ПОВЕЌЕ

    ГОДИНАВА СЕКОЕ ЧЕТВРТО ПРОДАДЕНО ВОЗИЛО ВО СВЕТОТ ќе биде електричен автомобил, според Меѓународната агенција за енергија

    Време зa читање: 7 минути

    Продажбата на електрични возила низ целиот свет брзо расте во последниве години. Во 2024 година, глобалната продажба на електрични автомобили надмина 17 милиони, што претставува над 20% од сите продадени нови автомобили низ целиот свет. Тоа е повеќе од трипати повеќе од бројот продадени само 4 години претходно, според најновиот извештај на Меѓународната агенција за енергија.

    Импулсот продолжува и во 2025 година, при што се очекува продажбата на електрични возила да надмине 20 милиони, или повеќе од една четвртина од вкупната продажба на нови возила низ целиот свет. Годината започна силно: само во првиот квартал беа продадени повеќе од 4 милиони електрични возила, што претставува зголемување од 35% во споредба со првиот квартал од 2024 година.

    Овој експлозивен раст покажува колку брзо глобалниот пазар на автомобили се насочува кон електрична мобилност – поттикнат од падот на цените на батериите, подобрата инфраструктура и силната политичка поддршка на клучните пазари.

    Земји како Кина, САД и неколку во Европа го предводат овој пресврт. Нивните напори помагаат да се намалат емисиите, да се намали употребата на нафта и да се стават новите технологии во центарот на вниманието.

    Да се ​​​​навлеземе подетално во извештајот на IEA за глобалните изгледи за електрични автомобили во 2025 година за да видиме кој ја предводи револуцијата на електричните автомобили и другите клучни трендови во индустријата.

    КИНА – ГЛОБАЛЕН ЛИДЕР ЗА ЕВ

    Кина повторно се докажа како глобален лидер во усвојувањето на електрични автомобили. Во 2024 година, електричните возила сочинуваа речиси 50% од вкупната продажба на автомобили во земјата. Кина, исто така, учествуваше со речиси две третини (65%) од сите електрични автомобили продадени низ целиот свет таа година.

    Што го поттикнува овој бум? Една од причините е цената. Над половина од сите електрични автомобили продадени во Кина сега чинат помалку од слични модели на бензински погон.

    Владината поддршка, исто така, одигра голема улога. На пример, во април 2024 година, Кина започна програма за размена која ги охрабрува луѓето да купуваат нови електрични или бензински автомобили со тоа што им дава пари за размена на старите. Иако оваа шема ги поддржува двата вида возила, таа им помогна на електричните автомобили да станат уште попривлечни за купувачите.

    Kинеската влада потроши 30 милијарди американски долари за производство на електрични автомобили. Покрај тоа, кинеската влада ги продолжи даночните ослободувања за електрични возила до 2027 година и грантовите за размена до 2025 година. Овие политики им даваат на луѓето повеќе причини да се префрлат на електрични возила. Со сите овие напори, според сегашните политики, се очекува Кина да достигне удел од 80% во продажбата на електрични возила до 2030 година.

    ЕВРОПЈАНИТЕ ГИ САКААТ ЕЛЕКТРИЧНИТЕ АВТОМОБИЛИ

    Европа продолжува да биде силен фактор во областа на електричните автомобили. Многу европски земји гледаат дека електричните автомобили зафаќаат поголем удел во продажбата на нови возила. На места како Норвешка, уделот е веќе над 80%, додека во други како Германија, Франција и Холандија, уделот постојано расте.

    Европската унија го поддржува овој раст со поставување строги ограничувања на емисиите, нудење стимулации за купување и инвестирање во инфраструктура за полнење.

    Всушност, некои земји веќе објавија забрани за продажба на нови бензински и дизел автомобили до почетокот на 2030-тите. Ова испраќа јасен сигнал и до потрошувачите и до производителите на автомобили да се подготват за целосно електрична иднина.

    Иако продажбата малку се намали во некои делови од Европа во текот на првата половина од 2024 година поради инфлацијата и промените во политиката, побарувачката се врати во втората половина од годината. Падот на трошоците за батерии и широкиот спектар на достапни модели помогнаа во поттикнувањето на ова закрепнување. Европа останува критичен пазар, сочинувајќи околу 20% од глобалната продажба на електрични возила.

