Лидерите на ЕУ вчера го поддржаа зелениот индустриски план на Европската комисија како одговор на американскиот Закон за намалување на инфлацијата на самитот, но деталите ги оставија на извршната власт на ЕУ, која се очекува да поднесе нови предлози следниот месец. „Сакаме да изградиме одговор на глобалната конкурентност на Европската Унија на краток рок, а исто така и на среден рок“, рече претседателот на Европскиот совет, Шарл Мишел.
Европа мора да стори повеќе за да се бори против „масивните“ скриени донации што Кина им ги дава на нејзините индустрии, изјави претседателката на Европската Комисија, Урсула фон дер Лајен, додека ЕУ брза да се спротивстави на голем дел од глобалните субвенции кои ја загрозуваат нејзината конкурентност.
ЕВРОПСКИ ОДГОВОР НА КОНКУРЕНЦИЈАТА
Говорејќи откако европските лидери разговараа за тоа како да одговорат на планот за климата на американскиот претседател Џо Бајден тежок 369 милијарди долари, кој ги привлекува зелените бизниси, Урсула фон дер Лајен рече дека ЕУ, исто така, треба да стори повеќе за да се справи со поддршката на Пекинг за нејзините домашни индустрии. „Кога е загрижена Кина, знаеме дека тие даваат огромни субвенции, не само [на] секторот за чиста технологија, туку воопшто“, рече фон дер Лајен на прес-конференција по самитот на лидерите на ЕУ. „Значи, темата е многу поширока од нашиот фокус на [Законот на Бајден за намалување на инфлацијата]. Затоа, развиваме многу поширока стратегија за да се справиме со тоа“.
Законодавството на Бајден, кое вклучува субвенции и даночни олеснувања за зелените технологии, ги потресе лидерите на ЕУ кои стравуваат дека ќе ги намами бизнисите преку Атлантикот. „Соочени со новата геополитичка реалност, Европската унија ќе дејствува решително за да ја обезбеди својата долгорочна конкурентност, просперитет и улога на глобалната сцена“, се согласија лидерите на ЕУ во заедничката изјава утринава.
Фон дер Лајен рече дека ИРА е „јасно дефинирана и насочена“ кон шест сектори за чиста технологија, што значи дека ЕУ смета дека е „многу отворена и транспарентна“ за справување. Таа додаде дека ситуацијата во Кина е многу понепроѕирна со „скриени субвенции“ и поширок опсег на засегнати сектори. Европските компании се мачеа да добијат пристап до кинескиот пазар и се пожалија на неуспех да ги почитуваат правата на интелектуална сопственост, рече таа.
Како што е познато, Европската Комисија на почетокот на февруари го обелодени Индустрискиот План за зелен договор (Green Deal Industrial Plan) за подобрување на конкурентноста на европската индустрија со нето-нула емисии и поддршка на брзата транзиција кон климатска неутралност. Планот, како пто беше кажано, има за цел да обезбеди услови за зголемување на производствениот капацитет на ЕУ за нето-нула технологии и производи потребни за исполнување на амбициозните климатски цели на Европа.
ШТО СОДРЖИ „ЗЕЛЕНИОТ ДОГОВОР“?
Планот се надоврзува на претходните иницијативи и се потпира на силните страни на Единствениот пазар на ЕУ, дополнувајќи ги тековните напори во рамките на Европскиот зелен договор и REPowerEU. Се заснова на четири столба: предвидлива и поедноставена регулаторна средина, забрзување на пристапот до финансии, подобрување на вештините и отворена трговија за еластични синџири на снабдување.
Претставувајќи го планот, Урсула фон дер Лајен, претседател на Европската комисија, изјави: „Имаме можност еднаш во генерација да го покажеме патот со брзина, амбиција и чувство за цел да обезбедиме индустриско водство на ЕУ во брзорастечката нето-нулта технологија. сектор. Европа е решена да ја води револуцијата за чиста технологија. За нашите компании и луѓе, тоа значи претворање на вештините во квалитетни работни места и иновациите во масовно производство, благодарение на поедноставната и побрза рамка. Подобриот пристап до финансии ќе им овозможи на нашите клучни индустрии за чиста технологија брзо да се зголемат“.
Во заклучоците од вчерашниот состанок се споменуваат иницијативите на Европската Комисија во нејзината нова индустриска политика и ја враќаат палката на Брисел за да ги разјаснат деталите. Ова вклучува повикување на извршната власт на ЕУ да работи на поедноставување на државната помош, отклучување на постојното финансирање од ЕУ и поедноставување на регулаторната средина за индустриите клучни за целите на ЕУ за декарбонизација.
