има корист од принудна работа“.