    Европското здружение на производители на автомобили (ACEA) известува дека регистрациите на нови електрични автомобили во Европа, вклучително и Велика Британија, пораснале за 28% во првиот квартал. Ова зголемување го донесе вкупниот број на 573.500 единици, главно поттикнато од силното закрепнување во Германија.

    САД ГО ЗГОЛЕМУВААТ СВОЈОТ УДЕЛ НА ЕВ

    Соединетите Американски Држави, исто така, забележаа силен раст на продажбата на електрични автомобили во 2024 и почетокот на 2025 година. Продажбата се зголеми за околу 20% во споредба со претходната година.

    Законот за намалување на инфлацијата (IRA), донесен во 2022 година, одигра голема улога во овој пораст. IRA им дава на купувачите даночни кредити за нови и половни електрични возила и им помага на производителите да градат електрични возила и батерии во САД.

    До крајот на 2024 година, електричните возила сочинуваа околу 10% од продажбата на нови автомобили во САД. Калифорнија е лидер во сите држави, а електричните возила сочинуваа над 25% од продажбата на нови автомобили. Други држави, како што се Њујорк и Вашингтон, веднаш следат.

    Новите модели од американските и меѓународните производители на автомобили им даваат на купувачите повеќе избор од кога било. Во исто време, мрежата за полнење се шири, што им олеснува на луѓето да се префрлат на електрични возила.

    КОЈ ДРУГ ВЕТУВА НА ПЛАНОТ НА УСВОЈУВАЊЕ НА ЕВ?

    Додека Кина, Европа и САД водат во вкупната продажба, неколку други земји постигнуваат голем напредок во 2025 година:

    Индија бележи брз раст, особено кај електричните возила со две и три тркала. Пристапните електрични скутери и рикши им помагаат на повеќе луѓе да се префрлат на електрични возила. Додека продажбата на електрични автомобили е сè уште ниска, бројките брзо растат благодарение на локалното производство и стимулациите. Југоисточна Азија, вклучувајќи ги земјите како Тајланд, Виетнам и Индонезија, почнува да ја зголемува продажбата на електрични возила. Тајланд има за цел да оствари 30% од производството на електрични автомобили до 2030 година и почна да привлекува странски инвеститори.

    Латинска Америка е сè уште во раните фази, но земји како Бразил, Колумбија и Чиле воведуваат политики за поддршка на растот на електричните возила. Мрежите за полнење се шират бавно, а увозот на електрични возила се зголемува.

    Една главна причина за бумот на електричните возила е растечкиот број на станици за полнење. Само во 2024 година, светот додаде над 2 милиони јавни полначи, од кои повеќето се во Кина и Европа.

    Брзите полначи, кои можат да полнат автомобил за помалку од 30 минути, стануваат сè почести, правејќи ги електричните возила практични дури и за долги патувања. Кинескиот производител на автомобили BYD го објави својот пробив во полнењето на батериите на електричните возила за само 5 минути минатиот месец.

    Во САД, инфраструктурата за јавно полнење исто така се подобрува. Федералната влада инвестираше милијарди во нови станици за полнење, со цел да изгради национална мрежа што работи за сите. Посигурното и пошироко полнење ја намалува „анксиозноста од дометот“, стравот дека електричните возила ќе останат без батерија далеку од полначот.

    Сепак, неодамна излезе голема вест дека администрацијата на Трамп ги замрзна 5 милијарди долари финансирање наменети за полначи за електрични возила. Ова ги натера некои американски држави да го донесат предметот на суд. Конечната одлука ќе има големо влијание врз индустријата.

    Автомобилските производители ширум светот реагираат на оваа промена на побарувачката. Речиси секоја голема автомобилска компанија сега нуди електрични модели, а многумина планираат целосно да се префрлат на електрични возила во следните 10 до 15 години. На пример:

    Џенерал Моторс има за цел да продава само возила со нулта емисија до 2035 година.
    Фолксваген планира електричните возила да сочинуваат 70% од својата европска продажба до 2030 година.
    BYD веќе престана да произведува автомобили само на бензин и брзо се шири на глобалните пазари.

    Пазарот на електрични возила не покажува знаци на забавување. Доколку цените на батериите продолжат да паѓаат, а политиките останат силни, продажбата во 2025 година може да достигне нов рекорд. Со континуирани глобални напори, електричните возила би можеле да станат норма до крајот на деценијата.

    (Фото: Goldman Sachs)

    14,794Следи нè на facebookЛајк

    слично