Боинг се согласи да се изјасни за виновен по обвинението за криминална измама за заговор, откако САД утврдија дека компанијата го прекршила договорот наменет за нејзино реформирање по двете фатални несреќи на неговите авиони 737 Max во кои загинаа 346 патници и членови на екипажот.
Министерството за правда (DoJ) соопшти дека производителот на авиони, исто така, се согласил да плати кривична казна од 243,6 милиони долари.
Сепак, семејствата на луѓето кои загинаа на летовите пред пет години, го критикуваа како „договор со попуст“ што ќе му овозможи на Боинг да ја избегне целосната одговорност за смртните случаи.
Спогодбата сега мора да биде одобрена од американски судија.
„БОИНГ САКА ДА СЕ ИЗВЛЕЧЕ ЗА ЖРТВИТЕ НА ДВЕТЕ НЕСРЕЌИ“
Со признавањето на вината, Боинг ќе го избегне спектаклот на кривичното судење – нешто за што се залагаат семејствата на жртвите.
Компанијата е во криза поради својот безбедносен рекорд по двете речиси идентични несреќи во кои учествуваа авиони 737 Max во 2018 и 2019 година. Тоа доведе до глобално заземјување на авионот повеќе од една година.
Во 2021 година, обвинителите го обвинија Боинг за една точка за заговор за измама на регулаторите, тврдејќи дека ја измамил Федералната управа за авијација (ФАА) за нејзиниот систем за контрола на летот MCAS, кој бил вмешан во двете несреќи.
Се согласи да не го гони Боинг доколку компанијата плати казна и успешно го заврши тригодишниот период на зголемен мониторинг и известување.
Но, во јануари, непосредно пред истекот на тој период, таблата на вратата во авионот Боинг управуван од Алјаска ерлајнс избувна веднаш по полетувањето и принудно слета млазот.
Никој не беше повреден за време на инцидентот, но тој ја засили контролата околу напредокот на Боинг во подобрувањето на неговата безбедност и квалитет.
Во мај, Министерството за правда соопшти дека открило дека Боинг ги прекршил условите од договорот, отворајќи можност за кривично гонење.
Одлуката на Боинг да се изјасни за вина е сè уште значајна црна дамка за компанијата бидејќи тоа значи дека компанијата – која е истакнат воен изведувач на американската влада – сега има криминално досие. Тој е исто така еден од двата најголеми светски производители на комерцијални авиони.
Не е веднаш јасно како криминалното досие ќе влијае врз договорниот бизнис на фирмата. Владата вообичаено ги забранува или суспендира фирмите со евиденција да учествуваат во понудите, но може да даде откажувања.
Пол Касел, адвокат кој застапува некои семејства на луѓе убиени на летовите во 2018 и 2019 година, рече: „Овој “договор со попуст“ не признава дека поради заговорот на Боинг, загинале 346 луѓе.
„Преку лукаво преговарање меѓу Боинг и Министерството за правда, се сокрија смртоносните последици од злосторството на Боинг“.
Тој го повика судијата што го оценува договорот „да ја отфрли оваа несоодветна спогодба и едноставно да го постави предметот на јавно судење, така што сите факти околу случајот ќе бидат прикажани на фер и отворен форум пред поротата“.
Во писмото до владата во јуни, г-дин Касел побара од Министерството за правда да го казни Боинг повеќе од 24 милијарди долари.
Ед Пирсон, извршен директор на Фондацијата за воздухопловна безбедност и поранешен висок менаџер во Боинг, рече дека спогодбата е „сериозно разочарувачка“ и „ужасна зделка за правдата“.
„Наместо да се бара поединечна одговорност, сега во основа им дава уште еден аргумент за ослободување од затвор“, рече тој.
Авион „Боинг 737 Макс“ управуван од индонезиската „Лајон ер“ се урна на крајот на октомври 2018 година, веднаш по полетувањето, при што загинаа сите 189 луѓе во него. Само неколку месеци подоцна, се урна авион на Етиопијан ерлајнс, при што загинаа сите 157 патници и членови на екипажот.
Во договорот од 2021 година, Боинг исто така се согласи да плати 2,5 милијарди долари за да го реши проблемот, вклучително и кривична казна од 243 милиони долари и 500 милиони долари за фондот на жртвите.
Договорот ги налути членовите на семејството, кои не беа консултирани за условите и побараа на компанијата да и се суди.
СЕ БАРА ОДГОВОРНОСТ ОД КОМПАНИЈАТА
Високиот персонал во Министерството за правда беше со став во полза на кривично гонење на компанијата, објави американскиот партнер за вести на Би-Би-Си кон крајот на јуни. На сослушувањето во јуни, сенаторот Ричард Блументал рече дека верува оти има „речиси огромни докази“ дека треба да се продолжи со гонење.
Адвокатите на членовите на семејството рекоа дека Министерството за правда е загрижено дека нема силна тужба против фирмата.
Марк Форкнер, поранешен технички пилот на Боинг, кој беше единственото лице кое се соочи со кривична пријава поради инцидентот, беше ослободен од поротата во 2022 година. Неговите адвокати тврдеа дека тој се користи како жртвено јагне.
Марк Коен, почесен професор на Универзитетот Вандербилт, кој ги проучувал корпоративните казни, рече дека обвинителите често претпочитаат договори за признавање вина или одложени договори за гонење, кои им овозможуваат да го избегнат ризикот од судење.
Тој вели дека нема сомнеж дека статусот на Боинг како клучен владин изведувач игра улога во одредувањето како да се продолжи. „Тие мора да размислат за колатералните последици“, рече Коен. Ваквите случаи не смеат да се земаат здраво за готово“.
Проблемите со MCAS не беа првиот судир на Боинг со законот.
Од 2015 година компанијата, исто така, плаќа милиони казни на Федералната управа за воздухопловство за да реши серија барања за неправилно производство и други прашања.
Компанијата, исто така, продолжува да се соочува со истраги и тужби предизвикани од инцидентот на летот на Alaska Airlines во јануари.