Малку познат, но брзо растечки кинески производител на батерии за електрични возила сега има повеќе милијардери на списокот на Форбс отколку за која било друга јавна компанија. Неверојатни девет милијардери имаат богатство од 1 милијарда долари или повеќе, засновано врз нивните вложувања во современата технологија Contemporary Amperex Technology (позната како CATL).
Акциите на фирмата, која ги снабдува батериите со производителите на автомобили, вклучувајќи ги БМВ, Фолксваген и Мерцедес-Бенц на Дајмлер, пораснаа над 150% во изминатата година бидејќи се загреваше побарувачката за електрични возила. Основачот и претседател на CATL, 52-годишниот Робин Зенг, сега е 47-та најбогата личност во светот, вреден 32,5 милијарди долари, што е тројно повеќе од богатството од 9,7 милијарди американски долари што го имаше во март 2020 година, кога пандемијата Ковид-19 се сруши на пазарот. Зенг поседува околу 25% од компанијата.
Другите директори на CATL, исто така, достигнаа сериозно големи богатства. Копретседавачите Хуанг Шилин и Ли Пинг можат да се пофалат со нето вредност од 14,7 и 6,6 милијарди долари, соодветно; раниот инвеститор Пеи Џенхуа, кој купи удел во 2015 година, вреди околу 8,5 милијарди долари. Listао Фенганг (вреден 2,4 милијарди долари), Ву Каи (2,3 милијарди долари), Ву Јингминг (1,9 милијарди долари), Чен Кионгсијанг (1,8 милијарди долари) и Чен Јуантаи (1,3 милијарди долари) за првпат скокнаа на списокот со милијардери во 2021 година. Четири од петмина имаат различни раководни улоги во CATL, додека Чен Qiongxiang е ран инвеститор.
Количината на произведено богатство – заедно деветте луѓе вредат 72 милијарди долари – е неверојатен подвиг за една деценија стара компанија. „Форбс“ најде осум милијардери од технолошкиот гигант „Гугл“ и „Фејсбук“, додека малопродавачот „Волмарт“ произведе и осум милијардери – од кои седуммина се потомци на основачот Сем Волтон и неговиот брат Бад Волтон. Неколку семејни конгломерати – како земјоделскиот гигант Каргил – создадоа повеќе милијардери поради големиот број наследници, но меѓу јавно тргуваните компании, само една друга фирма, кинескиот производител на сос од соја, Фошан Хаити Хаити Флајорвинг & Фуд, стави девет лица на Форбс рангирање на „милијардери“.
Робин Зенг, поранешен инженер во производител на електронски компоненти, за првпат се зафати со работа со започнување на производител на литиум-јонски батерии, наречен Amperex Technology Limited (ATL), во 1999 година. (Не е јасно од каде го доби капиталот за лансирање ATL.) Компанијата специјализираше за производство на батерии на полнење за електроника за широка потрошувачка, како што се мобилни телефони и лаптопи, и, наводно, снабдуваше батерии со iPod, iPad и Macbook на Apple. Зенг го постави CATL во 2011 година како додаток на ATL за да се фокусира на автомобилските батерии. Доби партнерство за снабдување на батерии со BMW една година подоцна.
Бидејќи Кина сè повеќе го свртуваше вниманието кон развој на индустрии за чиста енергија, CATL уживаше во подадената рака од владата. Почнувајќи од 2015 година, кинеската влада водеше список на препорачани добавувачи на батерии, во кој беа вклучени повеќе од 50 домашни фирми – додека беа исклучени странски тешки тегови како LG и Samsung. Производителите на автомобили кои ги користеа препорачаните добавувачи на батерии за своите електрични возила се квалификуваа за државни субвенции, отворајќи пат за подемот на фирми како CATL. Списокот беше укинат во 2019 година, една година откако CATL дебитираше на берзата во Шенжен. Компанијата го припишува својот успех на својата „стратешка насока, континуирано инвестирање во R&D, сигурни производи и услуги, како и можноста за интеграција на индустрискиот ланец“, се вели во изјавата на претставник на CATL.
Искористувајќи го растечкото богатство на Кина – сега е најголемиот светски пазар за автомобилски и електрични возила – CATL агресивно ги прошири своите производствени способности и можности за истражување и развој. Во 2018 година, од сите нови патнички електрични возила продадени ширум светот, 13% од вкупниот капацитет на батерии се испорачувани од CATL, според истражувачката и советодавна фирма Adamas Intelligence. Во 2020 година, CATL имаше 22% од пазарот, бидејќи го зголеми за четири пати вкупниот капацитет на батеријата инсталиран во новите електрични автомобили. Само LG Energy Solutions, со 28% од пазарот, е поголем, според Adamas Intelligence. IHS Markit проценува дека скоро 2,5 милиони електрични возила биле продадени на глобално ниво во 2020 година.
Нејзиното водство во родната земја е уште поголемо. Во 2020 година, CATL произведе 46% од капацитетот на батеријата распоредени во новите електрични возила во Кина, во споредба со 26% во 2018 година, според Adamas Intelligence. Домашниот ривал на CATL, производителот на автомобили и батерии поддржан од Ворен Бафет, е далечен втор со 16% од пазарот. Приходите на CATL пораснаа за 10% на 7,8 милијарди долари во 2020 година, додека нејзините нето приходи се зголемија за 22% на приближно 860 милиони американски долари.