Европските производители на автомобили, земени како целина, донесоа некои сомнителни одлуки за производите во последните неколку години. Како глобални компании, тие се обидоа да заработат со продажба на автомобили во Кина, САД и Европа. Ова во голема мера беше стратегија што успеа. Сега нешто се менува.
Континуираниот тренд на намалување на пазарниот удел за електричните автомобили со батерии во ЕУ испраќа исклучително загрижувачки сигнал до индустријата и креаторите на политиките. Затоа, европските производители на автомобили, обединети во ACEA, ги повикуваат институциите на ЕУ да излезат со итни мерки за олеснување пред да стапат на сила новите цели за CO2 за автомобилите и комбињата во 2025 година. лесни и тешки возила, во моментов планирани за 2026 и 2027 година, соодветно, до 2025 година.
ШТО ГИ МАЧИ ПРОИЗВОДИТЕЛИТЕ НА АВТОМОБИЛИ?
Тешко е да се каже кога точно се случи ова, но по една деценија глобализирани автомобили и глобализирани платформи светот се промени и сега Европа, Кина и Соединетите држави станаа подиференцирани. Повеќето брендови изготвија пат напред, балансирајќи ги домашните пазари и извозот, но се чини дека европските производители на автомобили беа оние кои беа најфатени со рамни стапала.
Неколку индикатори сугерираат дека индустријата за нови автомобили се соочува со пад, со потенцијално пошироки импликации за глобалната економија.
По втор пат оваа година, Volkswagen Group – мајката на Volkswagen, Audi, Skoda, Cupra и Porsche, меѓу другите – ја намали прогнозата за профит, по заканите дека автомобилскиот гигант може да биде принуден да затвори шест фабрики во Германија поради високи трошоци.
Според истрагата на Ројтерс, погоните за производство на автомобили во Европа работеле со помал капацитет – паѓајќи на 54 отсто во 2023 година од 65 отсто, за оние лоцирани во поскапи земји, како што е Германија, додека оние во централна и источна Европа падна од 83 отсто од искористеноста на 79 отсто.
ПРОФИТИТЕ ПАЃААТ НА ГЛОБАЛНО НИВО
Во меѓувреме, производството од најголемиот светски производител на автомобили, Тојота, падна за 11 отсто во август 2024 година – што претставува седми последователен пад од јапонската компанија. Тојота, исто така, беше принудена да го прекине производството неколку пати оваа година, по проблемите со сертификацијата со јапонската влада, како и по тајфунот во август – кој исто така ги погоди Honda, Mazda и Nissan.
Еден месец претходно, Nissan откри дека неговата оперативна добивка паднала за 99 отсто – со тоа што компанијата едвај останала во црно, со само 995 милиони јапонски јени (10,1 милиони американски долари) на рака, известува Yahoo Finance.
Во исто време, Stellantis – матичната компанија на 15 автомобилски марки, вклучувајќи ги Alfa Romeo, Citroen, Fiat, Jeep, Maserati, Peugeot и Ram – објави дека нето профитот за првата половина од годината е речиси преполовен на 5,6 милијарди евра по продажбата паднаа за 14 отсто, според The Guardian.
Германскиот автомобилски сектор малку се опорави во септември од драматичниот пад на расположението претходниот месец, но тој останува длабоко во негативна територија, според истражувањето на индустријата објавено во средата.
Индексот на деловната клима на Институтот Ifo за секторот се подобри за 1,3 поени во септември на минус 23,0 поени. „Автомобилската индустрија на тој начин беше во можност да го запре налетот од претходниот месец. Сепак, би било прерано да се даде сето тоа“, рече во изјавата Анита Воелф, специјалистот за секторот на Ifo.
Европските производители на автомобили се соочуваат со високите трошоци за енергија и работна сила на нивните домашни пазари, како и со силната конкуренција од Кина. Проблемите беа илустрирани неодамна со намалувањето на трошоците во Volkswagen, кој размислува за затворање на погоните во Германија.
Во септември 2024 година, економистот и поранешен италијански премиер Марио Драги го објави извештајот „Иднината на европската конкурентност“, во кој се тврди дека Европската унија се соочува со бавен економски раст во услови на зголемена конкуренција од САД и Кина.
Во извештајот, исто така, се вели дека „конкуренцијата на Кина спонзорирана од државата, исто така, претставува закана за [ЕУ] … автомобилските индустрии“, кои вработуваат 14 милиони Европејци.
