Јужнокорејската онлајн продавница Купанг излегува на берза.
Бом Ким, основачот на најголемата трговија на мало преку интернет во Јужна Кореја е амбициозен. Без амбиција тој не можеше ниту да создаде голема фирма. Задоволството од постигнатото и особено скромноста сепак не се доблести што го красат. Кога овој поранешен студент на Харвард реши да го основа Купанг во раните 30-ти, неговата компанија беше само евтина копија.
Тој сакаше да го имитира Групон, американска веб-страница која им ветува на своите клиенти попусти на разни производи и услуги. По две години поминати на пазарот, Ким сфати дека не е доволно да понуди попусти на мрежата.
„Сакав да создадам свет во кој клиентите прашуваат:‘ Како можев да живеам без Купанг досега? ”” Вели 42-годишниот претприемач, пишува Дојче Веле.
Врз основа на оваа едноставна идеја, грижата „порасна“ за неколку милијарди долари. Купанг е најголемата трговија на мало преку интернет во Јужна Кореја, компанијата бележи голем раст. Конкурентот на Амазон минатата година забележа промет од 12 милијарди долари – раст од 91% во споредба со претходната година. Амазон забележа плус од „само“ 38 проценти во истиот период. Проширувањето на гигантите на интернет е сè уште скапо, долговите се огромни со години. Купанг, од една страна, има забележан промет од околу 12 милијарди долари во 2020 година. Но, исто така, се наведува дека компанијата има насобрано загуби од половина милијарда долари во меѓувреме.
Големи инвеститори
Ова е една од главните причини зошто Купанг сакаше да ги наведе своите акции на Вол Стрит, на најпознатата берза во светот – Њујоршката берза (NYSE). Азиското милениче за е-трговија на пазарот, компанија финансирана од, меѓу другото, и голем инвеститор Софтбанк, се надева на свеж капитал – но и спектакуларна проценка на вредноста на компанијата до 52 милијарди долари. Доколку ова се потврди, Купанг не само што ќе биде најголемиот список на компанија оваа година, туку и најспектакуларно деби на пазарот на капитал од 2014 година. Во тоа време, кинескиот онлајн гигант Алибаба ги наведе своите хартии од вредност на берзата на Њујорк.
Јужнокорејската фирма ќе ги издаде своите акции во ценовен опсег помеѓу 27 и 30 долари по акција. Така Купанг може да собере капитал до 3,6 милијарди долари. Фирмата сака да профитира првенствено од „апетитите“ на оние инвеститори кои шпекулираат со хартии од вредност на компаниите во технолошката индустрија и оние кои имаат добри изгледи за раст. За време на пандемијата на коронавирусите, двоцифрени стапки на раст беа забележани особено од акциите на трговците на мало преку Интернет, како што се Амазон, Алибаба и слични компании.
Фактот дека пазарот за емисија на акции во САД е моментално силен, последен пат беше толку силен пред околу 20 години, исто така е во прилог на јужнокорејската компанија. Речиси сите компании кои зачекорија на берзата оваа година успеаја да постигнат значително зголемување на цените на акциите – многу повисока од цената по која беа пласирани на пазарот. Според аналитичката веб-страница Анализа на акции, само оваа година веќе се евидентирани 292 нови изданија на акции. За споредба: минатата година, што беше рекордна година во однос на берзанските изданија, имаше вкупно 480.
Тајната на успехот?
„Купанг веќе долго време ја гледа буквално секоја голема компанија како цел на можна аквизиција: Амазон, Алибаба и слично“, вели Ендру Рос Соркин од CNBC. Благодарение на ниските цени и исклучително брзата испорака, Ким за многу кратко време успеа да добие околу 15 милиони клиенти, што е околу 30% од населението во Јужна Кореја. 7 од 10 јужнокорејци живеат во непосредна близина (максимум 11 километри) од еден од 100-те центри за испорака на Купанг.
Купанг не мора да се плаши од споредби со Амазон, токму спротивното. Слично како Џеф Безос, Ким брзо го сфати прашањето за таканаречената „последна милја“ при испорака. Другите мрежни трговци ја делегираат испораката на своите пратки на надворешни доставувачи на пакети, што во крајна линија значи бавна испорака, а понекогаш и загуба на пакетот. Ким сакаше да го усоврши тој процес. Затоа Купанг има своја супербрза мрежа за испорака од 2015 година.
„Се чини дека Купанг ја следи стратегијата на Амазон“, вели Им Ил, професор по економија на Универзитетот Јонсеи во Сеул. Компанијата беше во можност да изгради ефикасна логистичка мрежа, да го зголеми обемот на деловните активности, да ги искористи ефектите на скалирање и да воведе извонреден систем што им го олеснува користењето на услугата на клиентите – и така Купанг конечно успеа да доминира на целиот пазар. За разлика од САД, Купанг сè уште се соочува со многу поголеми предизвици: цените во Кореја се такви што нема многу простор за подобрување.