Околу 50 илјади пристанишни работници на потегот од Мејн до Тексас рано утринава почнаа штрајк поради платите и автоматизацијата што може повторно да ја запали инфлацијата и да предизвика недостиг на стоки ако продолжи повеќе од неколку недели.
Штрајкот ќе го запре протокот на широк спектар на стоки над пристаништата на речиси сите товарни пристаништа од Мејн до Тексас. Ова вклучува сè, од банани до европско пиво, вино и алкохол, заедно со мебел, облека, покуќнина и европски автомобили, како и делови потребни за да работат фабриките во САД и американските работници во тие погони на работа. Тоа, исто така, може да го спречи американскиот извоз што сега се одвива низ тие пристаништа, што ќе им наштети на продажбата на американските компании.
Договорот меѓу пристаништата и околу 45.000 членови на Меѓународната асоцијација на долгоморци истече на полноќ, и иако беше пријавен напредок во разговорите во понеделникот, работниците штрајкуваа. Штрајкот што влијае на 36 пристаништа е прв од синдикатот од 1977 година.
Во засегнатите се и пристаништето во Њујорк и во Њу Џерси, третото по големина пристаниште во државата по обем на ракуван товар. Вклучува и пристаништа со други специјалитети.
Работниците почнаа да се собираат во пристаништето Филаделфија кратко по полноќ, одејќи во круг на железничкиот премин надвор од пристаништето и извикувајќи „Нема работа без фер договор“. Синдикатот имаше табли со пораки на страната на камионот со натпис: „Автоматизацијата ги повредува семејствата: ILA се залага за заштита на работата“.
НЕМА РАЗБИРАЊЕ ОКОЛУ ПЛАТИТЕ
Локалниот претседател на ИЛА, Боис Батлер, рече дека работниците сакаат фер договор кој не дозволува автоматизација на нивните работни места. Превозните компании заработија милијарди за време на пандемијата со наплата на високи цени, рече тој. „Сега сакаме да се оддолжат. Тие ќе се оддолжат“, рече Батлер.
Тој рече дека синдикатот ќе штрајкува онолку долго колку што му треба за да постигне фер договор и дека има моќ над компаниите. „Ова не е нешто што го започнувате и запирате“, рече тој. „Ние не сме слаби“, додаде тој, укажувајќи на важноста на унијата за економијата на нацијата
Во Порт Хјустон, најмалку 50 работници почнаа да се собираат околу полноќ по локално време носејќи знаци на кои пишува „Нема работа без фер договор“.
Американската поморска алијанса, која ги претставува пристаништата, во понеделникот вечерта соопшти дека двете страни се откажале од нивните претходни понуди за плати. Но, не беше постигнат договор.
Понудата за отворање на синдикатот во разговорите беше за зголемување на платите од 77% во текот на шестгодишниот век на договорот, при што претседателот Харолд Дагет рече дека е неопходно да се надомести инфлацијата и годините на мали покачувања. Членовите на ИЛА заработуваат основна плата од околу 81.000 американски долари (72.854 евра) годишно, но некои можат да соберат над 200.000 долари (179.000 евра) годишно со повеќе прекувремена работа.
Но, во понеделникот вечерта, алијансата соопшти дека ја зголемила својата понуда на 50% покачувања во текот на шест години и вети дека ќе ги задржи ограничувањата за автоматизација од стариот договор. Синдикатот сака целосна забрана за автоматизација. Не беше јасно колку се оддалечени двете страни.
„Се надеваме дека тоа би можело да ни овозможи целосно да го продолжиме колективното договарање околу другите отворени прашања во обид да постигнеме договор“, се вели во соопштението на Алијансата.
Во соопштението рано во вторникот, синдикатот рече дека го отфрлил најновиот предлог на алијансата бидејќи „не е далеку од она што го бараат членовите на ИЛА во платите и заштитата од автоматизација“. Двете страни немаа одржано официјални преговори од јуни.
„Подготвени сме да се бориме онолку долго колку што е потребно, да останеме надвор од штрајкот во кој било временски период, за да ги добиеме платите и заштитата од автоматизација што ги заслужуваат нашите членови на ИЛА“, рече Дагет во изјавата. „Тие сега мора да ги исполнат нашите барања за овој штрајк да заврши“.
Алијансата рече дека нејзината понуда тројно ги зголемила придонесите на работодавачите во плановите за пензионирање и ги зајакнала опциите за здравствена заштита.
