Загрозени од можниот недостиг на литиум за батерии за електрични автомобили, производителите на автомобили се тркаат да ги заклучат залихите на некогаш не многу популарното „бело злато“ во политички и еколошки тешка конкуренција од Кина до Невада до Чиле. Компании како General Motors Co. и кинеската BYD Auto Ltd. отидоа директно до изворот и купија удели во рудниците за литиум, што е редок чекор во индустријата која се потпира на надворешни продавачи за бакар и други суровини. Други инвестираат во рафинирање на литиум или се залагаат за рециклирање на сребрено-белиот метал од искористените батерии.
Недостигот во снабдувањето со литиум ќе биде пречка за плановите на владата и индустријата да ја зголемат продажбата на десетици милиони електрични возила годишно. Тоа го поттикнува политичкиот конфликт околу ресурсите и поплаките за еколошките трошоци за нивното извлекување.
„Веќе го имаме тој ризик да не можеме да добиеме доволно литиум“, вели главниот финансиски директор на Џенерал Моторс, Пол А. Џејкобсон, на конференцијата на Дојче Банк во средината на јуни. „Мораме да имаме партнерства со луѓе кои можат да ни го добават литиумот во формата што ни треба“, рече Џејкобсон.
Ford Motor Co. потпиша договори кои се протегаат до 11 години во иднината со добавувачи на литиум на два континента. Volkswagen AG и Honda Motor Co. се обидуваат да ја намалат потребата од свежо ископана руда преку формирање на претпријатија за рециклирање.
ЈАГМА ЗА БЕЛИОТ МЕТАЛ
Глобалното производство на литиум е на пат да се зголеми тројно оваа деценија, но продажбата на електрични теренци, спортски автомобили и седани кои се зголемија за 55% минатата година, се закануваат да ја надминат оваа деценија. Секоја батерија бара околу осум килограми литиум, плус кобалт, никел и други метали. „Ќе има недостиг од батерии за електрични возила“, вели Џошуа Коб, виш авто-аналитичар за BMI.
Дополнително на неизвесноста, литиумот се појави како уште еден конфликт во затегнатите американско-кинески односи. Пекинг, Вашингтон и другите влади ги гледаат резервите на метал за електрични возила како стратешко прашање и ги заоструваат контролите на пристапот. Канада минатата година им нареди на три кинески компании да продаваат средства за ископ на литиум поради безбедносни причини.
Други влади, вклучувајќи ги Индонезија, Чиле и Зимбабве, се обидуваат да го максимизираат својот поврат на депозитите на литиум, кобалт и никел со тоа што бараат од рударите да инвестираат во рафинирање и преработка пред да можат да извезуваат.
Џенерал Моторс купува директен пристап до литиум со инвестирање 650 милиони долари во канадскиот развивач на рудник во Невада, кој е најголемиот извор во САД. За возврат, GM вели дека ќе добие доволно за 1 милион возила годишно.
Организациите за заштита на природата и американските Индијанци бараат од федералниот суд да го блокира развојот на рудникот во Невада, кој администрацијата на Бајден го прифати како дел од својата агенда за чиста енергија. Противниците велат дека тоа може да ги отруе резервите на вода и почвата и да ги загади местата за гнездење на птиците. „Обезбедувањето метали не смее да биде жртва на животната средина“, рече американска група, Советот за одбрана на природните ресурси, во извештајот минатата година.
Матичната компанија на BYD Auto, производителот на батерии BYD Co., најави повеќе од 5 милијарди долари инвестиции во ископување и рафинирање на литиум во изминатите 18 месеци.
Повеќето од нив се во Кина, но BYD, исто така, ветува дека ќе потроши 290 милиони долари за преработувачка постројка во Чиле, еден од најголемите производители на литиум. Во замена, на BYD му е дозволено да купува литиум од чилеанските рудари со попуст. BYD минатата година објави дека ќе инвестира 28,5 милијарди јуани (4,2 милијарди долари) во потфат за производство на 100.000 тони литиум карбонат годишно во источниот град Јичун.
Друг кинески производител на автомобили, NIO Inc., купи 12% од австралискиот рудар за литиум Greenwing Resources Ltd. минатата година за 8,1 милиони долари.
И покрај зголеменото производство, индустријата може да се соочи со недостиг на литиум и кобалт веќе во 2025 година, доколку не се инвестира доволно во производството, според Леонардо Паоли и Тимур Ѓул од Меѓународната агенција за енергија. „Тесните грла од страната на снабдувањето стануваат вистински предизвик“, велат Паоли и Ѓул во извештајот минатата година.
