Електронскиот гигант Sony ќе прослави 30 години од лансирањето на конзолата PlayStation, малата сива кутија што ја катапултираше компанијата во големата гејмерска лига.
PlayStation беше првиот налет на Sony во светот на видео игрите и кога се појави на полиците во Јапонија на 3 декември 1994 година, компанијата требаше да продаде 1 милион единици за да ги покрие своите трошоци.
На крајот, гаџетот стана легенда, продавајќи повеќе од 102 милиони единици, помагајќи да се лансираат многу од најомилените франшизи во индустријата и позиционирајќи го Sony како тешка категорија во огромен профитабилен сектор.
„Плејстејшн ја промени историјата на видео игрите“, вели Хиројуки Маеда, јапонски специјалист за историја на видео игри.
„Тоа навистина трансформира сè: хардвер, софтвер, дистрибуција и маркетинг.
Еден од клучевите за неговиот успех беше проширувањето на привлечноста на забавата која честопати беше отфрлена како хоби за децата.
Од самиот почеток, фирмата беше јасно дека сака да ја фрли оваа слика.
Делумно ова произлегува од ривалството на Sony со Nintendo, кој веќе беше доминантен играч во секторот до средината на 1990-тите, но чии игри ги искривија младите.
Оригиналниот PlayStation може да ја следи својата историја до расправијата меѓу двете големи јапонски фирми.
Тие соработуваа во доцните 1980-ти за да развијат верзија на конзолата Super Nintendo со вграден ЦД-плеер.
Но, Нинтендо се сомневаше дека Сони го користи проектот како начин да се поттикне во секторот за игри и нагло го откажа партнерството во 1991 година.
„Сони се најде во понижувачка положба“, рече Маеда, па го продолжи проектот сам по себе.
Хардверот се покажа како револуционерен, CD-ROM-овите беа поевтини и складираа многу повеќе податоци од касетите што ги користи Nintendo и другите конзоли.
И за дополнително да се разликува од Nintendo, Sony ѝ се додворуваше на младата возрасна публика со борбени игри како „Tekken“, необичен хорор со „Resident Evil“ и „Silent Hill“ и воени наслови како „Metal Gear Solid“.
Холивудскиот автор Дејвид Линч беше подготвен да режира реклами за PlayStation 2, кој беше лансиран во 2000 година – создавајќи кошмарна визија на лебдечки глави и зборувачки патки што секако не беше наменета за помладата публика.
„Постарата публика очигледно имаше подобра куповна моќ од децата“, рече Филип Дубоа, основач на М05, француско здружение кое има за цел да го зачува дигиталното наследство.
PS2 сè уште е најуспешната конзола во историјата, со продадени повеќе од 160 милиони единици.
Во текот на изминатите 30 години, конкуренцијата се засили и технологијата беше усовршена.
Додека Sega и другите ривали паднаа на страна, Microsoft влезе во кавгата со својот Xbox, а Nintendo сè уште е на сцената со својата Switch конзола.
Но, индустријата трпи тешки времиња.
Напливот на популарност и инвестиции за време на пандемијата стивнаа, а одделот за PlayStation на Sony неодамна отпушти стотици работници.
Многу аналитичари, исто така, предвидуваат дека играњето облак наскоро ќе ги направи конзолите застарени.
Сепак, Sony изгледа незаплашено, неодамна лансираше надградена верзија на својот PS5 со маркетиншки притисок што ги истакна новите карактеристики на вештачката интелигенција.
Блумберг објави дека јапонската фирма, исто така, планира нова рачна верзија на PlayStation, која повторно ќе го спротивстави на стариот ривал Нинтендо, неприкосновен крал на преносливите уреди.
Сепак, за пуристите, неколку иновации беа толку големи како способноста на оригиналната конзола да ракува со 3D графика.
Технологијата беше инструментална за привлечноста на класичните игри како што се „Tomb Raider“ и „Final Fantasy VII“.
„Откривме сензации, емоции кои не сме ги доживеале со претходните конзоли“, рече францускиот Јутјубер и ентузијаст на PlayStation, Cyril 2.0.
Тој рече дека ги собрал речиси сите наслови објавени за PlayStation во Европа – околу 1.400 – и инсистираше на тоа дека формулата за успех не е комплицирана.
„За конзолите, игрите сè уште се најважна работа“, рече тој.