„Соочени со новата геополитичка реалност, Европската Унија ќе дејствува решително за да ја обезбеди својата долгорочна конкурентност, просперитет и улога на глобалната сцена“, се вели во заклучоците од самитот.
„Европската Унија ќе го зајакне својот стратешки суверенитет и ќе ја направи својата економска, индустриска и технолошка база погодна за зелената и дигиталната транзиција. Тоа ќе го продлабочи единствениот пазар и ќе обезбеди еднакви услови за игра и внатрешно и глобално“, продолжуваат тие.
Лидерите на ЕУ ќе го преиспитаат ова прашање на нивниот следен самит на 23-24 март. Пред тоа, се очекува Комисијата да изнесе подетални предлози како одговор на повикот на лидерите на ЕУ за „стратегија на ниво на ЕУ за зајакнување на конкурентноста и продуктивноста“.
РАСКАРАНИ ОКОЛУ СУБВЕНЦИИТЕ
Постигнатиот договор ги маскира основните тензии околу идното финансирање на зелената транзиција, како во врска со полабавите ограничувања на националните субвенции, така и во врска со новите механизми за финансирање на ниво на ЕУ.
На пример, сè уште има прашања за Европскиот фонд за суверенитет објавен од претседателството на Комисијата Урсула фон дер Лајен во декември, вклучително и дали парите треба да дојдат од ново заедничко задолжување на ниво на ЕУ, црвено знаме за некои земји од ЕУ.
Заклучоците се млаки за ова, при што земјите од ЕУ едноставно велат дека групата „ја забележува“ намерата на Комисијата да предложи нов фонд и да ги зголеми инвестициите во стратешките сектори до летото 2023 година. „Позициите се далеку од фиксирани меѓу земјите-членки“ за прашањето за заедничко задолжување, изјави за EURACTIV извор од француското европско министерство.
„Секоја дискусија [за финансирањето на фондот за суверенитет] мора да започне заедно со ревизијата на Повеќегодишната финансиска рамка (МФФ), прво ќе ги разгледаме парите што веќе ги имаме“, додаде францускиот извор, велејќи дека сè уште се преговараат со месеци.
За разлика од Французите, кои се надеваат дека Европската Kомисија ќе тргне на уште една рунда заедничко задолжување, Германија многу не сака да оди по таков пат. Во говорот одржан во германскиот Бундестаг пред самитот на ЕУ, канцеларот Олаф Шолц потсети дека досега се потрошени „само мал дел“ од парите достапни од фондот за закрепнување на пандемијата на ЕУ од 800 милијарди евра.
Дури и со постојните средства, „Европа нема причина да се крие“ зад САД, рече тој, осврнувајќи се на „Законот за намалување на инфлацијата“ (ИРА) кој предизвика реакции во главните градови на ЕУ кои стравуваат дека ќе ги загубат зелените индустрии во САД.
Сепак, потребни се пофлексибилни правила на ЕУ за да се олабават ограничувањата за националните субвенции за зелените индустрии, рече Шолц. мДругите земји од ЕУ не се согласуваат, стравувајќи од фрагментација на единствениот пазар. Холанѓаните особено силно се повлекуваат против ова.
СОРАБОТКА ИЛИ НАТПРЕВАР?
„Идејата да скокнеме до еден вид меѓусебен натпревар за државната помош не ни е по волја, бидејќи една од најуспешните работи во Европската унија од 1957 година е внатрешниот пазар“, изјави холандскиот премиер Марк Руте за Financial Times. .
„Ако донесеме погрешни одлуки, тоа навистина би можело да има долгорочно влијание – многу подалеку од оваа работа на ИРА“, додаде тој.
Во заклучоците од состанокот во четвртокот, лидерите на ЕУ рекоа: „Постапките треба да се направат поедноставни, побрзи и попредвидливи и да овозможат брзо распоредување на насочена, привремена и пропорционална поддршка, вклучително и преку даночни кредити, во оние сектори кои се стратешки за зелената транзиција и се негативно погодени од странските субвенции или високите цени на енергијата“.
Сепак, тие додаваат дека „интегритетот и еднаквите услови за игра на Единствениот пазар мора да се одржуваат“. Ќе биде оставено на потпретседателката на Комисијата, Маргрете Вестагер, да ги протолкува овие и да ја најде средината помеѓу земјите при оценувањето на резултатите од тековните консултации за привремено релаксирање на правилата за државна помош за зелените индустрии.