Производителите на автомобили можеби вложуваат свои пари за да ги уверат рударските компании кои се плашат од ризици, според Аластер Бедвел од GlobalData. Тој рече дека рударскиот бизнис не е подготвен да посвети целосно на литиумот додека не бидат сигурни дека индустријата нема да се префрли на батерии направени со други метали. Дури и ако го сторат тоа, развојот на извори на литиум е долгогодишен процес.
КАДЕ ИМА ЛИТИУМ?
Ресурсите на литиум во светот се проценуваат на 80 милиони тони од страна на Геолошкиот институт на САД. Боливија се најголеми со 21 милион тони, потоа Австралија со 17 милиони и Чиле со 9 милиони. Кина има 4,5 милиони тони познати резерви, а САД имаат 1 милион.
Прогнозите за годишно глобално производство се движат до 1,5 милиони тони до 2030 година. Но, побарувачката, доколку продажбата на ЕВ продолжи да расте со двоцифрена годишна стапка, се предвидува дека ќе се зголеми до 3 милиони тони.
Околу две третини од литиумот во светот доаѓа од рудниците. Тоа вклучува дробење карпи и користење киселини за извлекување метали. Остава токсични купишта јаловина со хемиско лежење. Остатокот е извлечен од солени езера или од солени станови наречени салари во Чиле и Боливија. Тоа може да бара огромни езерца за испарување.
Индустријата работи на технологија за извлекување на литиум од топли извори, езера и глинени наоѓалишта со помало влијание врз животната средина.
ПРОИЗВОДСТВОТО НА ЕВ САМО ЌЕ СЕ ЗГОЛЕМУВА
Продажбата на хибридни возила на батерии и бензински електрични возила се зголеми во 2021 година, повеќе од двојно во однос на претходната година на 6,8 милиони, според EV Volumes, истражувачка фирма. Минатогодишната продажба порасна на 10,5 милиони.
Кина учествуваше со 60% од минатогодишната продажба, две третини од производството и три четвртини од производството на батерии.
Форд планира да продава 2 милиони ЕВ годишно до 2026 година. GM, со продажба од 3,6 милиони автомобили во 2022 година, има планови за 30 електрични модели и северноамерикански производствен капацитет од 1 милион две години од сега во 2025 година.
Годишната цел на Toyota Motor Co. е 3,5 милиони до 2030 година. VW, која продаде 4,6 милиони автомобили ширум светот минатата година, има за цел 70% од продажбата во Европа и 50% во Кина и САД да бидат електрични до 2030 година.
Претседателот Џо Бајден минатата година објави официјална цел половина од сите нови автомобили продадени во Соединетите држави да бидат електрични или друга технологија со нулта емисија на штетни гасови до 2030 година.
Единицата за батерии на Volkswagen, PowerCo, минатиот август потпиша договор со Канада за развој на добавувачи на „критични суровини“ вклучувајќи литиум, кобалт и никел. Германскиот канцелар Олаф Шолц во изјава ја поздрави соработката со „блиските пријатели“ за „безбедноста на суровините“.
Минатата година, Канада воведе ограничувања за странско учество во производството на литиум и други „критични минерали“ за батерии и други високотехнолошки производи.
Кинеската влада ги обвини Соединетите Американски Држави, Канада, Јапонија и другите влади за злоупотреба на лажни безбедносни грижи за да им наштетат на кинеските конкуренти во електричните автомобили, паметните телефони, чистата енергија и другите технологии кои се појавуваат. Другите влади ги поздравуваат кинеските инвестиции.
РАФИНЕРИИ ЗА ЛИТИУМ – СЛЕДНИОТ ВНОСЕН БИЗНИС
Фолксваген има петгодишен договор за снабдување со Vulcan Energy Resources Ltd., која планира да произведува литиум хидроксид од геотермална саламура во долината на Рајна во Германија. Од компанијата велат дека нивниот процес не користи фосилни горива. Тоа е одговор на поплаките дека електричните возила всушност не ги намалуваат вкупните емисии на јаглерод бидејќи енергијата за нивното производство и полнење обично доаѓа од јаглен, гас и нафта.
Како што ги зголемуваат залихите, производителите на автомобили се соочуваат со уште едно тесно грло: недостаток на капацитет за рафинирање за прочистување на суровиот литиум во материјал за батерии. Tesla Inc. минатиот месец се проби во Тексас за рафинерија за литиум што извршниот директор Илон Маск треба да произведува доволно за 1 милион возила годишно до 2025 година.
„Точката на задушување е многу повеќе на капацитетот за рафинирање отколку на рударството“, рече Маск на прес-конференција во април.
Други производители, вклучително и BMW AG, кој има за цел да направи барем половина од продажбата целосно електрична до 2030 година, купуваат акции во рафинериите за литиум.