ПОВЕЌЕ

    СУВО КОРИТО НА РАЈНА, ПО УМИРА, ЛОАРА СЕ ПОМИНУВА ПЕШ: Сушата во Европа најлоша во последните 500 години!

    Време зa читање: 5 минути

    На места, Лоара сега може да се помине пеш; Најдолгата река во Франција никогаш не течела толку бавно. Рајна брзо станува непроодна за шлеп сообраќај. Во Италија, По е 2 метри понизок од нормалниот, осакатувајќи ги посевите. Србија го копа Дунав.

    Низ Европа, сушата ги намалува некогаш моќните реки, со потенцијално драматични последици за индустријата, товарот, енергијата и производството на храна – исто како што залакнува недостигот на снабдување и растот на цените поради руската инвазија на Украина.

    Поттикнати од климатскиот дефект, невообичаено сувата зима и пролет проследени со рекордни летни температури и повторени топлотни бранови ги оставија основните европски патишта недоволно надополнети и, сè повеќе, прегреани.

    Без значителни врнежи забележани речиси два месеци низ западна, централна и јужна Европа и без прогноза за дожд во блиска иднина, метеоролозите велат дека сушата може да стане најлошата на континентот во повеќе од 500 години.

    БЕЗ РАЈНА-ГЕРМАНСКАТА ЕКОНОМИЈА ПОД ТЕЖОК УДАР

    „Не го анализиравме целосно годинешниот настан бидејќи тој сè уште е во тек“, рече Андреа Торети од Заедничкиот истражувачки центар на Европската комисија. „Немаше други настани во изминатите 500 години слични на сушата во 2018 година. Но, оваа година, мислам, е полоша“.

    Тој рече дека постои „многу висок ризик од суви услови“ кои ќе продолжат во следните три месеци, додавајќи дека без ефективно ублажување, интензитетот и зачестеноста на сушата „драматично ќе се зголемат во Европа, и на север и на југ“.

    Германскиот Федерален институт за хидрологија (BfG) соопшти дека нивото на Рајна, чии води се користат за товарен транспорт, наводнување, производство, производство на електрична енергија и пиење, ќе продолжи да опаѓа барем до почетокот на следната недела.

    Во петокот водата на критичниот маркер Кауб 50 километри низводно од Мајнц – што ја мери пловидбата, наместо длабочината на водата – падна под 40 сантиметри, нивото на кое многу поморски фирми сметаат дека повеќе не е економично да работат шлепите. Може да падне до 30 сантиметри во следните неколку дена, соопшти BfG.

    Многу бродови, кои носат јаглен за електрани и витални суровини за индустриските гиганти, како што се производителот на челик Тисен и хемискиот гигант БАСФ, веќе работат со капацитет од околу 25% за да го намалат својот влечење, зголемувајќи ги трошоците за испорака до пет пати.

    Витален дел од економијата на северозападна Европа со векови, 1.233 километри долгиот тек на Рајна тргнува од Швајцарија низ индустриското срце на Германија пред да стаса до Северното Море во мегапристаништето во Ротердам.

    Целосното запирање на сообраќајот со бродови во Рајна тешко ќе ја погоди германската – и европската – економија: експертите пресметаа дека шестмесечната суспензија во 2018 година чинела околу 5 милијарди евра, при што се предвидува дека ниското ниво на вода ќе ја чини Германија 0,2 економски поени раст оваа година.

    И покрај тоа што ЕУ тврди дека зголемувањето на водниот товарен транспорт за 25% е еден од приоритетите на зелената транзиција на блокот, Германија сега работи на тоа да го пренасочи кон железничкиот и патниот сообраќај – иако се потребни меѓу 40 и 100 камиони за да се замени стандардниот товарен товар.

    Француските реки можеби не се толку клучни товарни артерии, но тие служат за ладење на нуклеарните централи кои произведуваат 70% од електричната енергија во земјата. Бидејќи цените достигнаа највисоки нивоа на сите времиња, енергетскиот гигант EDF беше принуден да го намали производството поради сушата.

    Строгите правила регулираат колку нуклеарните централи можат да ја зголемат температурата на реките кога испуштаат вода за ладење – и ако рекордно ниските нивоа на водата и високите температури на воздухот значат дека реката е веќе прегреана, тие немаат друга опција освен да го намалат производството. Бидејќи енергетската криза во Европа се зголемува и реките Гарона, Рона и Лоара веќе се премногу топли за да овозможат испуштање на вода за ладење, францускиот нуклеарен регулатор минатата недела дозволи пет централи привремено да ги прекршат правилата.

    ПО: УМИРА НАЈГОЛЕМАТА РЕКА ВО ИТАЛИЈА

    Во Италија, протокот на исушената По, најдолгата река во Италија, падна на една десетина од вообичаената брзина, а нивото на водата е 2 метри под нормалата. Без постојани врнежи во регионот од ноември, производството на пченка и ориз рижото е тешко погодено.

    Долината По сочинува помеѓу 30% и 40% од италијанското земјоделско производство, но одгледувачите на ориз особено предупредија дека до 60% од нивниот род може да се изгуби бидејќи полињата со оризови се сушат и се расипуваат од морската вода што ја вшмукува ниското ниво на реката.

    Во заштитените мочуришта на делтата на реката, во близина на Венеција, нејзината висока температура и слабиот проток ја намалија содржината на кислород во водата до тој степен што се проценува дека околу 30% од школките што растат во лагуната веќе се уништени.

    Ниските нивоа на реките и високите температури на водата може да се покажат како фатални за многу видови. Во Баварија, Дунав достигна 25 Целзиусови степени минатата недела и може да достигне 26,5 Целзиусови степени до средината на месецот, што значи дека неговата содржина на кислород ќе падне под шест делови на милион – фатална за пастрмката.

    Товарниот речен сообраќај на 2.850 километри долгиот тек на Дунав, исто така, е насилно прекинат, што ги натера властите во Србија, Романија и Бугарија да започнат со копање подлабоки канали додека шлеповите што превезуваат главно гориво за генераторите на струја чекаат да го продолжат патот.

    Дури и Норвешка, која се потпира на хидроенергија за околу 90% од своето производство на електрична енергија, рече дека невообичаено ниските нивоа на нејзините акумулации може на крајот да ја обврзат да го ограничи извозот на електрична енергија.

    14,794Следи нè на facebookЛајк

    слично