Глобалните цени на кафето се искачија на невидено ниво, при што фјучерсите на арабика неодамна надминаа 4,30 американски долари за фунта, а робуста достигнаа 5.847 американски долари за метрички тон. Овој драматичен пораст, речиси двојно зголемен во изминатите 14 месеци, се препишува на сливот на фактори кои влијаат и на понудата и на побарувачката на пазарот на кафе.
Бразил, најголемиот светски производител на кафе, се соочи со една од најлошите суши досега, што сериозно влијаеше на приносите на земјоделските култури. Оваа климатска неволја доведе до значително намалување на залихите на кафе, при што извештаите покажуваат дека 90 отсто од родот во 2024 година е веќе продаден, оставајќи минимални резерви пред новата жетва.
Виетнам, вториот по големина производител на кафе на глобално ниво, исто така доживеа пад во производството. Странската земјоделска служба на USDA предвиде дека производството на кафе робуста во Виетнам за годината 2024/25 ќе се намали во однос на претходната година.
Рајат Агравал, извршен директор на Barista Coffee, ги истакна овие предизвици, наведувајќи: „Производството на кафе во Бразил е намалено, кое сочинува 30 отсто од светското производство, а дури и Виетнам, кој е втор по големина, сигнализираше ниско производство. Не очекуваме дека ова ќе се нормализира барем во следните два квартали.
Производството на кафе во Индија не остана имуно на овие предизвици. Рана Џорџ, управен директор во Келачандра кафе, истакна: „Индиското производство на кафе е исто така погодено, при што приносите се намалија за 20 до 30 отсто поради несезонските временски услови.
И покрај ограничувањата во понудата, глобалната побарувачка за кафе продолжува да расте, особено на пазарите во развој низ Азија и Блискиот Исток. Овој пораст на потрошувачката дополнително го заостри балансот на понудата и побарувачката, вршејќи нагорен притисок врз цените.
Дополнително, шпекулативното тргување со фјучерси за кафе придонесе за нестабилноста на цените. Абхинав Матур, извршен директор и основач на Something’s Brewing and Kaapi Machine, забележа: „Шпекулативното тргување на фјучерси за кафе, исто така, ги зголеми цените“.
Динамиката на валутите одигра улога во ескалацијата на цените. Амортизацијата на индиската рупија во однос на американскиот долар ги зголеми трошоците за увоз, зголемувајќи го финансискиот товар на производителите на кафе. Рајат Агравал коментираше: „Понатамошната депрецијација на рупијата во однос на доларот, исто така, влијаеше на цените“.
Зголемените влезни трошоци, вклучително и повисоките цени за ѓубрива, работна сила и транспорт, дополнително ги оптоварија производителите на кафе. Praveen Jaipuriar, извршен директор на CCL Products (Индија), објасни: „Зголемените влезни трошоци, вклучително и повисоките цени за ѓубрива, работна сила и транспорт, го зголемија финансискиот товар на производителите на кафе“.
Напливот на цените на кафето почна да влијае на потрошувачите, иако степенот варира во различни сегменти. Во Њујорк, на пример, се очекува малопродажните цени на кафето да се зголемат за 10 до 25 отсто во наредните месеци, потенцијално зголемување на цената на средно лате до 1,60 американски долари.
Индустријата за специјално кафе се соочува со посебни предизвици. Абхинав Матур истакна дека „индиската индустрија за специјално кафе, иако е во зародиш, е под одреден стрес, со синџирите на кафулиња кои веќе ги пренесуваат цените на потрошувачите“. Тој, исто така, забележа тренд на потрошувачите кои претпочитаат да варат кафе дома за да го задржат својот животен стил, додека ги контролираат трошоците.
Траекторијата на цените на кафето останува неизвесна. Некои аналитичари предвидуваат пад на фјучерсите на кафето арабика за околу 30 отсто до крајот на 2025 година, наведувајќи ги очекувањата за бразилскиот род следната година.
Сепак, експертите од индустријата повикуваат на претпазливост. Абхинав Матур изрази скептицизам во врска со враќањето на претходните нивоа на цените, изјавувајќи: „Нема јасна временска рамка кога цените или дури и дали цените ќе се спуштат на претходните стандарди. Според сите индикации, сега сме во нова средина на повисоки цени на кафето“.
Praveen Jaipuriar понуди пооптимистичка перспектива, сугерирајќи дека цените може да почнат да опаѓаат како што производството закрепнува, што потенцијално ќе даде резултати во 2025-2026 година. Тој истакна: „Со оглед на подолгиот циклус на производство на кафето, кој може да даде резултати во 2025-2026 година, можно е тогаш цените на кафето да се намалат“.
Во меѓувреме, индустријата за кафе продолжува да се прилагодува на овие предизвици, истражувајќи стратегии за да се ублажи влијанието врз потрошувачите и да се одржи растот на нестабилниот пазар.