Додека продажбата продолжува да расте во Австралија, побарувачката за електрични возила паѓа на многу големи пазари – вклучувајќи ја и Европската унија, каде што официјалните лица бараат „итни мерки за олеснување“ по падот на продажбата од 45 отсто во август.
Продажбата на електрични и plug-in хибридни модели во Кина, исто така, продолжува да расте, и покрај тоа што вкупниот пазар на патнички возила се намали за 1,1 годишно во август, по падот од 3,1 отсто во јули, според Ројтерс.
До септември, продажбата на нови автомобили во Кина се намали за 5,5 проценти – што го означи шестиот месец по ред на пад – со производството исто така опадне за 3,2 проценти, објави Кинеската асоцијација на производители на автомобили.
Како што објави Drive во септември 2023 година, неколку производители на автомобили се позиционираа за економска бура.
„Економското опкружување ќе стане тешко следната година (2024), со инфлација и каматни стапки на сегашното ниво и закана од рецесија на најголемите европски пазари“, рече тогаш извршниот директор на Cupra, Вејн Грифитс. Во истиот период, Форд си обезбеди заем од 9,2 милијарди американски долари од американската влада, само неколку месеци откако финансискиот директор Џон Лолер предупреди за потенцијална „блага рецесија во САД и умерена рецесија во Европа “.
Заемот беше доделен за изградба на нови фабрики за електрични возила и погони за батерии – а не за спас финансирана од даночните обврзници – финансиските коментатори шпекулираа дека Форд можеби ги користел владините средства за да се осигура дека може да ги користи сопствените пари за да се заштити од економските ветрови.
Додека Џенерал Моторс и Крајслер бараа владини пакети за спас за време на Глобалната финансиска криза (ГФЦ) од 2007 и 2008 година, Форд веќе имаше обезбедено заеми за да и помогне да избегне банкрот.
ПОВИК ЗА ПОМОШ
Индустријата ги повикува креаторите на политиката да помогнат, велејќи дека, ако ништо не се направи, потребната транзиција ќе биде скапа не само за производителите на автомобили, туку и за самата економија, како и загрозување на транзицијата на ЕУ кон нулта емисија.
Регистрациите на нови автомобили драстично паднаа за 18,3% во август низ ЕУ, бидејќи сите четири најголеми пазари покажаа пад на продажбата, со двоцифрени загуби во Германија (-27,8%), Франција (-24,3%), Италија (-13,4%) и Шпанија (-6,5%).
Пазарниот удел на електричните возила падна уште подраматично, за 43,9% во споредба со истиот период минатата година. Нивниот пазарен удел изнесуваше 14,4% во ЕУ во споредба со 21% пред една година.
Последната бројка беше во остар контраст со бројките од август 2023 година, кои беа извонредни и за продажбата на нови автомобили и за електричните возила, при што двата сегменти пораснаа за +21%, донесува Еуроњуз.
За првите осум месеци како целина, бројките изгледаат поперспективни. Регистрациите на нови автомобили покажаа скромен раст од 1,4% во споредба со минатата година. Француската и германската продажба беа малку пониски од минатата година, но шпанскиот и италијанскиот пазар покажаа подобрување со 4,5% и 3,8% зголемување соодветно во продажбата на нови автомобили.
Европските производители на автомобили се загрижени дека, иако продажбата на ЕВ е бавна, рокот до 2025 година за исполнување на поставените цели на ниво на ЕУ за намалување на емисиите на CO2 за автомобилите и комбињата е се поблиску.
Автомобилската индустрија бара од политичарите во Брисел да помогнат, велејќи дека потребната транзиција, за да се постигне вкупна емисија на CO2 од 95 грама на километар предвидена да се случи до следната година, ќе биде скапа не само за производителите на автомобили, туку и за економијата.
„Европската автомобилска индустрија го поддржува Парискиот договор и целите на ЕУ за декарбонизација на транспортот до 2050 година и инвестираше милијарди во електрификација за да ги донесе возилата на пазарот“, се вели во соопштението на Европската асоцијација на производители на автомобили (ACEA), која ги претставува 15-те главни европски базирани производители на автомобили, комби, камиони и автобуси. Но, додаваат, „ни недостасуваат клучни услови за да го постигнеме потребниот поттик во производството и усвојувањето возила со нулта емисија: инфраструктура за полнење и полнење на водород, како и конкурентна производствена средина, прифатлива зелена енергија, купување и даночни стимулации и сигурно снабдување со суровини.
Ако ситуацијата не се реши, предупредуваат, производителите на автомобили ќе бидат принудени или да го запрат производството на околу два милиони автомобили или да се соочат со високи казни.