Претседателот Доналд Трамп вчеравечер објави долгоочекуван трговски договор со Јапонија, што изгледаше недостижен пред само неколку недели. „Тукушто го потпишав најголемиот трговски договор во историјата; мислам дека можеби најголемиот договор во историјата со Јапонија“, рече Трамп за време на приемот со републиканските членови на Конгресот во вторник вечерта.
Со договорот, американските увозници ќе плаќаат „реципрочни“ царини од 15% за јапонска стока извезена во Соединетите Држави. Но, важно за Јапонија, стапката од 15% ќе се прошири и на автомобили и делови за автомобили – ставајќи ја во предност во однос на другите големи извозници на возила, кои се соочија со давачки од 25% за извозот на автомобилскиот сектор од април.
Договорено е Јапонија, исто така, да инвестира 550 милијарди долари во Соединетите Држави, рече Трамп, додавајќи дека САД „ќе добијат 90% од профитот“. „Овој договор ќе создаде стотици илјади работни места – никогаш не постоело нешто слично. Можеби најважно е што Јапонија ќе ја отвори својата земја за трговија, вклучувајќи автомобили и камиони, ориз и одредени други земјоделски производи и други работи. Јапонија ќе плаќа реципрочни царини на Соединетите Држави од 15%“, објави Трамп претходно на Truth Social.
Веста покажа дека јапонските пазари достигнаа едногодишен максимум во среда, а порастот на цената на акциите на производителите на автомобили го зголеми индексот Никеи за 3,7%.
„Мисијата е исполнета“, објави јапонскиот Риосеи Аказава во објава на X, придружена со фотографија од себе во Белата куќа, покажувајќи кон слика од Трамп и јапонскиот премиер Шигеру Ишиба во претходните разговори.
Јапонија е „првата во светот што може да ги намали царините за автомобили и автоделови без ограничувања на обемот“, изјави Аказава за новинарите во Вашингтон во вторник вечерта.
Во Токио, Ишиба го поздрави договорот како „најниска бројка досега за земја што има трговски суфицит со Соединетите Американски Држави“, додавајќи дека владата ќе ги испита деталите од договорот „внимателно“.
„Веруваме дека ова ќе придонесе за создавање работни места, производство на добри производи и исполнување на различни улоги во светот преку меѓусебна соработка на Јапонија и САД“, изјави тој пред новинарите во неговата канцеларија во среда.
Аказава објасни дека јапонското вбризгување од 550 милијарди долари во САД ќе биде во форма на капитал и заем за поддршка на инвестициите на јапонските бизниси во клучни области како што се фармацевтската индустрија и полупроводниците.
Уделот на американскиот увоз на ориз може да се зголеми според сегашната рамка за земјоделска трговија, рече Аказава, нагласувајќи дека договорот „нема да го жртвува јапонското земјоделство“.
Земјата минатата година купи ориз во вредност од 298 милиони долари од САД, според трговските податоци на Бирото за попис на САД. Помеѓу јануари и април оваа година, Јапонија купи ориз во вредност од 114 милиони долари.
Но, во извештајот од 2021 година објавен од Канцеларијата на трговскиот претставник на Соединетите Американски Држави под поранешниот претседател Џо Бајден се наведува дека „високо регулираниот и нетранспарентен систем на увоз и дистрибуција на ориз во Јапонија ја ограничува можноста на американските извозници да имаат значаен пристап до потрошувачите во Јапонија“.
Јапонија, исто така, ќе продолжи со преговорите со САД за други царински мерки што не се опфатени со договорот од вторник, вклучувајќи челик и алуминиум, кои остануваат предмет на данок од 50%, рече Аказава.
Автомобилите – столб на јапонската економија – исто така беа проблем во преговорите. Трамп рече дека Јапонија не увезува американски автомобили. „Не им дадовме ниту еден автомобил за 10 години“, рече тој претходно овој месец.
Минатата година, Јапонија увезе 16.707 единици американски автомобили, според Здружението на увозници на автомобили во Јапонија.
Јапонскиот договор беше третата вест поврзана со трговијата што Трамп ја објави во вторник. Ова доаѓа по месеци преговори со клучни трговски партнери како што се Европската Унија, Јужна Кореја, Индија и десетици други кои се во застој, бидејќи се наближува последниот рок на Трамп, 1 август, за повисоки царини.
И, додека договорот со Јапонија сигнализира дека преговорите со американската администрација околу царините, сепак, можат да носат поволни резултати, се уште нема напредок во изнаоѓањето излезот од ќорсокакот помеѓу трговските преговори помеѓу САД и Европската Унија. Американскиот претседател најави воведување на широките царини наведени во неговите неодамнешни писма до другите светски лидери на 1 август, што покренува прашања дали ќе има некаков напредок во разговорите со Европската Унија.
На вечерата во вторник, Трамп рече дека ЕУ ќе биде во Вашингтон во среда на трговски разговори. „Ја имаме Европа утре, следниот ден“, им рече Трамп на гостите.
Претседателот претходно овој месец испрати писмо во кое им се заканува на 27-те земји-членки во ЕУ со 30% даноци на нивните стоки.
Заканите на Трамп со царини – потенцијално до 30% од увозот од ЕУ – може да ја доведат Европа во рецесија до крајот на 2025 година, велат некои аналитичари. Европските извозници се во голема мера зависни од американскиот пазар, особено кај автомобилите и фармацевтските производи. САД е најголемиот трговски пазар и за ЕУ и за Велика Британија. Берзите засега остануваат стабилни, очигледно под претпоставка дека ќе се склучат договори со кои ќе се намалат стапките.