Европската централна банка (ЕЦБ) го вклучи алармот поради потенцијалното оживување на ранливостите на државниот долг во еврозоната, бидејќи зголемените нивоа на долг, слабиот раст и фискалното лизгање се спојуваат во опасен коктел.
Во својот последен Преглед на финансиската стабилност од ноември 2024 година, донесува Еуроњуз, ЕЦБ предупредува дека овие фактори, заедно со геополитичките тензии и несигурноста во политиката, би можеле повторно да ги разгорат стравувањата од криза на државниот долг, слична на превирањата пред една деценија.
„Зголемените нивоа на долг и високите буџетски дефицити, заедно со слабиот долгорочен потенцијал за раст, го зголемуваат ризикот дека фискалното лизгање повторно ќе ја разгори загриженоста на пазарот за одржливоста на државниот долг“, изјавија од монетарната институција.
ЕЦБ предупредува дека ерата на евтино задолжување е цврсто завршена.
Доспеаниот долг сега се превртува по значително повисоки каматни стапки, што ги зголемува трошоците за сервисирање на државниот долг.
Оваа динамика претставува особен ризик за земјите со високи долгови каде ограничениот фискален простор може да ги остави владите ранливи на ненадејни пазарни шокови.
Геополитичките тензии го влошуваат проблемот. Енергетските субвенции и другите фискални мерки насочени кон ублажување на глобалните нарушувања дополнително ги зголемуваат буџетите.
„Суверените ранливости се продлабочуваат. И покрај неодамнешните намалувања на соодносот на долгот и БДП, фискалните предизвици опстојуваат во неколку земји од еврозоната, влошени од структурните прашања како што се слабиот потенцијален раст и зголемената несигурност во политиката. Заменик-претседателот на ЕЦБ Луис де Гиндос забележа.
БРОЈКИТЕ НЕ ЛАЖАТ, ОВА СЕ НАЈЗАДОЛЖЕНИТЕ ВО ЕВРОЗОНАТА
Нивоата на долгот низ еврозоната остануваат очигледна загриженост, со значителна нерамнотежа меѓу земјите-членки што ја нагласува основната кревкост на блокот.
Додека просечниот сооднос на долгот и БДП на еврозоната изнесува 88,1%, според најновите податоци на Евростат, оваа бројка крие остри контрасти.
Грција води со високо ниво на долг од 163,6%, потоа Италија со 137% и Франција со 112,2%. Во меѓувреме, фискално дисциплинираните земји како Германија и Холандија можат да се пофалат со многу пониски коефициенти, од 61,9% и 43,2%, соодветно.
Гледајќи напред, изгледите за одржливост на долгот се повеќе загрижувачки во некои од најголемите економии во еврозоната. Додека нивото на државниот долг на поширокиот регион се предвидува да остане релативно стабилно, одредени земји-членки се соочуваат со опасна нагорна траекторија.
Меѓународниот монетарен фонд (ММФ) во својот најнов октомвриски фискален монитор прогнозира дека до 2029 година, односот на долгот кон БДП на Франција ќе се искачи од 112% на 124,1%, додека на Италија ќе се искачи на неверојатни 142,3%, од 136,9%. Белгија, исто така, се очекува да забележи нагло зголемување на нејзиниот долг, од 105% на 119%.
Овие бројки ги нагласуваат растечките ранливости кои би можеле да ги остават силно задолжените нации да се борат да управуваат со фискалните притисоци во средина на повисоки каматни стапки и пригушен економски раст.
ДЕЖА ВУ?
Пазарите, досега, останаа релативно мирни, при што скоковите на нестабилноста се покажаа краткотрајни. Сепак, основните ранливости сугерираат дека смиреноста можеби нема да трае. Фискалното лизгање во земјите со високи долгови би можело повторно да ја разгори пазарната загриженост, што ќе доведе до проширување на распонот на обврзниците што потсетува на должничката криза во еврозоната пред една деценија.
ЕЦБ признава дека „засилената политика и геополитичката несигурност, слабите фискални основи и слабиот тренд на раст предизвикуваат загриженост за одржливоста на државниот долг во некои земји од еврозоната“.
„Иако финансиските пазари досега се покажаа издржливи, нема простор за самозадоволство. Основните ранливости ги прават пазарите на капитал и корпоративни кредити склони кон дополнителна нестабилност“, предупредува Франкфурт.
Корпоративниот сектор не е имун на суверените ранливости. Зголемените приноси на државните обврзници може да се прелеат во приватниот сектор, зголемувајќи ги трошоците за финансирање на компаниите.
Ова би било особено штетно за малите и средни претпријатија (МСП), кои веќе се под притисок од високите трошоци за задолжување и слабиот раст.
„Високите трошоци за задолжување и слабите изгледи за раст продолжуваат да влијаат на корпоративните биланси, при што фирмите од еврозоната известуваат за пад на профитот поради високите каматни плаќања“, објави ЕЦБ.
За разлика од претходната должничка криза, банките во еврозоната се подобро капитализирани и попрофитабилни, обезбедувајќи тампон против потенцијалните суверени и корпоративни кредитни шокови.
Сепак, меѓусебната поврзаност на суверените и банкарските ризици – позната како „јамка на пропаст“ – останува загрижувачка. Влошувањето на кредитната способност на суверените може да ги еродира билансите на банките, што потенцијално ќе предизвика поширока финансиска нестабилност.
ЕЦБ ги советува регулаторите да ги задржат силните капитални бафери на банките и да ги почитуваат правилата што обезбедуваат должниците да можат да ги отплатат заемите, со цел да се одржи финансиската стабилност и да се спречи ризичното кредитирање.
Предупредувањето на ЕЦБ е јасно: еврозоната не е надвор од шумата. Зголемениот долг, слабиот раст и фискалното лизгање ја поставуваат основата за потенцијалните турбуленции на пазарот.
Засега пораката од Франкфурт е недвосмислена: будноста е најважна, а самозадоволството не е опција.
Без решителна акција за справување со овие ранливости, регионот ризикува да западне во нова криза на државниот долг.