Експертите од синџирот на снабдување велат дека потрошувачите нема да видат непосредно влијание од штрајкот бидејќи повеќето трговци на мало складирале стоки, напредувајќи со пратки на празнични подароци.
Но, ако трае повеќе од неколку недели, прекинот на работа значително ќе го загризе синџирот на снабдување на нацијата, што потенцијално ќе доведе до повисоки цени и доцнење на стоките кои стигнуваат до домаќинствата и бизнисите.
Доколку се повлече, штрајкот ќе ги принуди бизнисите да им платат на испраќачите за доцнење и ќе предизвика некои стоки да пристигнуваат доцна за шпицот на празничната сезона – потенцијално ќе влијае на испораката на се, од играчки или вештачки новогодишни елки до автомобили, кафе и овошје.
Штрајкот најверојатно ќе има речиси непосредно влијание врз снабдувањето со расипливи увози како бананите, на пример. Пристаништата погодени од штрајкот обработуваат 3,8 милиони метрички тони банани секоја година, или 75% од залихите на нацијата, според Федерацијата на Американското биро за фарми.
Тоа, исто така, може да го наруши извозот од пристаништата на источниот брег и да создаде сообраќаен метеж во пристаништата на западниот брег, каде работниците се претставени од различен синдикат. Железниците велат дека можат да се зголемат за да превезуваат повеќе товар од западниот брег, но аналитичарите велат дека не можат доволно да се движат за да ги надоместат затворените источни пристаништа.
„Ако штрајковите продолжат, тие ќе предизвикаат огромни одложувања низ синџирот на снабдување, ефект на брановидност кој несомнено ќе се појави во 2025 година и ќе предизвика хаос низ индустријата“, истакна Џеј Докиа, основач на компанијата за управување со синџирот на снабдување и логистика Pro3PL.
НАД 4 МИЛИЈАРДИ ДОЛАРИ ШТЕТА ДНЕВНО
ЈП Морган процени дека штрајкот што ги затвора пристаништата на источниот и заливскиот брег може да ја чини економијата од 3,8 до 4,5 милијарди долари дневно, а дел од нив ќе се опорави со текот на времето по обновувањето на нормалното работење.
Штрајкот доаѓа само неколку недели пред претседателските избори и може да стане контроверзно прашање доколку има недостиг. Трговците на мало, добавувачите на автоделови и увозниците на производи се надеваа на спогодба или дека претседателот Џо Бајден ќе интервенира и ќе го прекине штрајкот користејќи го законот Тафт-Хартли, кој му дозволува да бара 80-дневен период на разладување.
Но, за време на размената со новинарите во неделата, Бајден, кој работеше на судењето на гласовите на синдикатот за демократите, рече „не“ на прашањето дали планира да интервенира во потенцијалниот прекин на работата.
Официјален претставник на Белата куќа во понеделникот рече дека по наредба на Бајден, администрацијата била во редовна комуникација со ИЛА и Алијансата за да продолжи напредувањето на преговорите. Претседателот им нареди на началникот на Генералштабот Џеф Зиентс и на директорот на Националниот економски совет Лаел Брајнард да ги свикаат членовите на одборот на алијансата во понеделник попладне и да ги повикаат да го решат спорот праведно и брзо – на начин што го објаснува успехот на бродските компании во последниве години и придонесите на синдикалните работници.
СЕ ЗАКАНУВА НЕДОСТИГ НА УВОЗНА ХРАНА
Порт Вилмингтон во Делавер е водечко пристаниште за банани во нацијата, кое носи голем дел од омиленото овошје на Америка. Според Американското биро за фарми, 1,2 милиони метрички тони банани доаѓаат низ погодените пристаништа, што претставува околу една четвртина од бананите во нацијата.
Низ пристаништата се движат и други расипливи предмети, како што се црешите, како и голем процент на увезено вино, пиво и тврд алкохол. Суровините што ги користат американските производители на храна, како што се какаото и шеќерот, сочинуваат и голем дел од погодениот увоз.
И многу нерасипливи стоки, како што се мебел и апарати, се увезуваат и преку погодените пристаништа. Трговците на мало брзаат во последните месеци да ги добијат увозните производи што очекуваат да ги продаваат за време на празничната сезона до нив пред крајниот рок за штрајк на 1 октомври.